Wat betekenen CreateObject("Wscript.Shell") en CreateObject("Shell.Application") ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

MDN111

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2007
Berichten
503
Hallo !

Om bestanden te behandelen gebruik ik steeds het FileSystemObject. Dat heeft tot hiertoe steeds een oplossing geboden voor de meeste problemen.

De laatste tijd zie ik nogal eens een topic opduiken waar men voor het behandelen van bestanden andere objecten gebruikt zoals: CreateObject("Wscript.Shell") en CreateObject("Shell.Application"). Ik heb met die woorden al eens geGoogled, maar daar werd ik niet veel wijzer van.

Kan msschien iemand mij vertellen of deze commando's voordelen hebben ten opzichte van het FileSystemObject en waar ik eventueel een duidelijke beschrijving kan vinden?

Grtz,
MDN111.
 
hoi MDN111,

Ik heb al een keer hulp van je gekregen betreffende het printen van pfd's en kleur wijzigen in cellen.
voor kleuren wijzigen verwijs ik je graag naar mijn oproep hierover)

Ik heb een macro proberen te schrijven voor het printen van pdf en heb daarin WScript.Shell gebruikt.

Deze routine dacht ik werkend te krijgen door een deel van een bestaande macro te gebruiken (welke overigens goed en werkt) welke ik van iemand op het forum had gekregen

Mijn nieuwe macro voor het printen van pdf's kreeg ik niet werkend en heb toe zelf een oproep geplaatst.

Jij hebt mij vervolgens hiermee proberen te helpen en omdat jij niet op de hoogte bent van deze commando's heb je deze opnieuw geschreven met andere commando's

Hierin zag ik inderdaad dat jij werkt met FileSystemObject.

Hiermee ben ik niet op de hoogte maar m.b.v. van je uitleg begrijp ik ong. wat de command's doen (werkt overigens nog niet).

Ik zag je oproep staan maar kan je inhoudelijk hiermee niet verder helpen

Een tijdje terug ben ik wel geholpen door iemand (Senior Menber BSAV).die hiermee werkte.

Misschien kun je bij hem een oproep hierover plaatsten.

groetje Toin.

p.s. misschien kunnen we eens verder praten over mijn oproepje??
 
Laatst bewerkt:
Hallo !

watchdog@helpmij.nl vroeg mij om de status van de vraag aan te passen, maar buiten sylvietoin, heeft tot hiertoe nog niemand gereageerd. Daarom nogmaals deze vraag.

Wat de functie CreateObject() doet weet ik wel, maar wat zijn in feite de objecten Wscript.Shell en Shell.Application?

Ik heb de indruk dat die andere objecten gelijkaardige mogelijkheden hebben als het Scripting.FileSystemObject, maar ik heb geen idee of er voordelen mee gemoeid zijn of niet.

Kan er misschien iemand bij enkele links voor meer informatie bezorgen?

Grtz,
MDN111.
 
Met wscript.shell kun je in het windowsregister lezen/schrijven; speciale windowsfolders benaderen, snelkoppelingen maken,

Met shell.application kun je eigenschappen van folders uitlezen/instellen.
 
Met wscript.shell kun je in het windowsregister lezen/schrijven; speciale windowsfolders benaderen, snelkoppelingen maken,

Met shell.application kun je eigenschappen van folders uitlezen/instellen.

kijk hier
 
Dag SNB !

Bedankt voor de reactie.

Blijkbaar zijn die objecten voor mij niet echt belangrijk. Hangt natuurlijk af van wat men wil bekomen. Voorlopig heb ik er geen behoefte aan. Ik ben wel tevreden dat ik er nu iets meer van afweet want als men ze opmerkt in een of andere voorbeeldcode is het toch aangenamer als men enigszins weet waarover het gaat.
Wat ik wel ga onthouden is de mogelijkheid om snelkoppelingen te maken. Ooit komt er misschien wel eens een noodzaak om vanuit een VBA-macro en snelkoppeling te maken. Je weet nooit.

Grtz,
MDN111.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan