Wan netwerk problemen

• Onderwerp starter Onderwerp starter ankh
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ankh

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 apr 2008
Hallo,

Ik heb een netwerkje met twee computers en twee gebouwen
PC1 staat in gebouw 1
PC2 staat in gebouw 2

De afstand tussen PC1 en PC2 met het centrale verdeelpunt (Hub, type R6G029, welke gekoppeld is aan een ADSL_Wan_Modem) is ongeveer 150 meter.
Ik krijg geen verbinding tussen PC1 en PC2 en het Internet ondanks dat de netwerkinstellingen juist zijn en er gebruik is gemaakt van een centraal verdeelpunt. Als ik mijn notebook aansluit op het modem c.q. de Hub maak ik wel zonder problemen verbinding met het Internet.

Wat is het probleem en hoe los ik dat op? Wat zijn de kosten?

Help aub!

Nee het integendeel het is WAN (wide Area Network).

Inprenciepe ja.

Het is een praktijk toest waarbij we alle soorten media en contact kunnen gebruiken om op te lossen wat het probleem is.

Inprenciepe ja.

Het is een praktijk toest waarbij we alle soorten media en contact kunnen gebruiken om op te lossen wat het probleem is.

Kan niet, maximale lengte UTP is 100 mtr. En dat is vaak al te lang

OPLETTEN maximale lengte van een CAT5 netwerkkabel is +/-104 meter.
Dan dien je een repeater te plaatsen.
Weet niet wat je budget is en of het loont.
Maar over die afstand kan je via laser ook een verbinding maken...

Laatst bewerkt:
Maar het probleem is de leraar zegt niet het type kabel, het kan ook Bijv. coax zijn om maar wat op te noemen.

Laatst bewerkt:
afstand centraal punt is 150m dus als ik het goed lees en begrijp heb je 2*150 meter of zoiets. Over meer dan 100m kan je niet gaan. En bij 100mt verlies je echt al teveel data.

Maar zie 1 ding hier wel fout staan, je zegt ADSL modem!!!!!
Een modem kan maar 1PC bedienen ... dus als het een modem is is dat probleem nummer 1

Kan je oplossen door op de pc die dan aangesloten is je internetaansluiting te delen met een proxyserver. Dan kan je wel meerder pc's aansluiten op 1 modem.

Beetje afhankelijk van de cursus waarover het hier gaat zijn er natuurlijk meerdere manieren om hier naartoe te kijken.

Op layer 2 niveau gezien is het probleem dat de lengte te lang is voor utp cat 5e. Dit mag maximaal 100 meter zijn, dus hier zou inderdaad een repeater gebruikt moeten worden. Boven de 100 meter is er kans op teveel signaalverlies, en zeker gezien het feit dat het tussen 2 gebouwen is. Officieel mag je tussen 2 gebouwen niet zomaar utp gebruiken. Want er bestaat het risico, dat als beide gebouwen verschillend geaard zijn, er lekstroom via je netwerkkabels gaat lopen, wat je netwerkapparatuur kan beschadigen! Daarom wordt er vaak glas gebruikt.

Op layer 3 is niet zoveel duidelijk, zitten ze in dezelfde reeks etc. Maar de ip-adressen zouden goed staan, dus dat zou geen probleem mogen zijn. Tenzij ze beide in een compleet andere reeks zitten, dan kan je met firewalls etc zitten.

De beperking van 1 device achter een adsl-modem is opgelegd door de providers, dus daar kan vanaf geweken worden natuurlijk in deze case. Maar normaal gezien ga je 2 interne devices niet verbinden via een publieke link! Wat dan de voorkeur zou hebben is een vpn-verbinding ofzo.

Maar ik weet niet over welk niveau we het hier hebben natuurlijk ;)

Je zou op beide pc's ook eens een "arp -a" kunnen doen om te kijken of ze mekaars mac adressen uberhaupt wel zien. Dat kan al wat meer troubleshooting doen.
En ik zou eens kijken wat je netwerkkaart doet qua auto-sensing, want een hub is altijd en te nimmer 10/100 mbit Halfduplex! dus wellicht dat interessant kan zijn om de instellinge van de netwerkkaart hier op aan te passen, ofwel auto-sensing uitschakelen.

Gezien het gegeven hubje zal het wel geen cisco-cursus zijn, dus geen spanning tree ofzo :).

Cat 5e: http://en.wikipedia.org/wiki/Category_5_cable#Category_5e

Laatst bewerkt:
@pmijene
Het is een vraagstukje op school :)
Eigenlijk simpel, alle instellingen staan juist (staat er)
Dus de enige reden in dit vraagstuk waarom ze elkaar niet zien:
Is de lengte van de kabel .. de technische kant van instellingen valt weg(alle instellingen staan juist)

Dus hij moet gewoon de alternatieven gaan onderzoeken:
glasvezel
laser
repeater​

zijn de eerste waar ik aan denk, en wel voldoende vermoed ik als antwoord op een vraagstukje

om maar even lekker verder te gaan... wat het alternatief kan zijn voor je is 2 cisco routers neer te zetten met daar sdsl kaartjes in te duwen, voor deze afstand heb je nog geen modem nodig anders zou je kunnen kijken naar een ULAF modem van Siemens, die hebben wij ook op verschillende plaatsen in het veld staan waar geen internet of KPN wire ligt en je hebt maar 2 wires nodig!

maar zoals ik je verhaal begrijp is dit in eerste instantie geen WAN issue maar een CAN issue (Campus area network) maar je moet voorbij de LAN afstand kijken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan