• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

waarden uit cellen samenvoegen obv ID

Status
Niet open voor verdere reacties.

center2

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2010
Berichten
22
Hoi.

In het voorbeeldje zie je eigenlijk gelijk wat ik wil bereiken.

Mijn bedoeling is om cellen uit meerdere rijen samen te voegen in 1 cel gescheiden door een komma en eindigend met een komma op obv een ID's

groet
center
 

Bijlagen

  • waardes uit meerdere cellen.xls
    6,5 KB · Weergaven: 111
Ik ben zelf maar een beginner met VBA, maar ik heb een oplossing gemaakt waarbij ik wel een aantal hulpkolommen heb toegevoegd.

Ben er vanuit gegaan dat de kolommen A:B al gesorteerd zijn op A dan B. Je wilt per item uit kolom A de samenvoeging van de waarden uit B. Hierop heb ik een eerst de waarden in de kolommen na F opgehaald en heb ik een hulpwaarde van het aantal keer dat het item in kolom A voorkomt.

M.b.v. deze dingen heb ik een macro gemaakt welke je moet starten als je bvb F1 wilt zien, dan de macro samenvoegen oproepen. Voor F2 etc, oftewel telkens de activecell waarvan je waarden wil samenvoegen.

Er zijn ongetwijfeld collega's op dit forum die met een betere oplossing komen in VBA of misschien wel gewoon met formules, maar daar leer ik weer graag van! :thumb:

Groeten,
Dennis
 

Bijlagen

  • waardesuitmeerderecellenmethulpkolommen.xls
    24,5 KB · Weergaven: 58
Ik ben zelf maar een beginner met VBA, maar ik heb een oplossing gemaakt waarbij ik wel een aantal hulpkolommen heb toegevoegd.

Ben er vanuit gegaan dat de kolommen A:B al gesorteerd zijn op A dan B. Je wilt per item uit kolom A de samenvoeging van de waarden uit B. Hierop heb ik een eerst de waarden in de kolommen na F opgehaald en heb ik een hulpwaarde van het aantal keer dat het item in kolom A voorkomt.

M.b.v. deze dingen heb ik een macro gemaakt welke je moet starten als je bvb F1 wilt zien, dan de macro samenvoegen oproepen. Voor F2 etc, oftewel telkens de activecell waarvan je waarden wil samenvoegen.

Er zijn ongetwijfeld collega's op dit forum die met een betere oplossing komen in VBA of misschien wel gewoon met formules, maar daar leer ik weer graag van! :thumb:

Groeten,
Dennis

hoi dennis. bedankt.

ik zou dit zelf ook liever met een gewone formule zien

center
 
Hoi,

Hier een suggestie die je misschien op weg kan helpen.

Deze werkt alleen onder twee voorwaarden:
1. Je oorspronkelijke data is gesorteerd op kolom A
2. Je weet welke waarden er in kolom A voorkomen en hebt een lijst hiervan in kolom F.

Om punt 1 te omzeilen zou je een macro kunnen bouwen die je uitvoert voordat je de gegevens gebruikt.

Punt 2 is nodig voor mijn verticale lookup die ik gebruik om de resultaten netjes weer bij elkaar te krijgen zonder lege rijen ertussen. Hiervoor zou je ook een macro kunnen bouwen, waarin je eerst de resultaten als waarden kopieert (= Paste Special en Paste Values) en vervolgens de boel sorteert. Maar mssn weet je (of iemand anders) een slimmere optie om die lege rijen weg te krijgen.

Laat even weten of je hier iets mee kunt.

Groet,
plagvreugd.
 

Bijlagen

  • waardes uit meerdere cellen - suggestie plagvreugd.xls
    22,5 KB · Weergaven: 82
Het kan ook met een formule, zonder hulpkolom.
Wat is het maximaal aantal wat bijvoorbeeld fam153 voor kan komen?
 
Hoi,

Hier een suggestie die je misschien op weg kan helpen.

Deze werkt alleen onder twee voorwaarden:
1. Je oorspronkelijke data is gesorteerd op kolom A
2. Je weet welke waarden er in kolom A voorkomen en hebt een lijst hiervan in kolom F.

Om punt 1 te omzeilen zou je een macro kunnen bouwen die je uitvoert voordat je de gegevens gebruikt.

Punt 2 is nodig voor mijn verticale lookup die ik gebruik om de resultaten netjes weer bij elkaar te krijgen zonder lege rijen ertussen. Hiervoor zou je ook een macro kunnen bouwen, waarin je eerst de resultaten als waarden kopieert (= Paste Special en Paste Values) en vervolgens de boel sorteert. Maar mssn weet je (of iemand anders) een slimmere optie om die lege rijen weg te krijgen.

Laat even weten of je hier iets mee kunt.

Groet,
plagvreugd.


vb macros werken niet met mijn mac versie van excel :(
 
Het kan ook met een formule, zonder hulpkolom.
Wat is het maximaal aantal wat bijvoorbeeld fam153 voor kan komen?

Het is een artikel bestand met +/-10000 artikelen in +/- 300 families.
De grootste familie beslaat +/- 400 artikelen.
 
Dit is te omzeilen door:
1. Windows met Windows-office te draaien op je MAC
2. Een gewone pc/laptop te kopen

Maar even serieus: Excel zonder macro's is nogal een beperking :(
 
Met zo'n 400 nummers achterelkaar ben ik toch bang dat je bij VBA uitkomt
 
Voor het geval dat:
Als er (veel) minder dan die 400 zouden zijn, zou dit een oplossing kunnen zijn buiten vba om.

Succes,
 

Bijlagen

  • Kiezen(T1).xls
    20,5 KB · Weergaven: 87
@ThankYou: Waarom is de oplossing met een heel groot aantal 'familieleden' niet bruikbaar?

@center2: Mijn oplossing is ook zonder macro's prima werkbaar hoor. Of word je afgeschrikt door mijn hulpkolommetjes?
 
@Plagvreugd,

Omdat je dan wel heeeeel erg veel bereiknamen moet gaan aanmaken en dan wordt VBA in 1 keer een stuk interessanter.
Daarnaast weet ik niet tot hoever KIEZEN dit aankan.
 
[QUOTE@center2: Mijn oplossing is ook zonder macro's prima werkbaar hoor. Of word je afgeschrikt door mijn hulpkolommetjes?[/QUOTE]

ik ben jouw versie met de hulp kolommen aan het uitproberen maar loop stuk op kolom G.
de lookup geeft een verkeerde waarde terug als ik de cel doortrek.
 

Bijlagen

  • waardes uit meerdere cellen - suggestie plagvreugd uitgebreid center.xls
    10 KB · Weergaven: 68
Ah mijn fout, verticale lookup werkt alleen als de tabel al gesorteerd is.

Enige oplossing die ik zo snel zie is om deze laatste stap met de hand uit te voeren (of een macro is OpenOffice):
- Kopieer kolom D en E
- Doe Paste Special - Values, zodat niet de formules maar de resultaten eruit (de waarden) gekopieerd worden naar kolom F en G
- Sorteer kolom F en G op F.
 
Ah mijn fout, verticale lookup werkt alleen als de tabel al gesorteerd is.

.

Ook een fout.
De tabel hoeft alleen gesorteerd te zijn als je zoekt op WAAR,
Lees de Help van Excel.
 
Ah mijn fout, verticale lookup werkt alleen als de tabel al gesorteerd is.

ik denk dat dit wel werkbaar is voor mijn doeleinden en ga het proberen met de echte data.
verbeteringen qua dynamiek zijn erg welkom.

dank je wel
 
Laatst bewerkt:
Ook een fout.
De tabel hoeft alleen gesorteerd te zijn als je zoekt op WAAR,
Lees de Help van Excel.

Inderdaad mijn fout, weer wat geleerd :)

Voor de topicstarter: als je in de verticale-lookup-functies aan het eind nog ";FALSE" toevoegt, om aan te geven dat je geen range-lookup wil doen, dan werkt de lookup inderdaad wel.

Edit: Overigens moet de verwijzing naar je lookuptabel statisch zijn, in je laatste voorbeeld was de verwijzing voor de tweede rij een rij naar beneden verschoven (sorry, klinkt vaag). Juiste formule: =VLOOKUP($F$2;$D$2:E10;2;FALSE)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan