waarom nieuwe geluidskaart en is 't mogelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

wilbertneedhelp

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2004
ik heb nu 1.5 jaar een hele mooie pc die nog steeds voldoet aan mijn wensen, wat ik echter nog wel zou willen is mijn geluidskaart verbeteren. Ik heb nu een onboard geluidskaard en weet niet of die zowiezo vervangbaar is. Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel is van een nieuwe, betere geluidskaart en misschien een paar aanraders geven als het mogelijk is om hem te vervangen? Heel erg bedankt. mijn computer is dit:

behuizing: Arona ATX Desktop icl.voeding
Moederbord: s478 ASUS p4p800 GD/SE DDR/GL/WR
Processor: S478 P4 - 2,8GHZ -512 - 800 Hyper Threading
Coolfan: Intel orgineel, in the box gelagerd
Harde schijf: Western Digital 80 Gb 7200 UDMA 100 WD800JB 8Mb
Geheugen: 256Mb DDR 400MHz brand PC3200
Geheugen: 256Mb DDR 400MHz brand PC3200
Grafische kaart: Club3D ATI RADEON 9800Pro 128Mb DDR DVI
Diskettestation: A-merk 3 1/2, 1.44 (samsung)
geluidskaard: On Board

Het is mogelijk. je zal de even een vrij PCI- slot moeten hebben.

En in je bios de onboard-geluidskaart uit moeten zetten.]

Echte aanraders heb ik niet ik zelf heb ook nog een onboard-geluidskaart.

ey
hartstikke bedankt voor je snelle reactie :thumb: . Ik zet de vraag nog even op onopgelost voor het geval mensen nog goede aanraders hebben of mij kunnen vertellen wat een betere kaart toevoegd aan het geluidskwaliteit. :D

Oke is goed!

Alvast een tip. Je moet even kijken wat voor boxen je hebt! 5.1 of 7.1 of 2.1 dit hangt ook samen met de keuze van je geluidskaart.

Dus als je dat even verteld zijn we weer een stap verder. Dus welke boxen je hebt merk, type etc. thx!:thumb:

Ik heb momenteel een thrustmaster 2.1 soundsystem met een:
totale output: 50 Watts RMS
Subwoofer: 30 Watts RMS
DualSatallieten: 2*10 Watts RMS
Frequentie Respons: 30Hz-20Khz
Speciale Kenmerken: Treble, Bass Volume 3D en Aan/Uit scakelaar. DirectSound 3D

Op de bovenkant van de doos staat tevens: Total Output: 600W PMPO, 50W RMS
en een logo van: Hercules powered.

Ik zal ook op internet de soundblaster live of audigy bekijken. iniedergeval alvast bedankt voo jullie hulp.
Ik zit trouwens ook erover te denken nieuwe boxen te kopen, dat zullen dan een 2.1 of een 5.1 worden. van waarschijnlijk max 150 euro of iets dergelijks.
:thumb:

waarom wil je je onboard geluidskaart vervangen als hij perfect werkt?

ik geef toe; ik heb ook onboard geluid beschikbaar, maar gebruik toch een soundblaster live 128 PCI (5.1) omdat de onboard geluidskaart "krakende"(zoemende) geluiden via de speakers geeft als ik de muis beweeg(of HD "nadenkt").

(komt mede doordat er een 2x 1000 watt RMS versterker achter zit voor mn disco-installatie :))

maar als je toch een 5.1 of 7.1 kaartje wilt kopen en je bent geen (pro) geluidsbewerker ofzo is gewoon een soundblaster live kaartje goed genoeg!

ik gebruik mijn pc erg veel voor games, muziek en films (wie niet :) ) Waar dus geluid erg belangrijk is. Als ik bij vrienden games speel of muziek luister kan ik vaak al duidelijke verschillen horen en weet dus dat die van mij ook mooier moet kunnen worden. Ik zoek naar een mooie balans tussen bass en de rest van de muziek, maar dan zonder dat de stemmen weg vallen. Natuurlijk hou ik van lekkere harde bassen en muziek zo af en toe, maar het is dan wel de bedoeling dat de bassen niet scheurachtige bassen worden(hij is nog heel hoor:) ) of dat ze zeurderig gedreun/gezoem worden maar dat het mooie heldere bassen blijven. En aangezien ik thuis woon (ik ga pas naar de 6de) moet het ook zacht mooi klinken, wat nu al redelijk lukt. Ik luister veel verschillende soorten muziek van musicals naar happy hardcore en rammstein.
dat is dus een beetje wat mijn doel is :D . De soundblaster live ziet er by the way heel goed uit:thumb: .

dan is idd een PCI geluidskaart wel aan te raden vanwege de (meestal) meerdere opties.

in dit geval vind je de kwaliteit van geluid erg belangrijk, als je je wat minder hecht aan de kwaliteit van je bankrekening zou je ook voor een soundblaster audigy kunnen gaan voor subliem geluid!

maar, soundblaster live is ook uitermate geschikt voor games, muziek etc.

die soundblaster live ziet er goed uit, hij is vrij goedkoop waardoor ik zelfs geld over houd voor nieuwe boxen. Hoe weet ik of ik hem in mijn pc kan inbouwen? Ik heb niet echt veel verstand van geluidskaarten, en ben ook niet echt up to date sinds ik mijn pc heb gekocht. :thumb: Als iemand goede boxen kan aanraden hoor ik het ook graag, die zijn best lastig te vinden omdat je ze alleen in de media markt echt kunt beluisteren in de winkel.

Geplaatst door wilbertneedhelp
Sound Blaster® Live!™ 24-bit

€39.50 excl. btw €47.01 inc. btw
TOEVOEGEN AAN MANDJE

Minimale systeemvereisten

* Intel® Pentium® III 450MHz, AMD® K7 500MHz®
* 64MB voor WinME, 128MB voor Win2000 SP2 & Win XP

Sound Blaster® Live!™ 24-bit

http://nl.europe.creative.com/shop/product.asp?prod=733&page=3
die past dus zeker wel in je PC, moet je natuurlijk wel een PCI slot vrij hebben maar ik neem aan dat je dat wel hebt!

anders kun je dit nakijken door even de zijkant van de kast te openen en te kijken of een een (bijna altijd (groot)) WIT slot leeg is.

ik denk wel dat er 1tje vrij is, ik heb er nmlk alleen een draadloze router ontvanger in geplugd, maar ik zal het deze week nog wel ff door me vader laten checken. heel errug bedankt allebei :thumb:

moet haast wel je mobo heeft 4 of 5 pci sloten zag ik net op een website met mobo specs + plaatje...

in ieder geval veel succes! :thumb:

[edit] je hebt maar liefst 5 PCI sloten, dus daar kun je haast niet aan te kort schieten!

p4p800se_l.jpg

(5 witte sloten linksboven) [/edit]

Laatst bewerkt:
Oke.

1: PC uit
2: Stroom eraf.
3: Kast open.
4: Plaatje weghalen bij een vrij PCI slot.
5: Geluidskaart erin doen.
6: Kast weer dicht maken.
7: PC aan.

Als het goed is laat de pc zelf de drivers voor de kaart.

Als je boxxen aansluit gewoon achterop aansluiten. Als je dan de pc aandoet, zal je even de CD-Rom misschien moeten instaleren. Maar ik denk dat de pc zegt: Nieuwe hardware gevonden. Dan zal je dnke ik een instalatieschermpje krijgen.

Suc6:thumb:

ik laat me vader het lekker inbouwen, hij weet hoe hij een pc kan openen zonder gelijk de boel op te blazen met statische electriciteit enzo :P.

en qua boxen(speakers), bedoel je een 2.1, 5.1 of 7.1 (surround) setje...

of echt "geweld" met versterkers enzo?

als ik geweld ga gebruiken met versterkers dan woon ik denk ik niet lang meer thuis, of ik nou studeer of niet :D
ik denk dat ik voor een 5.1 ga

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan