• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waardes optellen wanneer waarde X hoger is dan een bepaalde waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

DamonB

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 jun 2015
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag omtrent excel.

Ik zou graag verschillende waardes bij elkaar willen optellen wanneer deze hoger zijn dan een bepaalde waarde.
De waardes die bij elkaar opgeteld moeten worden wanneer ze hoger zijn dan die bepaalde waarde, staan niet allemaal onder elkaar weer gegeven.
Ik weet niet of dit noodzakelijk is voor de formule?

Ik hoop dat jullie mij zouden kunnen helpen met mijn vraag.

Alvast bedankt voor de moeite.

Groet,

Damon

Zou je kunnen beginnen met het hier neerzetten van een voorbeeldbestandje. Dan komen we sneller tot een geschikte oplossing zonder te hoeven gokken...

Misschien kun je je alvast verdiepen in de SOM.ALS functie.

gebruik somproduct() formule:

Indien de waarden verspreid staan in range A1..D25, dan kan de formule er als volgt uit komen te zien:

vb formule in cel G3 als je alleen waarden wilt optellen in bovengenoemde range "groter dan 50": SOMPRODUCT((A1..D25>50)*(A1..D25)
je kunt ook de formule SOMPRODUCT((A1..D25>G4)*(A1..D25) gebruiken waarbij je de waarde waarop je wilt filteren in G4 neerzet.

suc6!

groet Gesus

Bekijk bijlage Voorbeeld bestandje.xlsx

Dank voor de snelle reactie.
Hierbij het bestand.

Bij E151 moet er dan een uitkomst komen van de volgende cellen E25, E38, E52, E65, E79, E93, E107, E121, E135 en E149 wanneer deze waardes hoger zijn dan €188,84.

Damon

In jouw voorbeeld is geen van de cellen die je noemt hoger dan €188,84. Betekend dit dat er in E151 de uitkomst 0 moet komen te staan?

En mag je sheet ook een klein beetje verbouwd worden om deze gemakkelijker in het gebruik te maken?

Het bedrag van €188,84 is het standaard bedrag. Nou zou ik in cel E151 alleen de cellen bij elkaar opgeteld willen hebben wanneer deze hoger zijn dan het standaard bedrag van €188,84.

Het bedrag van €188,84 veranderd wanneer je het aantal meters invoert en het aantal bochten/wissels.

De sheet mag ook verbouwd worden zodat die beter werkt.

Damon

Laatst bewerkt:
Precies wat ik bedoelde.

Hartelijk dank voor uw/jullie hulp en voor uw/jullie tijd!

Damon

@ Plongske

In het voorbeeld wordt in de specs die leiden tot een subtotaal ook wel eens negatieve bedragen genoemd. dit zou kunnen leiden tot het volgende waardoor jouw telling niet klopt:

spec 1: EUR - 400
spec 2: EUR + 300
Subtot: EUR + 100

In jouw formule zou je dan + 300 (alles > #) meenemen, terwijl het juist de bedoeling is dat je alleen op Subtotaal het filter neerzet... :-)

groet Gesus

Laatst bewerkt:
@Plongske

prachtige oplossing! Ik gebruikte deze formule nooit, alleen som.als.... Weer wat geleerd.
Extra mogelijkheid: door de formule te wijzigen in =SOMMEN.ALS(E16:E149;E16:E149;+">"&G150;D16: D149;"=sub") en de filtervariabele in cel G150 neerzet, wordt hij nog flexibeler...

met vriendelijke groet,
Gesus

Laatst bewerkt:
@ Gesus

Dit heb je inderdaad goed gezien.:thumb:
maar voor deze opdracht van de TS
Het bedrag van €188,84 is het standaard bedrag
heb ik deze standaard in de formule gezet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan