• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

waarden van cellen bij elkaar optellen met 2 voorwaarden

Erik Daams

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2024
Goedemiddag allen,

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende probleem:

we werken met een excel om een overzicht te maken van de hoeveelheid stenen op een project.
dit overzicht kunnen we uploaden naar onze website zodat de mensen op de bouw kunnen zien hoeveel stenen er aan een bepaalde geven gaan.
omdat er soms best grote projecten langskomen ben ik bezig om dit ietwat te automatiseren.
ik loop alleen tegen een probleem aan wanneer ik op verschillende tabbladen met hetzelfde blok bezig ben.

ik ben op zoek naar een formule/of meerdere formules om een totaaloverzicht te krijgen waar de aantallen van bijvoorbeeld blok 2 (die in meerdere rekenbladen genoemd wordt) in het totaaloverzicht bij elkaar opgeteld wordt. wel is belangrijk dat dit dan per gevelzijde gespecificeerd wordt.

ik heb een voorbeeld excel bijgevoegd met hierin extra uitleg.

Bijlagen

Allereerst hoe ziet het bestandje er (onbewerkt) uit na het importeren.

In excel kun je het het beste alle invoer in 1 tabblad zetten en vandaar uit kun je dan van alles berekenen en suboverzichten maken.
Dus niet verschillende tabbladen met de zelfde soort input.

ik snap niet helemaal wat je bedoelt met de vraag hoe het bestandje er uitziet na het importeren.
het is niet dat we het bestand zelf kunnen zien. hij haalt alleen de informatie uit het tabblad "steenlijst".
dit wordt op de website verwerkt zodat dit zichtbaar wordt voor de mensen buiten.

ik begrijp je punt dat het beter zou zijn om maar 1 invoerblad te hebben. er wordt echter nog veel meer berekend in het excel bestand dus dat ombouwen is vrij lastig.

ik heb het origineel met wat fictieve data bijgevoegd. ivm de bestandsgrootte heb ik wel wat tabbladen verwijderd en heb ik hem gecomprimeerd anders kon ik hem niet bijvoegen.
het gaat voornamelijk om de invulbladen, het blad "data" en het blad "steenlijst" waar ik de uiteindelijke aantallen per blok wil laten zien.

Bijlagen

Terug
Bovenaan Onderaan