Warmte amd

Status
Niet open voor verdere reacties.

rambo

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2000
Hier ben ik terug na vorige topic over hitteprobleem amd 1300 duron. Ik plaatste nu een casefan achteraan in de kast erbij en deed de temp zo'n 5 graden zakken maar meer niet. Nu doet hij het met een temp die varieert van 63 naar 68 graden. Hoe krijg ik die temp nog lager, begrijp niet dat ik met die fan erbij maar 5 graden bekom of is dat normaal? Heb nog plaats voor 1, zou beter nog één bijplaatsen zeker? Begin te denken dat er geen koelpasta is gebruikt, zou dit kunnen? Nu valt de comp voorlopig niet meer uit.
Zie vorige topic: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?threadid=100661&highlight=warmte

zie eveneens bijlage temps.

Bijlagen

• speedsisoft15-1.jpg
    speedsisoft15-1.jpg
    73,9 KB · Weergaven: 38
Je zou dat inderdaad wel eens kunnen gaan controleren ja of er nu wel of geen koelpasta op zit.

Dat kan echt een aantal graden weer schelen.

Mocht je dit zelf niet kunnen/durven doen, dan zou je dat het beste door de pc zaak o.i.d kunnen laten doen

Succes,

Hallo

Vermits de t° een 10 tal graden zakt , mits systeemkast open , vermoed ik dat het inderdaad een kwestie is van "koele" buitenlucht in de kast te krijgen .....

Het toevoegen van extra ventilatoren KAN een oplossing zijn , maar kijk ook eens of er geen ventilatieopeningen verstopt zijn door...stof.

Een extra ventilator om verse lucht IN de systeemkast te blazen kan ook eeen potentieele opl. zijn .

Het helpt immers niet om de systeemkast "vacuum" te zuigen...

Peter

Koelblok en pasta

Ben hier eventjes terug, wat ik nu zag grenst aan het ongelooflijke. Bij het afnemen van de koelblok was het eerste wat me opviel de smerige prul die ertussen zat en overal op, ook op andere delen van cpu. Deze gereinigd met isopropyl alchohol en nieuwe pasta toegevoegd en bij het terugplaatsen viel het me plots in dat ik de koelerblok er anders had afgenomen. Bemerkte ik aan het lipje waar je op moet duwen, ik wist dat ik bij het afnemen heel voorzichtig moest zijn omdat de keolerblok ergens heel dicht tegen aan stond. Conclusie, koelerblok stond er verkeerd op, eerst dacht ik dat dit allemaal de oorzaak van mijn problemen waren maar kennelijk toch niet. Die komt nu stressed toch nog op een 67 graden wat me redelijk veel lijkt voor een 1300 amd duron. Nu kan ik maar één ding nog proberen en dat is een ander koelerblok omdat ik bemerk dat deze op zijn max maar een 3189 ofzo draait, heb er hier liggen die 4500 draaien, zou wel een verschil maken denk ik. Wat me ook is opgevallen dat die koelerblok waarschijnlijk de juiste niet is omdat die nogal aan weerszijden buitenkomt, teveel denk ik.

als dat ook niet helpt dan kan je deze oplossing proberen, zie bijlage

Bijlagen

• koeling cpu.jpg
    koeling cpu.jpg
    52 KB · Weergaven: 45
Beetje gek

Dat lijkt me wat te gek...als dat nie helpt met een andere koeling dan weet ik het ook niet meer hoor, volgens mij is dat de verkeerde koelblok voor een duron processor. Stond daarnet met een vastlopertje zie, komt nog te warm hé...

Niet het toerental van de fan bepaald of er goed gekoeld wordt. Het materiaal van het koelblok (je hebt alu en alu) en de ccfm (de luchtopbrengst van de fan) zijn veel meer bepalend.
Een 5 cm fan zal veel meer toeren en bladen moeten hebben als een 8 cm om dezelfde luchtopbrengst te hebben.
Kijk verder eens hoe de luchtstroom loopt door je pc, dus waar komt het binnen, waar gaat het er weer uit en komt er dan voldoende lucht langs je processor.

Geplaatst door DN
als dat ook niet helpt dan kan je deze oplossing proberen, zie bijlage
Wel lekker koud en met stikstof gekoelde processor zoals op je plaatje.:D
Maar niet echt een oplossing.

Rambo,
Wat je kan doen is je airflow in de pckast proberen te verbeteren.
Door ,als je de ruimte hebt, voor en achter in de kast casefan's te plaatsen.
Voor (koude)lucht erin, achter (warme)lucht eruit.

Opgelost

Opgelost hoor mannen, je hebt inderdaad koelers en koelers. Was bijna de wanhoop nabij, vandaag nam ik terug de cpu eraf maakte die schoon en opnieuw koelpasta ertussen met een andere koelerblok en wat blijkt: stressed komt deze nu hoogstens op 49/50 graden. Na een paar uren gedraaid te hebben, daarna een format uit te voeren en alle progs er weer op en daarna nog wat laten draaien. Wat een koelerblok toch niet doet hé, allez ne goeien toch...

Bedankt aan allen die tips gaven.

Bijlagen

• speedfan21-1ok.jpg
    speedfan21-1ok.jpg
    35,4 KB · Weergaven: 19
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan