Waarom wordt ondanks alles de Sata schijf niet herkend ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Barney Rubble

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Berichten
50
Hoi,
Ik zit met een heel vreemd probleem, een kennis van me heeft gisteren de computer gebracht omdat deze plotseling steeds bij het windows inlogscherm opnieuw bleef opstarten.
Ik wilde de Sata schijf van 125gb in windows repair laten controleren en fixen maar zodra ik daar ben zegt windows dat er geen schijf gedetecteerd kan worden.
Toen ben ik naar de website van het moederbord dat in deze computer zit gegaan (K7N2 DELTA-L/ILSR) en heb daar de SATA drivers gedownload, op een floppy gezet en deze met F6 tijdens opstarten met windows xp cdrom laten installeren.
Maar alsnog wordt de Sata schijf op het eind niet gevonden.
Als ik in het begin zodra de computer aangaat op CRTL F druk dan kom ik in de Fastbuild Utility en zie ik 5 optie's
Als ik bij optie 1 (Auto Setup) enter dan zie ik: No Available Disks!
Als ik bij optie 2 (View Drive Assigments) enter dan zie ik :
-Channel 1
-Drive model: De Sata schijf
-Capacity:123522
-Assigment:Array 1
-Mode U5
(Mode (D=DMA. U=UDMA) dit staat onder in beelf
Als ik bij optie 3 (Define Array Menu) enter dan zie ik:
-Array No:Array 1
-Raid Mode: Stripe
-Total Drv: 1
-Capacity:123522
-Status:Functional
Als ik bij optie 4 (Delete Array) enter dan wordt de schijf verwijderd
Als ik bij optie 5 (Rebuild Array) enter dan wordt de schijf weer herkend en aangemaakt
Dus in de Fastbuild Utility wordt de Sata schijf wel herkend!

Ik hoop dat je zo genoeg informatie hebt en hopelijk kan iemand me hier mee helpen !
Alvast bij voorbaat mijn dank,

groeten Barney
 
Hoi,
Ik zit met een heel vreemd probleem, een kennis van me heeft gisteren de computer gebracht omdat deze plotseling steeds bij het windows inlogscherm opnieuw bleef opstarten.
Ik wilde de Sata schijf van 125gb in windows repair laten controleren en fixen maar zodra ik daar ben zegt windows dat er geen schijf gedetecteerd kan worden.
Toen ben ik naar de website van het moederbord dat in deze computer zit gegaan (K7N2 DELTA-L/ILSR) en heb daar de SATA drivers gedownload, op een floppy gezet en deze met F6 tijdens opstarten met windows xp cdrom laten installeren.
Maar alsnog wordt de Sata schijf op het eind niet gevonden.
Als ik in het begin zodra de computer aangaat op CRTL F druk dan kom ik in de Fastbuild Utility en zie ik 5 optie's
Als ik bij optie 1 (Auto Setup) enter dan zie ik: No Available Disks!
Als ik bij optie 2 (View Drive Assigments) enter dan zie ik :
-Channel 1
-Drive model: De Sata schijf
-Capacity:123522
-Assigment:Array 1
-Mode U5
(Mode (D=DMA. U=UDMA) dit staat onder in beelf
Als ik bij optie 3 (Define Array Menu) enter dan zie ik:
-Array No:Array 1
-Raid Mode: Stripe
-Total Drv: 1
-Capacity:123522
-Status:Functional
Als ik bij optie 4 (Delete Array) enter dan wordt de schijf verwijderd
Als ik bij optie 5 (Rebuild Array) enter dan wordt de schijf weer herkend en aangemaakt
Dus in de Fastbuild Utility wordt de Sata schijf wel herkend!

Ik hoop dat je zo genoeg informatie hebt en hopelijk kan iemand me hier mee helpen !
Alvast bij voorbaat mijn dank,

groeten Barney
Kill / Delete / Verwijder álle Raid opties in het bios, er zit maar één schijf in die machine, dus om het even welke RAID array: het functioneert niet / is niet van toepassing / veroorzaakt verwarring.
 
Kill / Delete / Verwijder álle Raid opties in het bios, er zit maar één schijf in die machine, dus om het even welke RAID array: het functioneert niet / is niet van toepassing / veroorzaakt verwarring.

Bedankt voor je snelle Reactie Pasja, ik zal nu de Bios openen en is kijken of er iets in staat wat met Raid te maken heeft, ik laat het je zo weten.

groetjes Barney
 
Bedankt voor je snelle Reactie Pasja, ik zal nu de Bios openen en is kijken of er iets in staat wat met Raid te maken heeft, ik laat het je zo weten.

groetjes Barney


Zag ik maar iets van Raid in me bios staan maar het was me eerder al opgevallen dat er niks van Raid in de bios staat !
Wel staat er genoeg wat me IDE te maken heeft!

Wel optie's zoals:
Onchip IDE Channel 0 Enable
Primary Master PIO Auto
Primary Slave PIO Auto
Primary Master UDMA Auto
Primary Slave UDMA Auto
Secondary Master PIO Auto
Secondary Slave PIO Auto
Secondary Master UDMA Auto
Secondary Slave UDMA Auto
IDE Prefetch Mode Enabled
IDE DMA transfer access Disabled
IDE HDD Block Mode Enabled

Toen alles nog werkte zat naast de Sata schijf waar nog steeds Windows op geinstalleer staat ook nog een 80 GB IDE backup schijf maar die heb ik nu even afgekoppeld totdat Windows weer normaal opstart .

Hopelijk heb je nog meer optie's voor mij

groetjes Barney
 
Zoek de menu's in het bios van de machine en zorg ervoor dat er géén RAID staat (zoals bij mij, want ik werk wél met Raid)

Jij moet de IDE opties aanvinken.

ps. de 3e foto is bewogen (sorry)
 

Bijlagen

  • Presentatie1.jpg
    Presentatie1.jpg
    39,2 KB · Weergaven: 35
  • Presentatie2.jpg
    Presentatie2.jpg
    44,7 KB · Weergaven: 36
  • Presentatie3.jpg
    Presentatie3.jpg
    32,2 KB · Weergaven: 32
Zoek de menu's in het bios van de machine en zorg ervoor dat er géén RAID staat (zoals bij mij, want ik werk wél met Raid)

Jij moet de IDE opties aanvinken.

ps. de 3e foto is bewogen (sorry)

Pasja,
Bedankt voor de uitleg via de foto's
Ik heb in me hele bios niets waar of Sata of Raid in of bij staat.
Ik heb in het menu van CTRL F de Fast Build Utility optie 4 genomen en de Schijf daaruit gedelet !
Nu krijg ik bij het opstarten No Array defined en later Disk Boot Faillure, insert system diks enz enz
Dus ik denk toch dat ik de Sata schijf wel in de Fast Build Utility moet laten herkennen !
 
Die FBU zegt mij helaas niets / is abacadabra voor mij, sorry, daar kan ik dus geen zinnig woord over zeggen.
 
Die FBU zegt mij helaas niets / is abacadabra voor mij, sorry, daar kan ik dus geen zinnig woord over zeggen.


Dat is de bios tool die ik als eerste met ctrl f kan openen om bijv meerder sata schijven aan elkaar te koppelen of zoiets,
daar staat nu als enigste dus ook de sata schijf in die door windows niet herkend wordt
haal ik hem daaruit dan krijg ik de fout No Array defined enz enz,
Zodra ik hem dan met Auto Setup in dat progje weer tevoorschijn laat komen dan zijn die meldingen weg

Ik ga nu naar beneden want ben hier denk al 2 middagen en avonden mee bezig,
morgen ga ik er natuurlijk weer mee verder en hoop ik dat jij en of meerdere nog wat opties voor me hebben,
Tot zover alvast heel erg bedankt Pasja en een fijne avond toegewenst

groetjes Barney
 
is er toevallig nog iemand die hier raad op weet, anders ben ik genoodzaakt er een andere harde schijf in te plaatsen en windows weer volledig opnieuw te installeren pfff,

groetjes Barney
 
In verband met tijdsnood heb ik besloten toch een andere harde schijf erin te plaatsen en windows xp er opnieuw opgezet >

Bedankt voor jullie reactie's

groeten Barney
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan