wat betekent deze foutmelding?

Status
Niet open voor verdere reacties.

tomswaelen

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2004
Telkens ik bepaalde gegevens vanuit een Excel-tabel in mijn database importeer, creërt Access een tabel met de naam: Opslagfouten bij automatische naamcorrectie. Reden van fout: Het object kan niet worden opgeslagen.

De gegevens zelf worden echter zonder problemen in mijn database geladen. Vanwaar komt deze foutmelding dan?

Wat staat er in die tabel? Meestal maakt Access zo'n tabel alleen aan als er gegevens niet geïmporteerd kunnen worden. Voorbeeldje: het gegevenstype van een importtabel wordt bepaald a.d.h.v. pakweg de eerste 7 records in een tabel. Als de eerste 6-8 waarden in een Excel kolom getal zijn, zal een veld als getal worden opgemaakt. Zit er in die kolom echter een cel met tekst, dan kan dat veld niet worden geïmporteerd: op dat moment maakt Access dus die tabel aan, waar dat specifieke record dan in wordt opgeslagen.

Wat staat er in die tabel? Meestal maakt Access zo'n tabel alleen aan als er gegevens niet geïmporteerd kunnen worden. Voorbeeldje: het gegevenstype van een importtabel wordt bepaald a.d.h.v. pakweg de eerste 7 records in een tabel. Als de eerste 6-8 waarden in een Excel kolom getal zijn, zal een veld als getal worden opgemaakt. Zit er in die kolom echter een cel met tekst, dan kan dat veld niet worden geïmporteerd: op dat moment maakt Access dus die tabel aan, waar dat specifieke record dan in wordt opgeslagen.

In de tabel staat niet meer dan dat ik hierboven zei:

Objectnaam: Main (zo heet mijn hoofdtabel)
Objecttype: Tabel
Reden van fout: Het object kan niet worden opgeslagen
Tijd: 2/01/2012 21:25:54 (heb het zonet nog eens geprobeerd)

Ik heb ook gecontroleerd dat alle gegevenstypes van de Excel hetzelfde zijn als in de Access. Alle records worden ook geimporteerd, maar toch blijft Access bovenstaande tabel maken.

Het is niet nodig om een hele post te herhalen; hij staat er niet voor niks boven ;)
Het maakt op zich niks uit dat de gegevenstypes in Excel hetzelfde zijn; zoals ik al zei: Access bepaalt zelf welke veldtytpen het aanmaakt. Zo wordt bijna elk getalveld geconverteerd naar een numeriek veld met dubbele precisie. Maar ik krijg nu de indruk dat je importeert (of probeert te importeren) in een bestaande tabel....

Ja, dat klopt. Maar de kolomnamen en gegevenstypes zijn wel exact hetzelfde. Zoiets moet toch kunnen, niet?

Zodra je een tabel importeert, wordt de oorspronkelijke overschreven; het maakt dus niet uit dat je de veldeigenschappen aanpast. Sterker nog: eigenlijk verspilde moeite...

Maar de records die in de Excel staan worden toch toegevoegd aan de tabel in Access? De Excel bevat telkens nieuwe gegevens, met een unieke primaire sleutel.

Als je een koppeling hebt gemaakt met je Excel file dan kun je records toevoegen aan een Access tabel, maar je begon met:
Telkens ik bepaalde gegevens vanuit een Excel-tabel in mijn database importeer...
En dan denk ik dus al heel snel dat je een werkblad importeert. En bij imports wordt er altijd een nieuwe tabel aangemaakt, ongeacht of de tabel al bestaat.

Dus die rare tabel is gewoon een gevolg van het feit dat Access altijd een tabel wilt aanmaken?

Voor de goede orde: er is geen link met een Excel, ik importeer de gegevens uit de Excel (een kopie van die gegevens, meer precies) naar een bestaande tabel, die ik zelf kan kiezen, in Access.

Ik doe dat bij voorkeur niet, het gaat best vaak fout. Ik heb net een werkblad geïmporteerd als nieuwe tabel, leeggemaakt en vervolgens opnieuw geïmporteerd maar nu naar de eerder gemaakte tabel, en de import ging accuut mis.... maar je tabel zou daardoor inderdaad kunnen ontstaan. Liever gebruik ik een procedure die eerst de tabel verwijdert en nieuw importeert onder de juiste naam.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan