warmte gestuurde led

Status
Niet open voor verdere reacties.

ecross

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2009
hallo allemaal,

is het mogelijk om in je pc een led (of ander lichtje) in te bouwen die verkleurd naar de temperatuur van de pc? dus bijvoorbeeld blauw als het koud is en rood als het warm is?

wat voor onderdelen heb ik nodig?
alvast bedankt,
Ecross

je kan een fancontroler gebruiken maar die meten alleen de temperaturen in de ventilator(toch?).

Hier een uitvoering voor in een douchekop. Kun je ombouwen naar je eigen toepassing.

Hier voor in een waterkraan. Kun je ook ombouwen naar je eigen toepassing.

Hier vind ik hem ook voor in de kraan.

Hier een zoek hit voor "led reageert op watertemperatuur.

Hier een zoek hit voor "led in kraan"

Je kunt hier alle kanten mee op, je zou het product uit mekaar kunnen halen, er zit simpel een sensor in met een stukje elektronica om de rgb aan te sturen.

grtjs jjw

leuke gadgets :) zou de tempratuur verdeling een beetje goed zitten?
er staat bij die kraan < 30 C = blauw, 30-40 C = rood en >40 rood knipperend
ik heb geen idee hoe heet zo'n cpu nouw eigenlijk (moet) zijn
gewoon zodat ik straks niet met maar 1 kleur zit of dat hij de heletijd loopt te knipperen :rolleyes:

misschien is het handiger als ze (via usb) op de computer zijn aangesloten, dan kan ik de tempratuur meter die ik al in mijn pc heb gebruiken en evt. in de toekomst overschakelen op kleur door cpu gebruik. Maar in dit geval is er wel wat software nodig?!

Laatst bewerkt:
Idee is hetzelfde maar die kun je allemaal niet gebruiken. Ik heb zelf van deze dingen. Deze zijn allemaal gegoten en de electronica is niet te benaderen. Reden hiervan is om die dingen waterdicht te krijgen.

Sommige gebruiken daarnaast de energie van de waterstraal om stroom te genereren. Tenzij je de tuinslang in je pc wilt hangen, gaat je lampje echt niet aan.

Daarnaast zijn deze dingen gemaakt voor een andere temperatuurbereik.

Ik zou eens bij Conrad.nl kijken. Bouwkits genoeg voor dit soort dingen.

Roger heeft wel een punt maar een beetje doe het zelfer, hey dat ben ik :p, krijgt dat ding wel uit mekaar. Het is even werk maar het lukt. Ik moet toe geven het is niet de makkelijkste en simpelste oplossing maar meer kwam ik zo niet tegen.

grtjs jjw

Verschillende kleuren lijkt me moeilijk, maar harder of zachter laten branden moet toch kunnen. Leds aansluiten op PWM signaal, leds gaan nu feller branden bij hogere temp. lijkt mij.

Nee moeilijk is het niet, betaalbaar is een heel ander verhaal. Op mijn werk heb ik leveranciers die rgb via een dmx controller ook op warmte kunnen laten reageren, zo is bijvoorbeeld in Amsterdam een gebouw uitgevoerd waarvan de buitenkleur reageert op de buitentemperatuur. Het probleem is, das allemaal geen betaalbare oplossing voor de topic starter. Ik denk inderdaad wat RogerS zegt dat er vast zelf bouw print plaatjes zijn waarmee je ook de rgb kan aansturen, het is alleen een kwestie van vinden.

grtjs jjw

Voor een beetje hobbyist mag dit dan ook geen probleem zijn jjw. Zie http://www.uploadarchief.net/files/download/temperatuur indikator.JPG . Zo te zien nog iets uit de elektuur van weleer. Gevonden via http://www.circuitsonline.net/forum/view/41508/1/spanningsregelaar .

De basis is niet ingewikkeld. Je krijgt temperatuur gevoelige weerstanden. Hiervan neemt de weerstand af bij stijgende temperatuur. Als je die nu in serie zet met de een weerstand en een led. Vervolgens knoop je dit aan een batterij of voeding et voila.

bedankt voor jullie reacties

Ik zou eens bij Conrad.nl kijken. Bouwkits genoeg voor dit soort dingen.
Ik kan ze zowel bij conrad als velleman niet vinden.

@jjw ik hoef ook niet mijn hele huis te verlichten (maar ik was ook niet vanplan om er veel held aan uit te geven), misschien toch maar niet oo mijn pc aansluiten

@rogers wat zouden die onderdelen bij elkaar kosten?

En bedankt voor al jullie reacties

j

Inclusief de ic's? Bij welke winkel? Bij conrad ik ik de meest rechtse ic niet vinden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan