wachtwoord koppelen aan site

Status
Niet open voor verdere reacties.

macfab

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 jan 2007
Ik heb een site, waarvan ik een gedeelte wil afsluiten met een wachtwoord.
Dit wachtwoord hebben gebruikers reeds aangemaakt, en staat in een MySQL database.
Ik heb me rot gezocht op o.a. dit forum, maar ik kan nergens precies zien hoe ik die koppeling moet maken.

Vb:

een gebruiker komt binnen op 1.html. Daar staat een loginform waar de gebruiker zijn ww moet invullen. Als dat ww correct is (lookup in de MySQLdatabase), dan redirect hij de gebruiker naar /beveiligd/index.html. De gebruiker moet dan complete toegang hebben tot de hele map en de verschillende pagina's daarbinnen.
Wanneer een gebruiker niet ingelogd is, mag hij uiteraard niet bij de map /beveiligd/ komen (bijv door rechtstreeks in te typen).

Hoe kan ik dit het beste oplossen. De site werkt met php.

Alvast bedankt!

Werken met sessies

Hola,

Mijn manier is de volgende:
Op de pagina die het inlog form verwerkt zet je het volgende:

PHP:
<?php 
session_start();
Hier open je het werken met sessies

PHP:
$query = jouwquery.controle.password.gebruikersnaam

if(mysql_num_rows($result) > 0) {  
     $gebruiker = $_POST["gebruikersnaam"];   // het input veld waar de gebruikersnaam werd ingevuld heet hier dus gebruikersnaam
     $_SESSION['gebruiker'] = $gebruiker; 
       //goede login
   header("Location: hierstuurjejegebruikerdoor"); 
     exit(); 
     } else
    { echo "Je hebt iets verkeerd ingevuld blabla"; }

Als de gebruiker het goede wachtwoord heeft ingevoerd wordt de session gebruiker aangemaakt. Hierin staat de gebruikersnaam van de gebruiker die zich net heeft aangemeld.

Vervolgens maak je een insert.php bestand met de volgende inhoud:

PHP:
<?php session_start();

if(!isset($_SESSION['gebruiker'])){
  header("Location: inloggen.php"); // stuur ze terug naar de inlog pagina als ze niet ingelogd zijn
} else { 
}
?>

Boven elke pagina die beveiligd moet worden zet je nu deze code:
PHP:
<?php include("includes/insert.php"); ?>
includes/ is de map waar het bestand insert.php bij mij in staat. Dit moet je even aanpassen aan jou situatie.

Hoop dat het werkt.
Gruudjes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan