Waarom kan ik deze fotopagina niet kompleet te zien krijgen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

JaapJvanVeen

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2002
Berichten
844
Ik wil op een krantensite een foto plaatsen maar de window waarin ik de benodigde informatie moet plaatsen is niet volledig zichtbaar. Ik kan dus niet op een OK-knop drukken.

Ik heb al van alles geprobeerd, schermresolutie verkleinen, letters verkleinen, beelden verkleinen, maar de OK-knop wordt niet zichtbaar.

Ik gebruik Windows XP SP3, Mozilla Firefox 14.01 , scherm 1920x 1080.

Zie http://home.kabelfoon.nl/~quetzal8/hulp/fotoinvoegen.jpg

Wie weet raad?
 
Inmiddels opgelost door herhaalde malen Ctrl- in te drukken, hierdoor wordt de tekst kleiner en kleiner.
Pas bij een lettergrootte van 0,4 mm is de window geheel zichtbaar maar nauwelijks te lezen.

Jaap
 
Hoi Jaap,
Ik zie de volgende merkwaardigheden (ook met Windows XP SP3, en dan met Firefox 12):


  • Je geeft als resolutie: 1920*1080px, maar je screenshot heeft een venster van 1.030px breed.
  • Dat doet vermoeden dat je in de praktijk die 1920*1080px niet gebruikt, en in je Windows-settings het scherm op 1024*768px of iets dergelijks staat ingesteld (Bureaublad > rechtsklik > Eigenschappen > Instellingen > Beeldschermresolutie).
  • Maar dat zou niet van invloed mogen zijn op de gedaante van een webpagina (de letters schalen mee met de opmaak, als een andere resolutie gehanteerd wordt).

Nu heb ik mijn resolutie ook even op 1024*768px gezet, en ook een screenshot gemaakt (op ware grootte).
Een deel ervan heb ik ter vergelijking naast een deel van jouw screenshot geplakt.
Dit is het resultaat:

dichtbij-groot-en-klein.png

Er zijn opvallende verschillen! :eek:
Ik maak hieruit op:
  • Jouw screenshot moet ook 1:1 zijn, want het "dichtbij"-logo (onder "Uithoorn" in de kop) is in beide gevallen exact even groot. En dat is een image met een in de html opgegeven maat van 263*72px. Die klopt in beide gevallen.
  • Bij mij staat de lettergrootte in Firefox op de standaard-waarde (FF-menu Beeld > Zoomen > Alleen tekst zoomen > Herinitialiseren).
  • Toch zijn in jouw screenshot de pagina-letters een stuk groter!
  • Is dit ook de standaard-lettergrootte bij jou in Firefox?
  • Maar er is meer aan de hand!
  • Niet alleen de pagina-letters zijn bij jou groter, maar ook de letters in de blauwe Windows-vensterbalk bovenaan, waar het Firefox-icoontje en de paginatitel in staan; en ook de menu-letters en de letters van de adresbalk zijn groter.
  • Maar ... dat zijn geen met Firefox in te stellen lettergroottes, dat zijn systeem-letters!
  • En bovendien is de gedaante van het venster anders (andere kleuren, andere scrollbar).

Het laatste zal zijn, dat in Windows een ander thema dan de gewone XP-versie is ingesteld: "Windows-klassiek" (dat is deze, dwz het Windows-98 uiterlijk!). Instelbaar met Bureaublad > rechtsklik > Eigenschappen > Thema's.

Bovendien zal in dit thema de lettergrootte zijn ingesteld op "Extra groot":

windows-klassiek-extragroot.png

Kijk, dat komt aardig overeen met de letters in jouw screenshot! :)
En als de systeemletters en andere Windows-lettergroottes groter zijn ingesteld dan normaal, dan zou het kunnen kloppen dat alles op een website ook een grotere lettergrootte krijgt, en dingen er niet meer op passen (als de site niet zo goed in elkaar zit: dat komt erbij!).

Conclusie: ik zou eens gaan kijken naar je Wndows-instellingen.

Met vriendelijke groet,
CSShunter
 
Laatst bewerkt:
Zeer hartelijke dank voor het uitgebreide antwoord. Ik zal het een en ander onderzoeken. Inderdaad is het geen probleem met alleen dit scherm van Dichtbij maar meestal weet ik er wel met een omweg uit te komen. Dit was het eerste scherm waar ik niet uit kon komen en ik de tekst in heb gekopieerd in plaats van direct in te voeren. Zodra ik even tijd heb ga ik weer verder met het zoeken en testen.
Met dank,
Jaap J. van Veen
(Het getoonde scherm is een venster verkregen door Alt-PrtScn in te drukken, het is dus een weergave van het actieve venster.)
 
Beste csshunter,
Ik heb nu verschillende mogelijkheden uitgeprobeerd en heb het scherm nu ingesteld op 1600x1024 DPI. De lettergrootte is ingesteld op 134 DPI. Het eindresultaat is te zien op
http://home.kabelfoon.nl/~quetzal8/hulp/Regio3.jpg

Merk op dat de letters minder scherp zijn maar dat het foto-toevoegveld wel geheel zichtbaar is.

Als ik met andere lettergroottes en schermafstellingen experimenteer worden de letters nog onscherper.! Jammer.

Misschien dat de Videokaart (nVidea) en beeldscherm (IIyama) niet optimaal met elkaar communiceren.

Ik blijf zoeken, maar het is niet zo eenvoudig als men denkt.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Het eenvoudigste voor alle gebruikers is als het invulscherm van RegioWeb met een balk te bewegen is!
 
Nogmaals aan csshunter....................................

Nadat ik alle instellingen als vanouds had ingesteld, was opeens WEL het hele invulscherm van RegioWeb zichtbaar!!!!

Wat zeggen we dan....'schiet.........'

Met dank voor het meedenken.

Jaap

Aanpassing: Helaas voor de laatste regel moet ik nog steeds de letter via Firefox verkleinen, doen we dus als dat nodig is, maar een flexibel invulveld is beter!!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan