• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

waarden gebruiken als coordinaten in matrix

Status
Niet open voor verdere reacties.

radar

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2006
Ik kan weer wat hulp gebruiken.....

Is het mogelijk om tijdwaarden ingevoerd in tabblad 1 te gebruiken als "coordinaten" in een ander tabblad alwaar in een matrix allerlei waarden staan, zodat vervolgens in tabblad 1 weer in een andere cel de bij deze coordinaten horende tijdwaarde komt te staan.
Het is wellicht stuk duidelijker in bijgevoegd voorbeeldbestand.

Bijlagen

Hallo,

je zou deze formule kunnen gebruiken:

=VERSCHUIVING('matrix 1'!A1;(A3*96)-29;(B3*96)-30;1;1)

Luc

Luc,

Bedankt voor snelle reactie;ik was sporten direct nadat ik vraag gepost had en kom net weer binnen; nieuwsgierig naar reacties direct site geopend.
Formule werkt wel, dat heb ik direct geprobeerd, maar dat ik hem nou door heb om hem elders te kunnen gebruiken......, daar moet ik me morgen eens in gaan verdiepen.
Misschien nog een tipje van de sluier nog ter ondersteuning v.w.b. principe van deze formule en waarop parameters gebaseerd zijn?

Met de functie verschuiving verschuif je vanaf een aangegeven cel een aantal rijen en kolommen:

=VERSCHUIVING(A1; 2; 2; 1 ; 1)

Dit gaat twee cellen naar onder, en twee cellen naar rechts. Geeft een bereik van 1 op 1 (één cel dus)

Nu vertrek ik vanuit uw tabel ook steeds vanuit cel A1. Enkel de coördinaten zijn variabel. (de twee 2 tjes dus)

Nu heb ik gemerkt dat je je tabel laat oplopen per kwartier. Het komt er dus op aan om van de opgegeven tijden het juiste getal te berekenen.

1 dag in Excel is gelijk aan 1
1 uur is dus gelijk aan 1/24
1 kwartier is 1/96 (vandaar het getal 96)

Wanneer ik nu de tijd vermenigvuldig met 96, krijg ik opnieuw een geheel getal, die het aantal rijen kan weergeven dat je moet verschuiven.

Maar vermits je in geen enkele cel begint met het uur 0:00, ben ik verplicht een getal af te trekken van het gevonden resultaat.

Luc

Luc,

Wederom dank voor de snelle reactie; ikneem de uitleg mee naar bed voor onder het kussen; ben ik morgenochtend vast een stuk wijzer.
Nee, ik ga me hier morgen serieus in verdiepen en mocht ik er niet uitkomen kom er dan nog op terug.
Nogmaals dank voor de hulp en wellicht tot morgen!
Ik ga nu slapen.....

Daar zijn we weer, na een wat langere "radiostilte".
Ik heb dit keer een opzet in de bijlage toegevoegd, die wellicht wat meer duidelijkheid geeft over wat ik zou willen.
Luc,
hoe dien ik met de eerder aangereikte formule om te gaan in de bijgevoegde opzet.
Je uitleg vorige keer ten spijt, mijn inzicht in de methodiek was te beperkt om hiermee zelf resultaat te boeken.:confused: :o

radar

Hier is de / een oplossing:

zie bijlage

Je kan de formule doortrekken opzij en naar beneden.

Bijlagen

Wigi zei:
Hier is de / een oplossing:

zie bijlage

Je kan de formule doortrekken opzij en naar beneden.

Wigi,
Bedankt voor je aangedragen oplossing!
De aangebrachte formule moet m.i. so wie so aangepast worden met $$tekens voor cel F3 (3 maal dus); anders krijg je foutmeldingen in de lager liggende regels.
De uitkomsten echter zijn niet juist.
Nog een aanvulling wellicht van jouw kant, of van iemand anders, (dollartekens nog niet aangebracht in bijlage), zodat het wel klopt?

groet,
Radar

Voilà. Ik had een foutje gemaakt met de INDEX functie en het juiste aantal kolommen / rijen. Bijlage is juist nu.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Wigi,

Helaas, vul in een lege regel in 7:00u en 22:00u en je krijgt een onjuiste waarde, nl. 2:05, waar 2:00 de juiste oplossing is...

Radar,

Verander het volgende: het moet tweemaal $A$1 zijn ipv. 1 maal $A$1 en 1 maal $A$2. Wel in alle formules doen, het snelste is om te kiezen voor Bewerken, Vervangen:

Vervang
$A$2:$A$218
door
$A$1:$A$218

Excuses voor het oponthoud. Mocht het nog niet juist zijn, vraag maar opnieuw.

Wigi,
:(
Ook deze aanpassing gaat fout; 6:30-14:00 leidt in nieuwe situatie tot 0:25, waar het 0:30 moet zijn...

Hello,

Al ga ik geen uitspraken meer doen over juist/fout, zie bijlage. Je hebt wel een fout gemaakt bij de ingave van 6:35 in blad a, kolom A. De opmaak daarvan was verkeerd en werd ook niet geteld door Excel, daardoor dus de fouten. Ik vermoed dat het nu opgelost is.

Bijlagen

Wigi,

Bedankt voor al het denk- en doe-werk; ik denk dat het nu inderdaad is zoals ik graag had.
Ik ga hier mee aan de slag.
:thumb:
radar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan