• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waardes in cellen tellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wim1961

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2007
Ik heb een werkblad met vier kolommen, bijvoorbeeld iets als onderstaande.
KolomA KolomB KolomC KolomD
114 1072 1072
122 204
122 204 408
124 328 328
220 264
220 103
220 312
220 280 959
256 102
256 12 114

Kolom A is een artikel ID
Kolom B is het aantal dat nog in voorraad is

Nu zou ik graag automatisch de voorraden die hetzelfde artikel ID hebben optellen en de uitkomst plaatsen in Kolom D. Deze aantallen tel ik nu nog elke keer handmatig op maar dat zou toch automatisch moeten kunnen?
Alle hulp is welkom omdat dit soms om erg lange lijsten gaat.

Code:
=som.als(A$1:A$100;A1;B$1:B$100)

waarbij A1 de zoekwaarde is, ofwel het unieke artikelnummer. Je zal dus ergens een lijst met unieke artikelnummers moeten maken en daarnaar laten zoeken.

Laatst bewerkt:
@TS
Ik begrijp de vraag, of liever het voorbeeld, niet helemaal. Je zegt dat kolom A het artikelnr is en kolom B de voorraad. In je voorbeeld komt 4 x "220" voor als artikelnummer. Je kunt toch niet 4 verschillende voorraden van hetzelfde artikel hebben cq optellen?

@TS
Ik begrijp de vraag, of liever het voorbeeld, niet helemaal. Je zegt dat kolom A het artikelnr is en kolom B de voorraad. In je voorbeeld komt 4 x "220" voor als artikelnummer. Je kunt toch niet 4 verschillende voorraden van hetzelfde artikel hebben cq optellen?

Dat klopt, hetzelfde artikelnummer kan meerdere malen voorkomen. Dit komt omdat dit een artikelnummer is voor bewerking. Nadat dit artikelnummer door het produktieproces is gegaan zijn ze allemaal anders en krijgen ze allemaal een ander nummer.

Tsja, dat dacht ik ook. Maar misschien heeft ie wel 4 magazijnen?

Code:
=som.als(A$1:A$100;A1;B$1:B$100)

waarbij A1 de zoekwaarde is, ofwel het unieke artikelnummer. Je zal dus ergens een lijst met unieke artikelnummers moeten maken en daarnaar laten zoeken.

Hoi bedankt voor de informatie, dit werkt (bijna) goed. Achter elke cel komt nu de opgetelde waarde.Maar als een artikel ID uit kolom A bijvoorbeeld 4 keer voorkomt wil ik maar 1 keer de opgetelde waarde want onder in Kolom D komt ook weer een optelling en deze uitkomst moet dus gelijk uitkomen met de uitkomst van de optelling onder in kolom A.

Zet dan de voorraad achter het artikelnummer in de lijst met unieke artikelnummers

Inderdaad, daarom zei ik in mijn vorige post al: Je zal dus ergens een lijst met unieke artikelnummers moeten maken en daarnaar laten zoeken.

Overigens kun je vrij eenvoudig een lijst met unieke artikelnummers maken via Data - Filter - Uitgebreid Filter - Alleen unieke records op kolom A

Inderdaad, daarom zei ik in mijn vorige post al: Je zal dus ergens een lijst met unieke artikelnummers moeten maken en daarnaar laten zoeken.

Overigens kun je vrij eenvoudig een lijst met unieke artikelnummers maken via Data - Filter - Uitgebreid Filter - Alleen unieke records op kolom A

Perfecte oplossing, hartelijk bedankt voor het meedenken allemaal. Dit scheelt
me een boel tijd per dag ten opzichte van het handmatig tellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan