• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Wanneer bepaalde tekst aanwezig in cel, dan weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

oliesjeik

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2007
Hallo,

Ik heb waarschijnlijk een te makkelijke vraag maar ik kom er nog niet uit.

Het volgende voorbeeld:

A1 = TD123
A2 = Factuur
A3 = TD 4321
A4 = waarde

Nu wil ik in kolom B dat alleen die cellen uit kolom A worden weergegeven wanneer de letters TD er in voorkomen. Dus de data in A1 en A3 moeten in respectievelijk in B1 en B3 worden weergegeven. In B2 en B4 moet dan bijvoorbeeld "TD niet aanwezig" komen te staan.

Nu had ik het volgende geprobeerd:
=Als(A1="TD";A1;"TD niet aanw.")

Dit werkt echter niet omdat dit alleen werkt wanneer ALLEEN TD erin voorkomt (maar er volgt altijd een getal na TD). Ik weet echter niet of er 1 of ander teken bestaat zodat er alleen gekeken wordt of TD voorkomt (er hoeft dus niet verder naar de cel gekeken worden) en dan gewoon de data in de cel weergeeft wanneer dat het geval is; (dus: Als TD voorkomt dan weergeven). Bij Access kun je geloof ik * gebruiken maar dat werkt niet in Excel.

Ik had ook nog een andere formule gemaakt, die werkt gedeeltelijk, maar is te omslachtig denk ik zo :) en wanneer er geen TD in de cel voorkomt dan wordt " #WAARDE! " weergegeven. Deze formule gaat als volgt:
=VERVANGEN("0";VIND.SPEC("TD";A1);"1";A1)

Maar zoals gezegd werkt die niet helemaal goed. Hij geeft wel altijd de cel weer wanneer er TD in voorkomt (of Td, tD, etc)

Ik hoop dat het probleem een beetje duidelijk is. Waarschijnlijk is het iets simpels maar ik kan het niet vinden. Ik heb ook al het forum goed doorzocht maar lastig om de juiste zoekwoorden te vinden.

Alvast bedankt voor de moeite!

Thomas

Ik had ook nog een andere formule gemaakt, die werkt gedeeltelijk, maar is te omslachtig denk ik zo :) en wanneer er geen TD in de cel voorkomt dan wordt " #WAARDE! " weergegeven. Deze formule gaat als volgt:
=VERVANGEN("0";VIND.SPEC("TD";A1);"1";A1)

Thomas

Ok, heb ze even gecombineerd, dus:
=ALS(VIND.SPEC("TD";A1);A1;"niet aanwezig")

Is al iets simpeler en dit werkt, maar ik krijg nog steeds " #WAARDE! " te zien wanneer er geen TD in de cel voorkomt :(

gr Thomas

Je was er bijna.
Code:
=ALS(ISFOUT(VIND.SPEC("TD";A1));"TD niet aanwezig";A1)

Oliesjeik, Je bent goed bezig! Volgens mij kom je er zelf óók wel uit! ;)
Maar hiermee lukt 't ook....
Code:
=ALS(ISFOUT(VIND.ALLES("TD";A1));"Geen TD aanwezig";"")

Groet, Leo

Laatst bewerkt:
Code:
=ALS(LINKS(A1;2)="TD";A1;"TD niet aanwezig")

Mvg

Piet

Mijn dank is groot :)

3 verschillende oplossingen!

Bedankt allemaal voor het snelle reageren. :thumb:

Thomas

Ik zal nog even zeggen wie er gewonnen heeft :)

Ik vind deze het beste in mijn geval:

Je was er bijna.
Code:
=ALS(ISFOUT(VIND.SPEC("TD";A1));"TD niet aanwezig";A1)

Waarom?

- Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen hoofdletters of kleine letters (wat wel het geval is bij "VIND.ALLES"
- Als er toevallig een spatie voor TD staat dan wordt de cel nog gewoon weergegeven terwijl dat niet het geval is met " =ALS(LINKS(E4;2)="TD";E4;"TD niet aanwezig") "

Dus vandaar heeft bandito bob gewonnen :)

Cheers Thomas

Leo proficiat met je overwinning.

Ik aanvaard mijn nederlaag in lijdzaamheid.:D:D

Mvg

Pet

Ik zal nog even zeggen wie er gewonnen heeft :)

Ik vind deze het beste in mijn geval:

Waarom?

- Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen hoofdletters of kleine letters (wat wel het geval is bij "VIND.ALLES"
- Als er toevallig een spatie voor TD staat dan wordt de cel nog gewoon weergegeven terwijl dat niet het geval is met " =ALS(LINKS(E4;2)="TD";E4;"TD niet aanwezig") "

Dus vandaar heeft bandito bob gewonnen :)

Cheers Thomas

:o:thumb:
De vraag stelling was:
wanneer de letters TD er in voorkomen
vandaar dat ik kwam met vind.spec.
Als TD altijd aan het begin staat zou ik waarschijnlijk kiezen voor links, zoals tilpi deed.

Ginger schreef: Oliesjeik, Je bent goed bezig! Volgens mij kom je er zelf óók wel uit!
Inderdaad, leuk om te zien.:)

Om even verder te gaan op deze vraag:

Is het ook mogelijk om dan de letters "TD" weg te laten in het weergegeven resultaat? Dus alleen het nummer?

Dus stel:

A1 = TD1234
A2 = 54321
B1 = 1234
B2 = TD niet aanwezig

Na TD volgt altijd een nummer maar kan als volgt zijn:
TD1234
Td1234
TD 1234

(dus spaties, kleine letters,etc). Je kan dus bijvoorbeeld niet zeggen, na spatie alles weergeven, want dat werkt dus niet altijd (aangezien er niet overal een spatie tussen TD en het nummer staat...)

Alvast bedankt

Code:
=RECHTS(A1;SOM(--ISGETAL(1*DEEL(A1;RIJ(INDIRECT("1:"&LENGTE(A1)));1))))

Matrixformule !

Andere invalshoek dan GiMe...
Code:
[English]	=VALUE(SUBSTITUTE(UPPER(A1);"TD";""))

[Dutch] 	=WAARDE(SUBSTITUEREN(HOOFDLETTERS(A1);"TD";""))
Voorwaarde is wel dat het ALTIJD de lettercombinatie TD moet zijn (of je maakt een celverwijzing van je "TD"). Hoofd- of kleine letter maakt niet uit. Géén matrixformule!

En gekoppeld aan je eerdere formule...
Code:
[English]	=IF(ISERROR(SEARCH("TD";A1));"Geen TD aanwezig";VALUE(SUBSTITUTE(UPPER(A1);"TD";"")))

[Dutch] 	=ALS(ISFOUT(VIND.SPEC("TD";A1));"Geen TD aanwezig";WAARDE(SUBSTITUEREN(HOOFDLETTERS(A1);"TD";"")))

Groet, Leo

Laatst bewerkt:
Hoi Oliesjeik,

Nog mooier misschien:
=ALS(ISFOUT(VIND.SPEC(B$9;A11));B$9&" niet aanwezig";WAARDE(DEEL(A11;VIND.SPEC(B$9;A11)+LENGTE(B$9);99)))

In veld B$9 zet ik TD (of een willekeurig andere term) en vervolgens zet ie de code erachter als getal neer (moet natuurlijk wel een getal zijn).

Jeroen

Ok, tnx weer. Heb maar ff snel gekeken maar zo te zien doet ie het.

Kan dus nog geen winnaar aanwijzen :D

Thomas

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan