Wat betekent non-ECC un-buffered memory?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mfranken

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2007
Mijn moederbord geeft bij de specificaties het volgende aan voor het geheugen:

4 x DIMM, Max. 16 GB, DDR2 1066/800/667 Non-ECC,Un-buffered Memory
Dual Channel memory architecture
*Refer to www.asus.com or this user manual for the Memory QVL(Qualified Vendors Lidts).
**When installing total memory of 4GB capacity or more, Windows 32-bit operation system may only recognize less than 3GB. Hence, a total installed memory of less than 3GB is recommended.

Daarover enkele vragen:
1) Wat betekent precies Non-ECC unbuffered?
2) Wat betekent QVL?
3) Moet ik uit de laatste zin concluderen dat het beter is om 3GB in de PC te stoppen ipv 4GB?

Ik heb twee geheugen strips in de computer, maar deze zijn niet van hetzelfde merk.
Beide DDR2 1066. Kan dat problemen opleveren?

vr.gr. Marij

1. Non-ECC is voor normale desktops. ECC-Registred RAM is speciaal voor servers voor optimale stabiliteit. Heb jij niet nodig, past ook niet.
2. QVL = Qualified Vendor List, oftewel de door hun geteste en aangeraadde merken.
3. Wanneer je een 32-bits Windows hebt ziet Windows maximaal 3.2GB RAM, met 64-bits is dit niet zo. Ik raad dan ook 64-bit aan.
4. Verschillende merken maakt weinig tot niks uit.

Ja, dat wist ik al. Maar dat is niet een antwoord op mijn vraag: het beter is om 3GB in de PC te stoppen ipv 4GB? :-)

Het maakt voor de hardware levensduur niks uit of je er 4 of 3GB RAM in stopt.

Nog even een vervolgvraag:

Bij nader onderzoek kom ik tot de ontdekking dat beide geheugenstrips niet gelijk zijn.
De oorspronkelijke strip heeft dit geheugen:
Memory Up to 4 GB DDR2 533/667/800 MHz SDRAM (single-channel support on two DIMMs)

Er zijn dus twee verschillen in de beide geheugenstrips, nl 800 en 1066Mhz, en single en dual channel architecture.

Kan dit de oorzaak zijn van problemen die we met de computer hebben?
O.a. meldingen over onvoldoende geheugen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan