• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

waarden uit grafiek uitlezen

• Onderwerp starter Onderwerp starter dja1
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

dja1

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 aug 2012
Hallo,
Ik zit met een uitdaging, ik heb van een aantal meetwaarden een grafiek gemaakt in excel. Hieroverheen heb ik een trendlijn gezet. Excel moet als resultaat een y waarde geven, als ik een x waarde invoer. Als het ware moet excel dus mijn trendlijn kunnen uitlezen. Is hier een formule voor? Ik wil dus een gebruikstijd invoeren voor een bepaalde temperatuur (beide dus invoer) en hieruit moet de vergelijkspanning komen rollen. (tabblad "tabellen")

alvast bedankt.

Bijlagen

Ik zie geen grafiek?

Als je een trendlijn in een grafiek hebt kun je ook de formule van die trend lijn tonen.
Door deze als in een cel te zetten kun je de gewenste data uit laten rekenen.

Dat had ik inderdaad ook al gevonden. Het gaat echter om 14 reeksen, dus het liefst heb ik het natuurlijk geautomatiseerd.. Kan ik ook het invoegen van een reeks in een grafiek met daaroverheen een trendlijn automatiseren?

even ter verduidelijking, de gebruiker moet dus een temperatuur en een gebruikstijd opgeven, waarna er een vergelijkspanning uit moet komen rollen. Dat gegeven moet dus uit de grafiek gehaald worden. Ik kan geen trendlijn bij de laatste reeksen zetten, omdat het feitelijk 2 logaritmische functies aan elkaar zijn, dus een formule daaruit afleiden gaat ook niet.
Ik geef dus de reeks aan, plus een x waarde (tijd) en daar moet excel dan de y waarde (vgl spanning) uit kunnen halen. Misschien wil ik wel iets wat onmogelijk is, dan moet ik iets anders gaan verzinnen ;)

Bijlagen

Misschien dat je de formule via VBA kunt laten uitlezen maar daar kan ik je helaas niet bij helpen.
Succes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan