• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarden opzoeken in een matrix/tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

pietervdw

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2008
Ik zit met de volgende vraag:

Ik wil graag een waarde opzoeken in een tabel bestaande uit tien kolommen en een aantal rijen. Het aantal waarden per kolom kan verschillen van elkaar, maar meestal bevat elke kolom een hele hoop waarden

Stel ik wil een waarde opzoeken in die tabel, dan zou ik graag weten in welke kolom die te vinden is en als output van de functie het kolomnummer (van 1 tot 10) krijgen. Wat moet ik in excel doen om dit voor elkaar te krijgen? Met een hele hoop ALS en AANTAL.ALS-constructies werken is een optie, maar er is wellicht een nettere en snellere manier.

hey

ik snap je vraag niet echt maak een voorbeeld excel bestandje en upload die even
want hier kunnen veel mensen weinig mee ;)

Gr Tom

Ik heb een voorbeeldje gemaakt. Hopelijk is het nu wat duidelijker.
Eigenlijk zoek ik zoiets als een horizontaal-zoeken-truukje, maar dan andersom

Bijlagen

Pieter,
Hoeveel zoekwaardes wil je tegelijkertijd zien. Je hebt er nu 2 in je voorbeeld vermeld (11 en 24) ?

Voor 2 stuks (en uit te breiden) hierbij de opzet zoals ik die zie. Mogelijk zijn er nog geniale oplossingen.
Niet opgelost is de situatie dat een zoekgetal in meerdere kolommen voorkomt. Nu wordt alleen de meest rechtse (hoogst kolomnummer getoont. Een waarschuwing (bv rode cel ) lijkt me wel haalbaar.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het antwoord anton44. Met zo'n tussentabel (E2:G3) kan ik wel wat mee! Inderdaad nog niet helemaal optimaal, want er moeten erg veel waardes opgezocht gaan worden, dus die tussentabel wordt vrij snel ook al groot.

In het geval waarvoor ik het zou willen gebruiken, komt het overigens gelukkig niet voor dat een waarde in verschillende kolommen kan staan.

Prima,
Dat de zoekwaardes maar in één kolom kunnen voorkomen houdt het geheel eenvoudiger.
Misschien zet de oplossingsrichting anderen op een optimaler spoor.
Succes, Ton

Als je zonder hulpcellen wil werken, kan je een matrixformule gebruiken. Deze worden niet met een ENTER ingevoerd maar met CTRL+SHIFT+ENTER!

Deze formule bv. geeft de absolute kolom aan (aangezien er geen dubbele waarden zijn, gebruik ik ook de max functie hiervoor).

Code:
=MAX(ALS($B2=H13:J23;KOLOM(H13:J23);0))

Wil je nu de relavtieve kolom hebben gebruik je bv. volgende formule.

Code:
=MAX(ALS($B2=H13:J23;KOLOM(H13:J23);0))-KOLOM(H13:J23)+KOLOM($B2)-1

Die kan je dan gewoon doortrekken naar beneden voor het resultaat te zien.

Nogmaals: dit zijn matrixformules dus afsluiten met CTRL+SHIFT+ENTER.

Zo zie je maar !
Wil je deze vraag als Opgelost markeren ?
Succes, Ton

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan