Waarsschijnlijk Videokaart kapot

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ghillezz

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2008
Hallo allemaal,

Als eerste mijn systeem:

CPU: AMD Phenom II X4 955, 3.2 Ghz
Mobo: Asrock M3A780GXH
Geheugen: 4Gb DDR3 OCZ Platinum
GPU: XFX Radeon HD4870 1Gb DDR5
Voeding: OCZ ModXStream Pro 500W
Monitor: LG Flatron (W2042P)

De case:

Een aantal weken geleden stuitte ik voor het eerst op dit probleem: Ik was aan het gamen (Oblivion) en opeens viel het beeld weg. De monitor springt op stand-by, maar kan niet meer aangezet worden. De computer zelf loopt niet vast, of valt niet uit (de muziek in het spel ging gewoon verder).

Ik dacht toen aan twee dingen, of het is de monitor, of het is de videokaart. Na een paar keer rebooten sprong het beeld weer aan, en kon ik weer in Windows komen. Daar checkte ik gelijk de temperaturen van mijn GPU, deze waren overigens gewoon normaal (70 graden).

Een paar uur later, gebeurde het weer. Ik zat gewoon achter MSN en hop, daar ging m'n beeld weer. Wat ik ook deed, het beeld ging niet meer aan, tenzij ik een paar keer rebootte.

Om na te gaan of het aan mijn monitor lag, had ik tijdelijk een ander beeldscherm aangesloten, maar ook hier crashte het beeld. Bovendien kwam het soms voor dat tijdens de crash, de videokaart gigantisch hard begon te blazen en te brommen. Ik was dus redelijk overtuigd, dat de videokaart de boosdoener was.

Na een stuk of 10 random crashes was ik het zat. Ik haalde de videokaart uit m'n PC, en controleerde het op stof. Dit viel wel mee, maar toch haalde ik hem uit elkaar. Ik heb hem goed schoongemaakt en vervolgens weer terug gezet. Sindsdien had ik nergens meer last van! Ik dacht dat ik er van af was.

Maar helaas, net gebeurde het weer tijdens het gamen. Weer zwart beeld, no response, keihard geblaas en een oorverdovende brom.

Nu begin ik me toch echt zorgen te maken. Is er misschien toch iets mis met mijn videokaart? Wat denken jullie ervan?

Alvast bedankt voor jullie reacties,
Met vriendelijke groeten,

Chiel

Edit: Voor de rest trouwens geen artifacts tijdens het gamen of iets dergelijks. De temperaturen zijn dus normaal. Er lijkt dus niets aan de hand..

Laatst bewerkt:
Heb het met een oude pc ook gehad,
Het kan zijn dat je game te zwaar is voor je videokaart 1GB zegt niet alles
En hou oud is je Videokaart ?

De gehele pc heb ik in augustus dit jaar aangeschaft.
En mijn videokaart kan Oblivion met gemak aan ;) Ik speel ook veel zwaardere spellen.

Het gebeurt ook niet alleen tijdens het gamen.. alleen merk ik wel dat het vaker gebeurd tijdens het spelen van een game.. dus misschien toch iets met de temperaturen?
Ookal zijn de temperaturen helemaal niet extreem hoog.

Het zou kunnen dat je voeding te licht is. De amperage op de 12voltlijn is niet echt hoog.
mxsp_wattage_charts.jpg

De bovenste is jou voeding.

Bron;
http://www.ocztechnology.com/products/power_management/ocz_500w_700w_modxstream_pro_power_supply

Hmm, Dat zou ook nog heel goed kunnen :)
Maar ben toch zeer benieuwd naar je temps

Vraag is of het powersupply het wel kan trekken......

Deze opmerking over dit powersupply stond in een review:
As we can see, the ModXstream has a fairly average spec for a modern PSU, with 86% efficiency and 100,000hr MTBF at 25c. The PCI-e connectors are also noteworthy, with OCZ opting for 1x 6-pin and 1x 8-pin plugs allowing for the unit to be used with a wide range of modern graphics cards such as the GTX280, 4870x2 and GTX295. Of course, whether the 500w unit has enough gusto to power such cards in addition to a full PC system is yet to be determined.

Als een spanning instort vindt de videokaart dat niet leuk.....

Anderzijds... als de rest van de PC vrolijk probleemloos blijft rondtollen, lijkt het toch meer op een "maandagochtend exemplaar" van die videokaart.....

Heb je ook nag andere voedings je zou het even kunnen checken :)

Een andere voeding heb ik helaas niet, mij werd verteld dat deze genoeg was voor mijn PC. Ik heb ook nog nooit problemen gehad, tot een aantal weken geleden.

De temperaturen in Celsius:

Moederbord: 37

CPU (met Scythe Mugen 2 koeler): 38
- Kern 1: 36
- Kern 2: 36
- Kern 3: 36
- Kern 4: 36

Aux: 37

GPU
- DispIO: 63
- MemIO: 72
- Shader: 68
- VRM: 60

Harde schijf: 26

Hmm Wat vinden jullie vn 72 c gpu
Even reacties afwachten

Voor een videokaart niet echt schrikbarend hoog, echter hangt er wel vanaf of de pc met de meting wat aan het doen was. Anders videokaart voorzichtig eruit halen en kijken of de fan en koelblok nog redelijk vrij van stof zijn.

Mijn videokaart is naar 1 uur Gta iv, Crisis gamen hoogstens 60 C Dus vind ik 72 wel redlijk aan de hoge kant

Hier wordt 1 van de twee karten gerust tegen de 80°C met redelijk heftig 3D beeld. Gemiddeld rond de 70°C. Echter deze kaart zit tegen de tweede kaart aan (SLI opstelling) daarom wordt die behoorlijk warm. Een videokaart GPU mag warmer worden dan een CPU.

Oke, Maar even terug op de voeding, Mijn Broer heeft een casemod pc
met ech heel veel verlichting allemaal aangesloten op zijn voeding
en bij gamen of andere dingen waren zijn lichten meestal wat minder
en dus had hij ook last van hou probleem

heb jij er ook lichten in of dingen die veel kracht qwa stroom nodig hebben ?

Het zou kunnen dat zijn Voeding niet zo sterk is
Ik kan ook wel een compleet stadion verlichten met mn voeding :p ( Grapje )

Edit: Mooie voeding trouwens

Laatst bewerkt:
HD4870 is ook wel een heethoofd, maar het was idle, alleen met gamen gaat het hoogstens maar een paar graden omhoog

Dus mij lijkt dat het niet aan de temperatuur ligt, ik weet het alleen ook niet meer

Hmm, Is er voor je probleem nog wat gebeurt nog software geinstaleerd
of iets anders

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan