• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

waardes vergelijken van twee verschillende tabbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

braat62

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 nov 2008
Berichten
3
Hoi

Ik heb een excel tabblad met in kolom A allemaal getallen vooraf gegaan met een letter welke altijd de letter "a" is.

Deze getallen hebben te maken met een verzameling boeken die steeds verder aangroeid.
Nu word tabblad 1 een beetje te vol om nog het overzicht te houden en wil ik dus meerdere tabbladen gebruiken.

Ik wil graag dat wanneer ik bijv. in tabblad 2 in kolom A een waarde invul ik een seintje krijg als deze waarde al voorkomt op tabblad 1 zodat ik geen dubbele boeken krijg.
Het mooiste zou zijn als ik het seintje zou krijgen in de cel waar ik op dat moment in sta.

Nu worden de waardes in kolom A ook altijd gesorteerd van laag naar hoog omdat ze geen logische volgorde hebben als ik ze krijg.
Is het ook mogelijk als ik de waardes sorteer op tabblad 2 en een waarde moet toevallig op tabblad 1 ingevoegd worden om de volgorde van laag naar hoog te behouden, deze waarde ook op het eerste tabblad word ingevoegd?

ik heb een voorbeeld bijgevoegd, dit is een klein stukje gecopieerd uit mijn bestandje.

best een pittige opdracht

alvast bedankt
groetjes Erich
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xls
    16 KB · Weergaven: 32
Ik heb code toegevoegd aan het bestand zodat gekeken wordt of het boeknummer in een willekeurig werkblad al bestaat in werkblad 1.
Is dat het geval van verschijnt er een melding.

De sortering vraag begrijp ik niet helemaal.
Het is geen probleem om een automatische sortering toe te voegen maar als je een boek toevoegt aan blad2 en automatisch in blad 1 dan is dat dubbel, toch?:confused:

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 

Bijlagen

  • voorbeeld boeken.xls
    30,5 KB · Weergaven: 59
Hoi roncancio

Bedankt voor je moeite.
De code werkt prima,alleen nu is mijn vraag hoe krijg ik die code in mijn eigen Excel-bestand:eek:.
misschien is het ook mogelijk enige uitleg te geven hoe je zo'n code maakt, als dat niet te omslachtig is natuurlijk want ik kan me voorstellen dat je wel iets anders te doen hebt dan uitleg te geven, het is alleen zo dat ik vrij nieuwsgierig ben van aard en graag wil weten wat er gebeurd als er iets gebeurd, bijv. hoe een macro is samengesteld of hoe een formule is samengesteld zodat ik er later zelf mijn voordeel mee kan doen.

Wat de sortering betreft bedoel ik eigenlijk dat ik per werkblad bijvoorbeeld 100 titels wil hebben en als ik bijv. een titelnummer op het tweede werkblad invul en dit nummer valt precies tussen 2 nummers op blad 1 als ik ze aflopend sorteer dat deze titel dan ook op blad 1 komt te staan maar dat alles dan doorschuift naar blad 2 om zo steeds een max. van 100 titels per werkblad te houden zodat de werkbladen overzichtelijk blijven.

ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel:thumb:.

Groetjes Erich.
 
De code werkt prima,alleen nu is mijn vraag hoe krijg ik die code in mijn eigen Excel-bestand:eek:.
Tja, dat hangt er vanaf wat er verschillend is aan je bestand.
In ieder geval dient de code geplaatst te worden in ThisWorkbook. Dit staat in de Visual Basic Editor.
Dus:
- Extra - Macro - Visual Basic Editor
- Beeld - Projectverkenner.
In die lijst staat ThisWorkbook.

misschien is het ook mogelijk enige uitleg te geven hoe je zo'n code maakt, als dat niet te omslachtig is natuurlijk want ik kan me voorstellen dat je wel iets anders te doen hebt dan uitleg te geven, het is alleen zo dat ik vrij nieuwsgierig ben van aard en graag wil weten wat er gebeurd als er iets gebeurd, bijv. hoe een macro is samengesteld of hoe een formule is samengesteld zodat ik er later zelf mijn voordeel mee kan doen.
Dat valt wel mee. :thumb: De code wordt geactiveerd zodra een wijziging plaatsvindt in een willekeurig werkblad. Er wordt gecontroleerd of de titel al bekend is en als dat zo is dan verschijnt een melding.

Wat de sortering betreft bedoel ik eigenlijk dat ik per werkblad bijvoorbeeld 100 titels wil hebben en als ik bijv. een titelnummer op het tweede werkblad invul en dit nummer valt precies tussen 2 nummers op blad 1 als ik ze aflopend sorteer dat deze titel dan ook op blad 1 komt te staan maar dat alles dan doorschuift naar blad 2 om zo steeds een max. van 100 titels per werkblad te houden zodat de werkbladen overzichtelijk blijven.
Lijkt mij vrij omslachtig en bewerkelijk.:confused:

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
hoi Roncancio

Het werkt, heel erg bedankt voor je inbreng:thumb:.

Met de code bedoelde ik eigenlijk hoe je zo'n code maakt in Visual Basic Editor, maar ik heb daar eens naar gekeken en daar kan ik beter eerst even een studie van maken.

groetjes Erich
 
hoi Roncancio

Het werkt, heel erg bedankt voor je inbreng:thumb:.

Met de code bedoelde ik eigenlijk hoe je zo'n code maakt in Visual Basic Editor, maar ik heb daar eens naar gekeken en daar kan ik beter eerst even een studie van maken.

groetjes Erich

Dat is een kwestie van oefenen, voorbeelden bekijken, etc.
Op internet en op deze site is er genoeg over te vinden.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan