• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Wachtruimte simulatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

verhoog

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
7 nov 2001
Ik ben momenteel bezig met een wachtruimte simulatie in een ziekenhuis. Het volgende is het geval. Vanwege een verbouwing zal er minder wachtruimte beschikbaar komen. Patienten zullen dan ook alvast in de onderzoekskamer gaan wachten op de arts. Echter, wij willen onderzoeken of er op basis van het aanbod van patienten en het aantal beschikbare kamers toch patienten zullen zijn die in de wachtruimte plaats moeten nemen, totdat er een kamer beschikbaar komt.

Hiervoor heb ik een model opgesteld (zie bijlage). Op dit moment heb ik de tabel die aangeeft waar de patienten zich op een bepaald tijdstip bevinden, handmatig gevuld. Ik ben nu op zoek naar een stuk code die dit automatisch voor mij doet. Ik wil namelijk voor verschillende poliklinieken en verschillende tijdstippen deze simulatie gaan uitvoeren. Meer info staat in de bijlage.
.
.

Bijlagen

Hier een oplossing met matrix formules. Het was ff een puzzeltje, maar het is (geloof ik) gelukt.
Ik heb 3 dynamische bereiken aangemaakt (code, aankomst en vertrek).
Tevens hen ik het overzicht verplaatst om plaats te kunnen bieden aan meer invoer. Zo kommen de dynamische bereiken ook niet in de war.

Daarnaast ben ik qua tijden uitgegaan dat de tijd de begin tijd is. In jouw voorbeeld was iemand die 30 minuten aanwezig was 7 keer ingevuld (7x5min.).

Ivm grootte van het bestand heb ik de formules behalve 1 er uit gehaald. De formule staat in cel K12. Deze moet je nog ff kopieeren >> plakken speciaal >> formule t/m BM33

p.s. Door de vele berekeningen kan het misschien wat traag gaan worden als de invoer groter gaat worden. Als dit het geval is dan zal het denk ik met VBA moeten worden opgelost. Maar misschien valt het mee met de traagheid.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Paul, ten eerste mijn complimenten, knap hoor! :thumb: Had nooit gedacht dat het zonder VBA zou lukken. :shocked:

Zo te zien werkt het inderdaad zoals zou moeten. Ik zal nog even wat moeten testen met meer regels e.d., maar voorlopig zet ik deze vraag op opgelost.

Nogmaals mijn waardering!

Paul, ten eerste mijn complimenten, knap hoor! :thumb: Had nooit gedacht dat het zonder VBA zou lukken. :shocked:

Zo te zien werkt het inderdaad zoals zou moeten. Ik zal nog even wat moeten testen met meer regels e.d., maar voorlopig zet ik deze vraag op opgelost.

Nogmaals mijn waardering!
Graag gedaan hoor:thumb:
Als er tijdens het testen problem naar voren komen dan laat je het maar weten.

Zelf een klein foutje ontdekt.
Er stond nog 2x rechts($J12;1)*1 in de formule van cel K12, deze moet je veranderen in DEEL($J12;7;2)*1.
Anders gaat het mis bij kamer 10, 11 en 12.

De formule voor cel K12 wordt dan:
Code:
=ALS(ISFOUT(INDEX(Code;KLEINSTE(ALS(((K$11>=aankomst)*(K$11<vertrek));RIJ(Code));ALS($J12="wachtruimte";AANTAL.ALS($J$12:$J12;"wachtruimte")+$N$8;ALS(DEEL($J12;7;2)*1<=$N$8;DEEL($J12;7;2)*1;0)))-2;1));"";INDEX(Code;KLEINSTE(ALS(((K$11>=aankomst)*(K$11<vertrek));RIJ(Code));ALS($J12="wachtruimte";AANTAL.ALS($J$12:$J12;"wachtruimte")+$N$8;ALS(DEEL($J12;7;2)*1<=$N$8;DEEL($J12;7;2)*1;0)))-2;1))
Hierna weer kopieeren.

Ok. Ik heb een Engelse versie, maar toch succesvol kunnen aanpassen. :thumb: Thx.

Nog even een reactie, een nadeel van mijn oplossing, het komt voor dat een patient niet de gehele tijd in dezelfde kamer staat ingedeeld. Kijk in mij geposte bestandje maar bij V7, D8, K9, ....

Als dit een probleem is dan zal VBA de manier worden denk ik, anders denk ik dat dit ook op te lossen kan zijn met een hele hulp tabel.

Edit: Ik zie net in de bijlage van jouw beginpost dat hier de patienten ook niet altijd in dezelfde kamer zitten. Ik neem dus aan dat het geen probleem zal zijn.

Laatst bewerkt:
Hi Paul

Helaas is het wel een probleem. In de praktijk is het onmogelijk dat een patient tijdens het consult van kamer wisselt, dus dan zou je (denk ik) een oneigenlijk beeld van het kamergebruik krijgen. Alleen voor de wachtruimte maakt het niet uit, omdat dit een gemeenschappelijke ruimte is. Ik had alleen 10 wachtruimte regels aangemaakt, omdat je nou eenmaal niet meerdere patienten in 1 cel kwijt kunt.

Ik ben er overigens niet zeker van dat het een probleem zou geven, ik ga even wat handmatig testen, kom er op terug....

EDIT: ik denk dat het voor het totale kamergebruik toch geen probleem is, het ziet er alleen raar uit. Jouw formule zoekt gewoon naar de eerste lege plek, dus in de praktijk komt het neer op 'stuivertje wisselen'. Het gaat mij met name om de patienten die niet in een kamer kunnen plaatsnemen, dus het aantal patienten in de wachtruimte. Laten we het voorlopig maar even zou houden, mocht het problemen opleveren dan meld ik me wel voor de hulptabel (zou toch lekker zijn om het zonder VBA te blijven doen).

Laatst bewerkt:
Ik zal morgen kijken wat ik voor je kan doen. Is de plaats van het overzicht goed, of heb je het liever op een andere plaats?

Ik heb weer wat ontdekt.

Als er te weinig kamers beschikbaar zijn dan kan het gebeuren dat iemand te kort of helemaal niet in een (behandel)kamer komt.
b.v. als je in het bestand het aantal kamers op 3 zet. Dan zal je zien dat G6 alleen in de wachtruimte komt.

Je zou een waarschuwing kunnen laten geven wanneer iemand door te weinig kamers meer dan 10 minuten (gem. tijd eerder aanwezig)in de wachtkamer moet verblijven.
Het terug doorrekenen van alle tijden wordt denk ik te moeilijk.

De waarschuwings formule:
Code:
=ALS(MAX(AANTAL.ALS(K24:BM33;Code))-N7/(1/24/12);"Te weinig kamers beschikbaar";"")
bevestigen als matrix formule.
eng:
Code:
=IF(MAX(COUNTIF(K24:BM33,Code))-N7/(1/24/12),"Te weinig kamers beschikbaar","")
(geloof ik)

Laatst bewerkt:
Hi Paul,

Sorry voor de late reactie, was gisteren een dagje vrij :)

Het nieuwe bestand ziet er perfect uit met de hulptabel. Ook heb ik de waarschuwingsformule ingevoerd, je had idd gelijk dat het kan voorkomen dat een patiënt helemaal niet in een behandelkamer komt. Hij wordt steeds mooier :cool:

Thx.
Fred

Hi Paul,

Hè hè, ik ben eindelijk zo ver dat ik het model kan gaan gebruiken; het rapport met de ruwe data liet nogal op zich wachten. Helaas zijn er ook een paar aanpassingen aan het rapport gekomen, met als gevolg dat ik ook de excel sheet moest aanpassen. Op de een of andere manier heb ik denk ik wat gesloopt, want hij loopt niet meer zo lekker als voorheen.

In de bijlage het bestand met echte data (deze heb ik geplakt vanuit het tweede tabblad, dat is de ruwe dump zeg maar). Wat me sowieso opviel is dat toen ik de formule uit kolom G doorkopieerde naar beneden, de waarschuwing 'te weinig kamers' al te voorschijn kwam. Dit was nog voordat ik enige andere aanpassing had gedaan, dus dit foutje zat al in de vorige versie. Op de een of andere manier ziet hij de waarde "" uit de formule als patient.

[EDIT] Je ziet ook in de sheet dat er twee spreekuren achter elkaar staan (Artsen GLH en URO), het gele deel en het groene deel. Deze vinden dus tegelijk plaats en maken gebruik van dezelfde kamers. Zo te zien heeft hij er geen moeite mee, maar ik dacht dat je het toch even moet weten.

Ik hoop dat je me nogmaals kunt helpen.

groet,

Fred

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Jouw bijlage is niet te openen. Zou je hem misschien kunnen rarren?
Volgens mij gaat het dan wel goed.

Super, dank je! Denk je dat er enige kans is dat dat vandaag zou lukken? Ik heb iemand in m'n nek die zit te springen om de informatie. :( Niet jouw probleem natuurlijk, maar ik zou er erg mee geholpen zijn :love:

Super, dank je! Denk je dat er enige kans is dat dat vandaag zou lukken? Ik heb iemand in m'n nek die zit te springen om de informatie. :( Niet jouw probleem natuurlijk, maar ik zou er erg mee geholpen zijn :love:
Sorry, maar vandaag heb ik het zelf nogal druk.
Morgen heb ik tijd om er naar te kijken.

Edit: Misschien dat ik in de pauze (als ik die heb) ff kan kijken.

Laatst bewerkt:
Morgen zou ook al prima zijn; dan moeten ze nog maar een dagje langer wachten....

:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan