• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waardes uit een lijst selecteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

ahkleine

Gebruiker
Lid geworden
1 mei 2014
Berichten
163
Sinds kort verzorg ik de redactie van het dorpsblad in mijn woonplaats. Bij de overdracht heb ik een excel bestand gekregen waarin de advertentieafspraken staan, aLsmede een tab met aktiviteitenen een tab met de planning. Zover als ik kan beoordelen is dit bestand ooit gemaakt door iemand met alleen basiskennis van Excel
Wat wil ik graag:
Dat wanneer ik in de tab Planning in Cel A2 een weeknummer plaats Excel automatisch in de tab afspraken alle adverteerders van het gewenste weeknummer ophaald en plaatst in de tab planning in cel M4 en naar beneden, zonder de namen mee te nemen van de adverteerders die in die week niet adverteren. Hierna moet hij ook de advertentiegrootte ophalen en kopieren naar de tab planning onder Grootte vanaf cel L4. Ik weet niet of dit ook mogelijk is in excel. Ik kom niet verder dan de adverteerders te selecteren inclusief lege cellen. Ik voeg het blanco excel bestand aan deze vraag toe.

Wie mij wil helpen: Alvast bedankt

groet Albert Kleine
 

Bijlagen

  • hulp bestanden OW.xls
    76,5 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
zo te zien is dit inderdaad al een ouder bestand. Welke versie van Excel gebruik je?
 
Werk je met een nieuwere versie van Excel kun je wellicht gebruikmaken van de functie FILTER.
Anderen kunnen je daar vast bij helpen.
Heb je een wat oudere versie, waarin de functie FILTER niet beschikbaar is, dan zou je deze formules kunnen gebruiken:

In M4: =ALS.FOUT(INDEX(Afspraken!$A$1:$A$100;AGGREGAAT(15;7;RIJ($A$5:$A$100)/ISTEKST(INDEX(Afspraken!$A$5:$BD$100;;VERGELIJKEN($A$2;Afspraken!$A$5:$BD$5)));RIJ(A1)));"")

In L4:
=ALS.FOUT(INDEX(Afspraken!$B$1:$B$100;AGGREGAAT(15;7;RIJ($A$5:$A$100)/ISTEKST(INDEX(Afspraken!$A$5:$BD$100;;VERGELIJKEN($A$2;Afspraken!$A$5:$BD$5)));RIJ(A1)));"")

En deze formules doorvoeren naar beneden.

Ik ben ervan uitgegaan dat het aantal advertentie afspraken niet meer dan ± 90 zal bedragen.
Is het wel meer dan kun je de waarden 100 in de formules vervangen door een hogere waarde.
 
jgdrt

Bedankt voor jou hulp. De laptop die ik voor de redactie heb gekregen heeft inderdaad een oudere versie MS Office. Het hulpbestand is gemaakt door een oudere man die excel, volgens mij, niet goed heeft gebruikt. Ik ken in die hoek nog mensen die hem als tekstverwerker gebruiken. Ik dacht ik pas het even snel aan maar liep steeds tegen tegen cellen aan die de waarde 0 gaven en dus leeg blijven dat wilde ik voorkomen en dat kreeg ik niet klaar. Ik ga jou oplossing direct proberen en ik houd jou op de hoogte. Alvast mijn hartelijke dank
Groet ALbert Kleine
 
jgdrt
Geweldig het werkt. Wat een ingewikkelde formule. Was ik zelf nooit uitgekomen. Als ik naast de kolom waar de formule in M4 staat een kolom wil toevoegen waarin van de desbetreffende week de waardes komen met alle x en overige aanduidingen zoals in afspraken onder die week staat kan ik deze formule dan op een of andere manier aanpassen. Deze waardes geven namelijk het soort advertentie aan.

Geweldig jou hulp en nogmaals dank
Albeet Kleine
 
Ervan uitgaande dat de namen van de adverteerders uniek zijn kun je de formule voor grootte vereenvoudigen. Deze maakt dan gebruik van de uitkomsten van de formule voor ‘van’ (kolom M).
En ook de formule voor de soort kan op die manier gemaakt worden.

In M4 (van; niet gewijzigd): =ALS.FOUT(INDEX(Afspraken!$A$1:$A$100;AGGREGAAT(15;7;RIJ($A$5:$A$100)/ISTEKST(INDEX(Afspraken!$A$5:$BD$100;;VERGELIJKEN($A$2;Afspraken!$A$5:$BD$5)));RIJ(A1)));"")

In L4 (grootte): =ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(M4;Afspraken!A1:BD100;2;0);"")

In N4 (soort): =ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(M4;Afspraken!A1:BD100;VERGELIJKEN($A$2;Afspraken!$A$5:$BD$5);0);"")

en deze formules doorvoeren naar beneden.
 
Beste JGKDRT

Het werkt allemaal perfect. Ik wil jou bij deze bedanken voor jou hulp. Ik werk al meer dan 25 jaar met excel. Ik heb er de eerste jaren ook les in gegeven bij een cursusinstituut. Deze oplossing had ik zelf op deze manier nooit kunnen bedenken

Nogmaals bedankt

Albert Kleine
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan