wat betekenen core/shader/memory clock ? (waar staan die eigenlijk voor) ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jantje1990

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2006
Berichten
632
hey,

waar staat core/shader/memory clock eigenlijk voor ? ik heb me videokaart flink overgeklokt, heb nu een aantal fps meer bij Crysis. Maar waar staan die benamingen eigenlijk allemaal voor. Als ik een bepaalde ding net iets te hoog zet, na 5 min spelen loopt de pc vast.

(het gaat om een 8800GT) tot nu toe heb ik Core Clock 725 Shader Clock 1800 Memory 950

waarom wilt mijn memory clock maar niet hoger, kan wel maar dan loopt de boel vast. Kom maar niet hoger dan 950 ?

Standaard is het 600/1600/900
 
de core is de kern van de GPU (de rekeneenheden).
Die overklokken is vergelijkbaar met een processor overklokken.
Vooor de shaders geldt hetzelfde, alleen gaat het hier om de rekeneenheden, die zich specifiek bezighouden met de beeldeffecten, zoals schaduw, explosies etc.

de memory clock is een ander verhaal, dat is de snelheid van de clock die de communicatie van de geheugenchip met de GPU regelt.
Bij DDR wordt er twee keer per clocktik data overgebracht.
900 staat dus voor effectief 1800mhz.
Je overclock wordt dus ook verdubbeld

Hoever je kan overklokken hangt af van de kwalitieit van het geheugen, maar is bij geheugen altijd vrij beperkt.
De geheugen overclock jij aangeeft is realistisch.
zie deze discussie(engels)
ook interessant link
725 voor de gpu is zo te lezen vrij hoog dus.

Hoevel extra frame's levert de overclock op?

Overclocken kan trouwens de levensduur van de kaart bekorten en garantieproblemen geven.

mvg leo
 
hey,

hoe zet ik de voltage op 1.1 dan, zodat ik dan hoger kan clocken ?

hoeveel extra frames het oplevert waar kan ik dat zien ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan