• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waardes koppelen ahv criteria dropdownlist

Status
Niet open voor verdere reacties.

Falconmaster

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 apr 2017
Beste lezers,

Ik ben hier al even mee aan het stoeien geweest maar kom niet tot een oplossing. Hopelijk kunne jullie mij helpen!

Bekijk bijlage RubricTest.xlsx

Ik heb een excelblad rubriek waarin ik scores van 1 t/m 4 kan geven voor 6 criteria. Ik heb een excelblad leerlingen die de waardes moet opslaan.

Ik wil dus dat de op het blad rubriek ingevulde scores automatisch in een cel op het blad leerlingen komen.
De cel waar in de waarde op het blad leerlingen komt hangt echter af van de geselecteerde leerling in de dropdownlist op het blad rubriek.

Dus stel leerling X is geselecteerd dan wil ik dat op het blad leerlingen bij leerling x in de kolom criteria 1 de score komt die ingevuld is op blad het rubriek.
Daarnaast wil ik ook dat als ik op het blad rubriek een leerling selecteer uit de dropwdownlist de scores ook verschijnen die al zijn opgeslagen op het blad leerling.

Alvast bedankt voor jullie (re)actie!

Hoe ziet een, gedeeltelijk, ingevuld bestand eruit? Je kan niet en gegevens ophalen en terugschrijven met formules dus heb je VBA nodig. En VBA kan niet zo heel goed overweg met samengevoegde cellen. Veel formules overigens ook niet.

Nee ik had al de indruk dat ik of Macro's of VBA moest gebruiken maar weet niet precies hoe ik dit dan aan moet pakken.

Ik ben bekend met het schrijven SQL Queries voor een database voor het schrijven van data. Ik weet ook hoe ik met VBA de waardes van 2 cellen op verschillende sheets kan koppelen maar ik heb dus geen idee hoe ik de dropdownlist hier in moet betrekken en de rubriek weer opnieuw moet vullen.

Stel bij criteria 1 is de eerste cel waarde 4 dan is staat bij de desbetreffende leerling bij criteria 1 ook een 4 in de eerste cel.
zodra je dus een ander getal invult moet de andere cel ook wijzigen.

Wat er in de tabel staat of moet komen te staan kan ik wel begrijpen. Met het blad 'Rubriek' is vrij weinig aan te vangen door alle onnodige samengevoegde cellen. Als je toch al bekend bent met het werken met databases waarom ga je daar dan niet mee verder?

Anders blijft deze nog open staan
Hoe ziet een, gedeeltelijk, ingevuld bestand eruit?

Dus graag een bestandje met wat gegevens en zonder samengevoegde cellen.

Voor het ophalen van de gegevens.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  If Target.Address <> "$C$1" Then Exit Sub
    With Blad2.ListObjects(1).DataBodyRange
      Set f = .Columns(2).Find(Target)
      MsgBox "Criter: " & .Cells(f.Row, 1) & vbLf & "Naam: " & .Cells(f.Row, 2) & vbLf & "E-mail: " & .Cells(f.Row, 3)
    End With
End Sub

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan