Waarom heeft mijn videokaart 2,5 GB geheugen ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

DoRcO

Verenigingslid
Lid geworden
21 aug 2007
Berichten
4.683
zoals de vraag al luid:p
waarom heb ik nu ineens 2544 MB geheugen op mijn videokaart ??

ik heb
XFX 8800 GTS 512 MB

------------------------------------------
na instalatie van:

1 TB HDD
4 GB RAM (totaal = 6 GB)
Geluidskaart
Dual-Boot Vista ultimate 64 Bit


is dit ineens veranderd
 
is niet mogenlijk...waarschijnlijk een weergave fout... anders zou je het ook wel merken in de performance.. en het kan technisch gezien ook niet
 
Gewoon stuk van het RAMgeheugen dat de kaart nog eventueel kan gebruiken indien zijn eigen geheugen volzit.
 
http://forums.techarena.in/vista-hardware-devices/702054.htm

Lees het laatste bericht:
I will do my best to clear this up for people as it greatly concerned me as well. I was using Vista 32bit with 2Gb of ram. My system was sharing 756Mb of my ram to Video and with some lazy research I found that 64bit Vista would allow for more ram to be used...so I upgraded to 64bit and bought another 2Gb of ram (4Gb total). Now my shared memory is 1780Mb. I nearly threw the PC out of the window. Well, forums all over say a million different things so I swallowed my pride and readied my Visa and called Microsoft Technical Support. (it ended up not costing me)

Vista does share a large chunk of your system memory for Video Purposes. However, Vista does not work the same way we are used to with onboard video solutions. Shared memory in Vista does not mean the memory is gone purely to video. In fact, it is hardly ever used for video purposes unless you do a lot of modeling, rendering, or play games at extremely high settings. (or just have a very low end video card) The memory is primarily still used for every day computer useage which is why you do not notice any slowdown on your system, and if you have, it's highly unlikely that it is because your memory is being shared. I wish I could explain it better but if this doesn't ease your concerns you can always call them...they seem to love talking about how wonderful they're memory design is.


edit: Ik heb het trouwens ook met mijn HD4870.
 
Laatst bewerkt:
in elk programma en systeem geeft hij weer die 2,5 GB aan, dus een weergave fout lijkt me sterk....

wat word er nou precies in dat verhaal bedoelt marsmannetje?
ik snap het niet helemaal
 
wat ik ervan begrijp: Dat mocht de videokaart echt geheugen nodig heeft, dat het dan maximaal 2 gig van het normale geheugen mag gebruiken. In geval van nood dus.
Maar het is niet zo dat die 2 gig gereserveerd wordt voor de videokaart: de rest van het systeem kan er ook gewoon gebruik van maken (bijv je videobewerkingsprogramma)
 
dus mijn videokaart geheugen zit vol.. ?
hoe kan ik deze legen (als dat mogenlijk is)

draait m'n videokaart ook games met bijv. systeemeis 700 + MB Video ram :) ?
 
Snel vertaald lees ik dat Vista anders omgaat met gedeeld video geheugen. In plaats van geheugen te reserveren en nergens anders voor te gebruiken neemt je videokaart nu alleen het benodigde geheugen met een maximum van 2544 mb, Je video geheugen is dus niet vol (als dat al mogelijk zou zijn)
 
dus mijn videokaart geheugen zit vol.. ?
hoe kan ik deze legen (als dat mogenlijk is)

draait m'n videokaart ook games met bijv. systeemeis 700 + MB Video ram :) ?

Nee, je videokaartgeheugen zit niet vol. Vista denkt alleen met je mee, voor het geval dat je videokaartgeheugen te klein zou zijn (op een bepaald moment).
Stel dat je een videokaart hebt met 128MB: dan is die kans best heel groot dat dit gaat gebeuren.

Bij de moderne videokaarten is dit voorlopig niet het geval. Maar vista denkt alvast een paar jaar vooruit.

Het is hetzelfde met de reserveband van je auto: Die zit ook in je auto, maar die heb je alleen nodig bij een lekke band. Voor het geval dat.
In dit geval is de reserveband gereserveerd voor jouw auto, maar als je buurman met een zelfde wielgrootte toevallig een lekke band hebt, dan kan jij jouw reserveband aan hem uitlenen.
 
ok, ik snap het.. heel erg bedankt voor jullie snelle reacties. :thumb:
 
bijvoorbeeld met gta4 zou het best wel eens kunnen dat je 512 MB volzit, dan zal windows wel een stuk RAM gebruiken(of het nuttig is, is iets anders...)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan