waarden opzoeken en wijzigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

setirai

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 jun 2008
Berichten
3
hello allemaal ,

hier gaat ie dan : in de bijgevoegde excel file zit ik met een probleem.
in sheet 1 heb ik een hele groot hoop data. alleen kolom N en O zijn voor interesse voor dit
moment. de cellen O2 en N2 passen dan uiteraard bij elkaar.

Nu in sheet 2 staat de nieuwe data klaar voor de "upload". dus wat ik eigenlijk zou moeten kunnen is de barcodes van sheet 2 met sheet 1 vergelijken en de nieuwe data ' locatie ' aanpassen. aangezien dat de barcodes niet in volgorde staan is dit uiteraard weer een struikelfactor.

ik zou het graag wat automatiseren aangezien ik soms blokken van 300 lijnen moet ' uploaden ' en de echte datafile is een kleine 25k lijnen en ik geraak er niet echt uit hoe ik de barcodes kan vergelijken en daar dan een actie op kan uitvoeren .

ik hoop dat iemand me snel kan helpen aangezien ik er al wat hoofdpijn van begin te krijgen :D

met vriendelijke groeten
 

Bijlagen

  • example1.zip
    92,9 KB · Weergaven: 68
Wat is nu eigenlijk de bedoeling ?

- Wil je de data van Sheet 1 naar Sheet 2 kopieëren ?
Dus welke sheet is nu lijdend ?

- Er mogen geen dubbele barcodes / locatie codes instaan ?

- Hoe wil je de barcodes gekopieërd hebben ? Specifiek tussen bepaalde barcodes ?


Leg anders even stap voor stap uit wat je wilt.
 
wel sheet 2 is de nieuwe informatie.
het enigste dat het moet doen is de barcode opzoeken in sheet 1 ( die altijd in dezelfde kolom staat ) en de locatie moet aanpassen aan de nieuwe info van sheet 2 in sheet 1.
( je kan sheet 1 bekijken als een database. )

Er staan geen dubbele barcodes dus daar moet je je al geen zorgen over maken . deze barcodes zijn een unieke streepjescode dus er kunnen onmogenlijk dubbele barcodes zijn.

dus het zijn niet echt de barcodes die gekopieerd moeten zorden het is enkel de locaties die aangepast moet worden. ( de juiste locatie bij de juiste barcode uiteraard )

stel dat ik 200 barcodes met een nieuwe locatie heb zou ik die aan de hand van een macro moeten kunnen ' uploaden ' in de vaste sheet.

ik hoop dat je hierdoor de nodige informatie hebt.

met vriendelijke groeten ,
Dirk
 
Zoiets ?

Code:
Public Sub CommandButton1_Click()

'De macro start door middel van de knop "CommandButton1".
'LET OP: Ik ga ervan uit dat je geen lege cellen in kolom BARCODE van Sheet1 hebt staan.
'Dit om de LOOP te kunnen beëindigen.
'Anders moet je de LOOP laten stoppen bij een bepaald bereik.


Rij = 2 'Ik begin bij Rij 2 van Sheet1, anders wordt de waarde in cel "P1" in Sheet1 ook misschien aangepast.

Do  'Begin van de LOOP.
    b = Worksheets(1).Range("O" & CStr(Rij)).Value  'Aangeven welke barcode je zoekt.

    With Worksheets(2).Range("A1:B6")   'Aangeven van het bereik waarin de JUISTE gegevens staan (lokatie + barcode).
    Set a = .Find(b, LookIn:=xlValues)  'Zoek de barcode in het opgegeven bereik.
        If Not a Is Nothing Then
            Worksheets(1).Range("P" & CStr(Rij)).Value = Worksheets(2).Range("A" & CStr(a.Row)).Value   'Als de waarde is gevonden dan de bijbehorende LOKATIE doorgeven aan de kolom LOKATIE in SHEET1 bij de desbetreffende BARCODE-rij.
        End If
    End With
    Rij = Rij + 1   'Volgende BARCODE-rij van Sheet1.
Loop Until Worksheets(1).Range("O" & CStr(Rij)).Value = ""  'Herhalen totdat de BARCODE-rij van Sheet1 leeg is.

End Sub
 
geweldig werkt perfect ! zat een klein foutje in ma ben er zelf uitgekomen :)
je hqd kolom P opgegeven voor de data maar het was rij N :)

je bent toch ten zeerste bedankt !!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan