Wanadoo beperkt toegang tot newsservers...

Status
Niet open voor verdere reacties.

gezina

Inventaris
Lid geworden
27 apr 2001
Wanadoo beperkt toegang tot newsservers

Wanadoo knijpt de snelheid van de newsservers af voor klanten met een goedkoper abonnement. Dit om capaciteitsproblemen te voorkomen. Aldus een artikel op webwereld.nl

Net als de meeste andere Nederlandse providers heeft Wanadoo te maken met problemen met het aanbieden van nieuwsgroepen. Vooral de zogenoemde binaries, waarop onder meer games, films en muziek te vinden zijn, slurpen bandbreedte op en vereisen grote investeringen in de hardware. Bijvoorbeeld Tiscali worstelt al maanden met dit probleem.

Wanadoo heeft er nu voor gekozen om via een aantal maatregelen de schade te beperken. Allereerst kunnen abonnees alleen nog vanaf de pc die is aangesloten op het Wanadoo-netwerk toegang krijgen tot de nieuwsgroepen. Tot nu toe kon dat ook vanaf bijvoorbeeld de werkplek, als werd gebruik gemaakt van de inloggegevens van Wanadoo.

Limiet
Verder wordt voor klanten met de zwaarste abonnementen (ADSL Plus en Cable Power) de toegangssnelheid naar de newsservers niet beperkt. Wel is er een limiet gesteld aan het aantal threads: vijf. Bij de andere abonnees is voor nieuwsgroepen slechts 8 kbps per thread beschikbaar, met een maximum van drie threads.

Wanadoo meldt in een verklaring aan zijn abonnees dat op deze manier 'de beste afweging wordt gemaakt tussen schaarse middelen en grote vraag'. De vrijkomende capaciteit wordt in de eerste plaats toegekend aan de meest veeleisende abonnees.

In een toelichting stelt een woordvoerder dat er weinig anders opzat. "We hadden het zoals andere providers in het vage kunnen houden en de dienstverlening op een laag pitje zetten, maar we willen duidelijkheid voor onze abonnees." De maatregelen worden naar alle waarschijnlijkheid vanaf volgende week woensdag ingevoerd.

Gezina,

Volgens mij is wanadoo al eerder begonnen met het "knijpen" van hun server.
Ik ben in ieder geval blij met jouw mededelingen, want thuis krijgen we alleen maar nieuwsbrieven van wanadoo over " snelheid verdubbeling, servers die verhuizen en opnieuw ingericht worden om ons klanten nog beter van dienst te kunnen zijn. Sorry voor de overlast maar straks gaat alles sneller"

Ik vroeg me al af waar de valkuil zat, het was te mooi om waar te zijn.

Gegroet,
Een wanadoo klant.

Dat is inderdaad niet zo netjes van Wanadoo. Ik zou ze dat even 'fijntjes' mededelen middels een mailtje. Mooi dat je op Helpmij dan nog de info vindt maar zo hoort het niet!

Een kennis die ik regelmatig in de sauna tegenkom vertelde me dat ie laatst ook bij wanadoo ADSL direct 2.5 week niet kon inloggen.
Op de helpdesk was er een bandje dat ze op de hoogte waren van het probleem en dat er zo snel(!) mogelijk wat aan gedaan zou worden.

Toch lekker als je flink voor je bandbreedte betaald, je kan niet online en je krijgt een dergelijke service... :confused:

melding gemist

Tja, vroeg me al af waar de "snelheid" aan te wijten was. ik betaal nu al sinds februari voor een basisabo en de snelheid, m.b.t. nieuwsgroepen, is treurig. Er was even een opleving en nu blijkt de blijdschap van korte duur. Is het bericht waarin deze melding gemaakt werd nog ergens terug te vinden?. Het smaakt een beetje vreemd om ergens voor te betalen en het niet te krijgen en toch abonnee te moeten blijven????? Zeker weten: dan ben ik per 1 maart weg.:mad:

Stond op de site van webwereld.nl nog een aanvulling qua correctie:
Update, 13:45 uur: In een eerdere versie van dit artikel was sprake van een maximale capaciteit van 8 kbps per thread. Deze informatie was gebaseerd op foute informatie op de site van Wanadoo. De werkelijke downloadsnelheid per thread is volgens Wanadoo 64 kbps.

VARA-Kassa-forum

Laatst bewerkt:
Wanadoo praat met bond over newsservers

De Consumentenbond en de belangenclub voor kabelinternetters Coax gaan met Wanadoo praten over het afknijpen van de nieuwsgroepen. Aldus webwereld.nl

Zowel de Consumentenbond als Coax, de belangenvereniging voor kabelinternetters, ontvangen naar eigen zeggen hierover een toenemend aantal klachten. De twee organisaties hebben nu de handen ineen geslagen en eisen dat Wanadoo de maatregelen terugdraait.

"Newsservers zijn een belangrijke reden om diensten af te nemen bij een provider omdat daar de substantiële hoeveelheden bestanden en informatie te vinden zijn die de breedbandverbinding voor veel consumenten zinvol maakt", aldus de bond en Coax in een brief aan Wanadoo.

De provider kondigde onlangs een aantal maatregelen aan die de huidige problemen met nieuwsgroepen moeten verlichten. Zo kunnen klanten met een goedkoper abonnement alleen nog tegen sterk gereduceerde snelheden materiaal van de nieuwsgroepen downloaden. Op deze manier moeten de overbelaste nieuwsgroepenservers enigszins worden overlast, een probleem waar overigens meer Nederlandse providers mee te maken hebben.

Het afknijpen van de toegang tot de newsserver raakt volgens de organisaties de kern van de overeenkomst tussen de consument en Wanadoo Als de provider niet in staat is om de originele dienstverlening te hervatten, moet consumenten de mogelijkheid worden geboden de overeenkomst te ontbinden, zo vinden de belangenorganisaties.

Wanadoo is echter vooralsnog niet van plan aanpassingen te verrichten, zo zegt een woordvoerster desgevraagd. Wel gaat de provider in op de uitnodiging om met de bond en Coax om de tafel te zitten. "Hierin zullen wij onze maatregelen toelichten", aldus de zegsvrouw.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan