Waardes berekenen met expressies

Status
Niet open voor verdere reacties.

gregortman

Gebruiker
Lid geworden
30 nov 2005
Beste mensen,

Ik heb de volgende vraag: in een query wil ik laten berekenen dat als de de waarde van een record bijv "Per maand"in kolom betalingwijze en de waarde in dezelfde record in kolom premie is bijv 25 dan moet in de kolom jaarpremie komen te staan de waarde 300(12*25) kan ik dit doen met de expressie IIf en zo ja hoe bouw ik hem dan op.
Ik heb gestoeid en gestoeid maar krijg de expressie niet werkend.

Bij voorbaat dank

gregor :(

IIF(betalingwijze="Per maand" AND premie=25;12*premie;0)

In een query moet je de argumenten van de IIF functie scheiden door een ; (punt-komma) in plaats van een , (komma). Dit is de meest voorkomende fout bij het gebruik van functies in queries.

berekening van jaarpremie

Beste Bartuls,

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik ben waarschijnlijk in mijn vraag niet duidelijk geweest, in de 1e kolom staan gegevens zoals: Per maand, Per jaar of Per kwartaal en in de 2e kolom de premies per termijn, nu moet er in de 3e kolom een bedrag per jaar komen te staan, ik heb zoals hier beneden de gedachte dat als de eerste kolom bijv per maand aangeeft de 3e kolom dan 12* de termijnpremie doet.

Jaarpremie: IIf([Betalingtermijn]="Per maand";12*[termijnpremie];0)

ik heb dit hierboven ingevoerd maar als ik dan de query draai veranderd er in de 3e kolom niks

mijn denkwijze komt vanuit excel waar dit wel werkt, maar het zal waarschijnlijk in acces wel anders zijn

groeten gregor

Met de gegevens die je tot nog toe gegeven hebt is het lastig om je vraag te beantwoorden.
Post je mdb eens, dan is het makkelijker om te kijken wat je moet doen.

berekening van jaarpremie

beste Bartuls,

het grappige is dat ik een voorbeeld database net heb gemaakt (aangezien mijn database te groot is) en heb dezelfde regels ingevoerd zoals ik hem in mijn vorige reactie had opgegeven en nu doet hij wel wat ik wil!!!!.

Dus ik gaat eerst ff kijken waar mijn eigen fout ligt.

Bedankt gregor

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan