WAMP server met drie www sites

Status
Niet open voor verdere reacties.

PeterdeBruin

Gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2012
Berichten
73
Ik heb drie websites met Dreamweaver gemaakt en die in de WWW map van WAMP geplaatst. Deze drie web sites kan ik nu van buitenaf bereiken door Http://81.xxx.yyy.zzz/aaa of /bbb en /ccc in een browser in te typen. Dus alles, de wamp server en de sites werken naar behoren.

Nu wil ik graag www.aaa.nl en www.bbb.nl en natuurlijk ook de derde site www.ccc.nl aan de goede www mappen in de WAMP server hangen. Ik heb maar een ip adres als eerder genoemd http:// 81 etc. Ook heb ik bij Hostnet deze drie nieuwe www adressen natuurlijk al geregistreerd. Hoe krijg ik ze nu werkende zodat de wereld gewoon www.aaa.nl in kan typen en de correcte pagina (aaa index.file) te zien krijgt?
 
Je gaat gebruik maken van zgn. "Host headers", oftewel: O.b.v. het door de bezoeker ingegeven webadres gaat WAMP (eigenlijk Apache) de juiste pagina's / mappen openen op je webserver.

Een inrichting met meerdere websites (o.b.v. ip-adres van de server waar de aanvragen binnenkomen of o.b.v. host headers) wordt een VirtualHost inrichting genoemd, en komt als zodanig (per ip-adres en/of host header) terug in het configuratiebestand van WAMP / Apache.

Zie (o.a.) hier en hier.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
De vraag is bijna opgelost omdat ik door deze artikelen het vraagstuk begin te begrijpen.
Echter de tekst is uit 2008 en niet meer up-to-date in termen van het huidige pakket.
Bij Setup virtual hosts krijg ik allerlei fout meldingen op het moment dat ik de httd.conf file aanpas:

NameVirtualHost *:80

<VirtualHost *:80>
ServerAdmin ramesh@aaa.nl
DocumentRoot "/usr/local/apache2/docs/aaa"
ServerName aaa.nl
ServerAlias www.aaa.nl
ErrorLog "logs/aaa/error_log"
CustomLog "logs/aaa/access_log" common
</VirtualHost>

<VirtualHost *:80>
ServerAdmin ramesh@bbb.nl
etcetera ...

Blijkbaar is het pakket erg gewijzigd of kloppen de opdrachten niet.
Misschien een aanwijzing hoe ik bovenstaand kan veranderen zodat site aaa en bbb zichtbaar worden?
 
De DocumentRoot ingangen die je boven laat zien zijn op Unix/Linux gebaseerd. Maar je draait WAMP, en dus Windows
Kloppen die DocumentRoot mappen wel zoals je ze nu in httpd.conf hebt staan? Je moet (natuurlijk) daar correcte gegevens invullen...

Tijs.
 
WAMP met één IP en meerdere sites

Nee - er klopt allemaal niets van.
Ik heb nu iets minimaal ingevoerd en krijg mijn eerste site te zien.
Het is gewoon maar een poging en niet gestoeld op enige kennis van WAMP.

In de map van windows/system32/drivers/etc/hosts het adres 127.0.0.1 aaa en een regel verder 127.0.0.1 bbb met kladblok erbij gezet.
Zie dan als ik mijn http://81.xxx.yyy.zzz/aaa invul in mijn Google browser de website aaa te zien en met hetzelfde http://81.xxx. etc/bbb voor de tweede site.

Maar heb dan ook in de HTTPd.conf helemaal onderin het volgende gezet.
Had ik hier gevonden in een filmpje http://www.dreamweaverfan.nl/f39/3-configureren-van-de-wamp-server-161/

NameVirtualHost *:80

<virtualhost *:80>
DocumentRoot "C:/wamp/www/aaa"
ServerName www.aaa.test
</VirtualHost>

en dat zelfde natuurlijk voor de bbb site

Dit lijkt te werken maar heb nog steeds geen www adres werkende of weet of dit allemaal wel klopt.
 
Laatst bewerkt:
Dit lijkt te werken maar heb nog steeds geen www adres werkende of weet of dit allemaal wel klopt.

Wat geef je nu aan? Dat het LOKAAL op je pc getest met www.aaa.test en www.bbb.test wel werkt?
Maar dat je je nu afvraagt hoe je die website aan Internet-gebruikers beschikbaar kunt stellen?

Eerste wat je moet doen in zo'n geval is het bepalen welke geldige hoofd-domeinnaam je wilt gebruiken (bijv. aaa.nl , want er bestaat geen .test hoofddomein) én of die nog vrij is. Indien vrij, dan kun je 'm kopen. Als je dan in de DNS-instellingen van de domeinnaam de juiste aanpassingen doet kan men vanaf Internet de naam koppelen aan het ip-adres van de je webserver. Daarna moet je in de host-headers / VirtualHost instellingen (en wellicht in de inhoud van je website zelf ook) natuurlijk die nieuwe domeinnaam gebruiken.

Een webserver thuis hosten is doorgaans geen slim idee: Problemen met portforwarding, trage uploadsnelheid van Internet-abonnement. Normaal gesproken huur je hostingruimte voor bij een hostingprovider waar dan jouw website draait. Hangt vaak een limiet aan van hoeveel dataverkeer er van/naar de website mag plaatsvinden per maand/kwartaal/etc.

Tijs.
 
drie www adressen op een WAMP server met 1 IP adres.

Ik wil een goedkope en snelle oplossing die ook nog wat kennis toevoegt. Vindt het leuk om met Dreamweaver en Fotoshop te spelen en kan door middel van een eigen server lekker me gang gaan. De boel werkt nu - heb natuurlijk erg veel vraagtekens met hoe de server is opgezet omdat ik WAMP niet ken. De drie www adressen zijn gewoon zichtbaar op het net. Vroeg me alleen af ook de voorgenoemde constructie binnen de < virtual > wel goed is.
Ga nu eens kijken naar beveiliging en dat soort zaken. De vraag is voor nu even opgelost maar hoop dat ik nog goede adviezen kan krijgen over het gebruik van WAMP.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan