• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

waardes gelijkmatig verdelen over 3 kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

bart1973

Gebruiker
Lid geworden
18 mei 2007
Hallo,

Na hier een hele tijd niet geweest te zijn(wat op zich een goed teken is) ben ik weer hier.
Ik heb een tabel waar in de ene kolom (I) waardes worden berekend en die zou ik graag gelijkmatig verdelen over de kolommen( J,K,L) zodat de som van die 3 kolommen +/- gelijk is.
Ik heb al vanalles geprobeerd maar geraak er niet uit en mijn kennis van VBA is zogoed als nihil

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-SJOMVVVRCMQ6.xlsx

IEMAND???

Alvast bedankt
Mvg Bart

Laatst bewerkt:
bij deze gebeurd bedankt voor de tip

Laatst bewerkt door een moderator:
In I staan bij automaat A 4 getallen, samen 20,11.
Hoe moet die verdeling van kolom I dan plaatsvinden?
20,11/3 of op een andere manier?

Bart,

Bedoel je het misschien zo, en wil je de mono groepen niet verdelen over de drie fasen?

Op welke fase ga je de mono groepen zetten? wij hier in holland moeten de drie fasen zoveel mogelijk gelijhk belasten.

Bijlagen

dat is inderdaad nog een bijkomende moeilijkheid.
de bedoeling is eigenlijk om de driefase groep inderdaad te verdelen over de 3 lijnen.
Maar en daar zit de moelijkheid ook de verschillende monofase groepen gelijkmatig te verdelen over de 3 fasen. zodat het eindtotaal onderaan ongeveer gelijk is.

het resultaat zou er dus ongeveer zo moeten uit zien
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-VKBNLNP4MCFN.xlsx

mvg Bart

Maar en daar zit de moelijkheid ook de verschillende monofase groepen gelijkmatig te verdelen over de 3 fasen. zodat het eindtotaal onderaan ongeveer gelijk is.

Dit zal je altijd handmatig moeten doen, omdat er praktisch geen perfecte verdeling is.
Je zult dus ook apparte lijsten voor de drie fasen groepen, en de mono groepen moeten maken, en daarna de boel bijelkaar optellen.

Wat installatie schema's betreft verschillen die van Ned en Be nogal van elkaar.

Bedankt om dit toch maar eens te bekijken

Jammer, had het anders wel tof gevonden moest excel/vba ervoor kunnen zorgen dat de verschillende waardes konden verdeeld worden over de 3 lijnen. Nu is dit altijd een gepuzzel van jewelste.
Ik begrijp wel dat dit nooit perfect kan verdeeld worden over de 3 lijnen, maar zou dit ook niet kunnen als je bv een tolerantie zou opgeven van 10%?

Mvg Bart

hallo bart

ik heb een andere verdeling gevonden
ik niet maar een programmatje dat met domme kracht alle mogelijkheden uit probeert

hoe groot wordt jouw tabel ongeveer?
want er zijn al gauw teveel mogelijkheden om uit te proberen ivm rekentijd

bij dat kleine tabelletje duurt het al twee minuten

als je geïnteresseerd bent de oplossing van mijn programmatje
zie gele kolom

het programmatje zit er niet bij
het was maar een testje
ik heb eerst wat filterwerk gedaan (de driefase toestellen hebben geen invloed enz)

Bekijk bijlage vermogentabel_Ad met optimale verdeling(1.xlsx

groet sylvester

Laatst bewerkt:
Hoi sylvester,

dit echt fantastisch
dit is inderdaad een mooie verdeling, met cijfertjes van 1 tot 3 kan ik inderdaad ook al verder.

Ben bezig geweest om in die zin mijn bestand aan te passen( zie bijlage)
ik heb het volledig aangepast met het max bereik dat ik denk te zullen gebruiken.
tabblad 1 is eigenlijk een overzicht van de ganse installatie.
tabblad 2 is een lijst met toestellen en hun vermogen
en in tabblad 3 heb ik een samenvatting gemaakt van de verschillende kringen.
zoals je zult zien heb ik hier de 3fasige aansluitingen al van tussen gefilterd en vervangen door "0" (zal de verdeling wat simpeler maken denk vermits jij dan niet meer moet filteren)
bovenaan tabblad 3 heb ik dan de som gemaakt voor de drie fases hier worden ook de driefasige bijgeteld.
kan jij de verdeling maken op tabblad 3 in de groene kolom??

alvast hartelijk bedankt
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-PMRCC7Z84KJV.xlsx
mvg Bart

ik heb het nu een beetje te druk

maar een redelijke benadering gaat er wel komen.

wanneer het er is kan ik je nu niet zeggen, ik heb het te druk.

misschien heeft iemand anders een ingeving?? ik ben benieuwd

groet sylvester

Hallo Bart,

Ik kwam vandaag je vraag tegen en kon niet het laatste bestand downloaden, dus ben ik maar uit gegaan van het voorlaatste (ik kon geen van de bestanden via mijnbestand downloaden).
Ik heb met formules het een en ander proberen op te lossen. In de gele cellen staan de formules. Die op rij 5 moet je naar beneden doortrekken (is in het bestand reeds gebeurd).

Bijlagen

hallo Bart, ik heb weer wat inspiratie en tijd om aan jouw interessante probleem te puzzelen.
ik heb een bestand van jou gehad met daar in automaat A tm AP.
per automaat zijn diverse toestellen aangesloten.
A) is het de bedoeling om per automaat (dus in één automaat) ook de toestellen over de verschillende fasen te verdelen?
B) of is het de bedoeling om per automaat eerst de waarden op te tellen en dan de automaten over de fasen te verdelen? zo als bij mij thuis.
B geld natuurlijk niet voor automaaten met 3fase toestellen.
versie B geeft veel minder reken tijd om dat het aantal variabelen veel lager is ( en dus ook het aantal mogenlijkheden)

groet sylvester

Laatst bewerkt:
hallo Bart

wel een tijd geleden :o sorry

wil je dit eens uitproberen?
het werkt met een macro

zorg dat er geen 3fasen toestellen tussen zitten
als je deze macro wil gebruiken zorg ik later wel dat hij ook met 3fase toestellen om kan gaan.

de betreffende vermogens geef je de naam "Waarden" (weet je hoe je een naam voor een bereik in exel toevoegt?)
boven die vermogens moet minstens 1 rij vrij zijn
en rechts naast de vermogens moeten tenminste 4 kolommen beschikbaar zijn.

Bekijk bijlage testvermogen(3.xlsm

groet sylvester

ps ik ben benieuwd of je het nauwkeurig genoeg vind

Laatst bewerkt:
Hoi sylvester

Om op je eerste vragen te antwoorden versie B is inderdaad de aangewezen versie
WAt betreft de macro deze lijkt mij inderdaad goed te werken.
Zou je deze kunnen samenvoegen in mijn bestand? als hier aanpassingen nodig zijn om de vrije kolommen te bekomen mag je dit gerust doen.
Ik heb het eens geprobeerd in het bestand dat je me doorgestuurd heb en dit lijkt mij vrij nauwkeurig

groet Bart
hallo Bart

wel een tijd geleden :o sorry

wil je dit eens uitproberen?
het werkt met een macro

zorg dat er geen 3fasen toestellen tussen zitten
als je deze macro wil gebruiken zorg ik later wel dat hij ook met 3fase toestellen om kan gaan.

de betreffende vermogens geef je de naam "Waarden" (weet je hoe je een naam voor een bereik in exel toevoegt?)
boven die vermogens moet minstens 1 rij vrij zijn
en rechts naast de vermogens moeten tenminste 4 kolommen beschikbaar zijn.

Bekijk bijlage 149719

groet sylvester

ps ik ben benieuwd of je het nauwkeurig genoeg vind

hallo Bart

probeer deze eens uit Bekijk bijlage vermogentabel_Ad (3.xlsm

het gele veldje heeft een naam die ook in de macro wordt gebruikt .
daar door weet de macro waar de netto stromen staan.

en kolom M wordt tijdelijk gebruikt dus daar kun je beter niets in zetten (het wordt automatisch verwijderd )

groet sylvester

ps Toralf mooi gevonden die formule.
ik doe eigenlijk precies het zelfde als jij alleen sorteert de macro eerst het bestand op de netto stroom van groot naar klein.
en later na de verdeling van de stroom over de fasen,
sorteert de macro het bestand weer terug.
eerst de grootste invullen maakt het verdeel_proces nauwkeuriger.

Laatst bewerkt:
@ Sylvester,

Je hebt gelijk met jouw opmerking ten aanzien van het van hoog naar laag indelen naar fase, maar als je, zoals in het voorbeeldbestand, zo'n 150 of meer regels hebt, zal in de totaaltelling, na invulling van al die regels het verschil niet echt groot zijn tussen jouw en mijn oplossing. De laatste regels zullen wat dat betreft dan het meeste bijdragen aan die verschillen.
Keuze nu aan Mark of hij het geheel wil toepassen in een omgeving waar hij ook toegang heeft tot het gebruik van macro's of dat hij het moet gebruiken in een omgeving waar geen toegang is tot macro's.

Thoralf, het verschil ontstaat wanneer er aan het eind grote waarden voorkomen,
die achteraf gezien helemaal alleen op een fase zou moeten.

groet sylvester

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan