• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Wachttijden bereken van variabele orders

Status
Niet open voor verdere reacties.

Student413

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2021
Hoi hoi,

Ik ben bezig met een data analyse op ordernummers om de leverbetrouwbaarheid te verbeteren. Ik zit alleen met het berekenen van de wachttijden tussen de taaknummers.

Als het uiteindelijke resultaat zou ik graag willen weten tussen welke taaknummers de hoogste wachttijd ligt. De moeilijkheidsgraad zit in de hoeveelheid bewerkingen per ordernummer en dat normaliter medewerkers werken tussen 7:00 en 16:30. Echter wordt er wel overgewerkt waaraan geen vaste tijden zitten.

Tussen sommige bewerkingen kan wel een week liggen. Zoals aan de rood gearceerde cellen te zien.

Is er iemand die weet hoe ik dit moet aanpakken? Er zijn veel variabele in het verhaal waardoor ik niet meer weet hoe ik het aan moet pakken.

Ik heb het excel doc. toegevoegd, hierin staan 1000 regels, echter zijn dit er totaal 36.000

Alvast bedankt!

Bijlagen

Zoiets misschien in H2:
Code:
=ALS(EN(A1=A2;F2<>F1);C2-D1;"")
Hopelijk begrijp ik het goed...

Ja dit is al een mooi begin,

Nu heb ik alleen dat excel de wachttijden ook optelt in het weekend en na werktijd...

Geef s.v.p. eens aan wat je als uitkomst verwacht voor een aantal rijen.

Ik heb een doc. bijgevoegd. Ik snap inderdaad dat het lastig te vatten is.

Uiteindelijk is het doel om te zien tussen welke opvolgende taaknummers (BV 1 & 12) de meeste tijd verloren gaat.
Daarom moeten "nacht"tijden (dus na +/- 15:30/16:30 en 7:00) niet worden mee gerekend. Dit zelfde geldt ook voor weekenden.

Dus het gaat puur om de wachttijden binnen de werkuren van 7:00 tot 15:30/16:30.
Ik heb op het blad VB even wat bij geschreven waarin het misschien duidelijker wordt.

Bijlagen

mijn oplossing klopt niet helemaal met jouw uitleg. (ik neem aan dat op za en zo niet gewerkt wordt )
ik ben benieuwd of ze toch kloppen.

zie gele cellen:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Reeks klopt niet

Hoi hoi,

Jullie hebben mij laatst goed geholpen, alleen ik heb een foutje ontdekt. Hierbij is de wachttijd berekend tussen het ordernummer 31693:10 en ordernummer 31693:20

Dit zijn 2 aparte orders dus hier zou geen tijd tussen berekend moeten worden. Zie horizontale gele regel.

Ik heb een screenshot toegevoegd, zie bijlage

ik hoor graag van jullie,

Bijlagen

• VB.png
    VB.png
    115,3 KB · Weergaven: 16
I3 wordt dan
Code:
=ALS(A2<>A3;0;wachtTijd(D2;C3;$K$1;$L$1))

Ja dat lijkt te werken, top!

Ik wil graag ook de doorlooptijd weten van het gehele order, nu heb ik de formule iets verbouwd maar doet hij het nog niet, komt dit omdat het aantal uren te hoog is?

Bijlagen

• TB@.png
    TB@.png
    131,3 KB · Weergaven: 15
switch de volgorde van de argumenten L2 en M2 ???

Ik weet niet hoe dit moet, als ik bij het originele bestand kijk en ik klik op macro's weergeven staan er geen? Ik werk nu in excel 2016 en heb ook wel excel365 tot beschikking, kan het daar aan liggen?

Is er iets anders wat ik kan doen?

Het originele bestand is te groot om te uploaden.

Oh super!! het is nu inderdaad gelukt,
Je had enkel nog 1 deel van de formule op G staan maar dat is nu gelukt!

Dankjewel!!

Ik ben een foutje tegen gekomen maar heb geen idee waardoor deze ontstaat. Misschien kijk ik er compleet overheen.....

De uitkomst van de formule is 00:00:00 terwijl dit eigenlijk 41-42 minuten zou moeten zijn.

Iemand enig idee??

Bijlagen

• vraag onduidelijk.png
    vraag onduidelijk.png
    156,4 KB · Weergaven: 13
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan