Opgelost Wat gebeurd er toch met het Bureaublad

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Die opmerking over het hebben van allerlei reserve onderdelen is natuurlijk vooral bedoelt voor mensen die anderen fysiek met hun pc-problemen helpen.

1) Wat betreft de monitoren: Allebei IIyama XUB2497HSU en de oudste is van 10-12-2024 en die andere is van 24-01-2025 daar zal het dus niet aan liggen.
2) Beide Monitoren maken gebruik van de HDMI aansluiting.
3) De HDMI kabels heb ik eerder ook gewisseld, en ook reserveronderdelen zijn aanwezig.
4) Om een software fout te voorkomen in het besturingssysteem, voer ik straks als die andere Videokaart binnen is, een schone installatie van Win11 24H2, Build 26100.4265
5) Bij beide Monitoren heb ik al meerdere keren het scherm gekalibreerd. (Zie hier onder)

Kleurcalibratie 2025-07-21 114208.png
Alhoewel ik er weinig verduisie in heb of dit profiel wel opgepikt wordt tijdens het opstarten !!

Waarom denk je dat het gratis is?
Deze opmerking snap ik dus écht niet. Ik heb 'jouw' woord in de gratis versie van de Van Dale gegooid, omdat ik geen betaald abonnement heb. Voor iemand die géén taalbarbaar is, lees je slecht. Met je tweede opmerking ben ik het geheel eens, dus meer zeg ik er niet over.

Wat je (zoals gewoonlijk eindeloos durende) vraag betreft wacht ik, net als de rest, af wat je nieuwe kaart gaat doen. Iets dat je overigens al lang en breed getest had kunnen hebben, want je hebt die kaart al. Kwestie dus van die even 'lenen' van de andere pc.
En Windows opnieuw installeren had je óók al kunnen doen. Als het om een software probleem gaat, zou je er met een schone installatie vanaf moeten zijn. Is het hardware, dan heb je het probleem nog steeds. Voordat je geld in een nieuwe kaart steekt, zou dat dus de eerste actie moeten zijn. Want áls een schone W11 je probleem oplost, hou je geld in de zak.

En dan heb je nog de (terechte) vraag van Femke over het maken van een filmpje van het verschijnsel: heb je ook nog niet gedaan. En aangezien niemand hier het probleem kan reproduceren, snapt ook niemand wat je nu eigenlijk bedoelt. Dus krijg je nog steeds antwoorden waar je niet veel,aan hebt, schat ik zo.

Ik heb ook wel eens gehad dat zodra ik mijn monitor aanzette op het moment dat Windows draaide, dat alle pictogrammen opeens scheef gingen staan. Vaak was het een enkel pictogram, maar soms stonden alle pictogrammen opeens totaal in een verkeerde volgorde. (Ik heb ze altijd gegroepeerd staan via 'uitlijnen op raster').

Een oplossing heb ik nooit gevonden, maar misschien hadden de ideeën van @femke98 wel geholpen. Ik praat alleen over ruim 8 jaar geleden.

Hallo @Aar
Ja Okay, op mijn Bureaublad is niets met de Iconen aan de hand, dankzij de instructies van Femke98 in z'n bericht#8 blijven die correct.
Nee, het gaat nog om de licht blauwe achtergrond met de blauwe bloem, die licht blauwe achtergrond verkleurd steeds na een seconde of 10 na een Reboot, althans bij 1 PC van me.
En die irritante verkleuring moet geelimineerd worden, hopelijk met een andere Videokaart. (zou morgen in de loop van de dag bij me binnenkomen)

Is er niet iets in de monitor dat zichzelf bijstelt aan de hand van lichtintensiteit, of een blauwfilter of iets dergelijks?

Dan zou ik het beste Screenshots moeten maken van alle instellingen per monitor en die met elkaar vergelijken.
Daar ga ik in iedergeval mee aan de gang.

En Windows opnieuw installeren had je óók al kunnen doen
Nou nee, want dan weet je nog niets. Zoals Dukkel al eerder elke keer opnieuw installeerde en wij hier daar een opmerking over gemaakt hebben. Want opnieuw installeren is de makkelijkste weg, toch?!

En dan heb je nog de (terechte) vraag van Femke over het maken van een filmpje van het verschijnsel: heb je ook nog niet gedaan. En aangezien niemand hier het probleem kan reproduceren, snapt ook niemand wat je nu eigenlijk bedoelt. Dus krijg je nog steeds antwoorden waar je niet veel,aan hebt, schat ik zo.
Zeer terecht gezegd.

Bureaublad wat qua kleur veranderd (en mijn vraag is: komt de kleur wel terug of blijft het een andere kleur??), gebruik eens een andere achtergrond dan blauw met een bloem. Of wat je ook hebt.
En maak screenshots!! Dus eentje met de juiste kleur en eentje als de kleur is veranderd. Of een filmpje.....

Ik heb een filmpje gemaakt over die verkleuring, maar hoe krijg ik dat op deze plek geproduceerd
want met Voeg en bestand toe lukt het niet, het filmpje is een MP4 en geen JPG bestand
Dan maar ScreenShots proberen:
Kleur1 2025-07-22 112010.png Kleur2 2025-07-22 112045.png
Gelukkig, dát lukt wel.
Dit is dus het irritante fenomeen

En om de andere vraag te beantwoorden: "Of die eerste kleur weer terugkomt", is het antwoord NEE, niet zonder tussenkomst van mijzelf.
Om weer de eerste kleur toch terug te krijgen moet ik gaan --> Instellingen | Systeem | Beeldscherm en dan springt de kleur van het Beeldscherm meteen weer naar de eerste (goede) kleur, en blijft dan ook op deze kleur staan

Laatst bewerkt:
Volgens mij heeft niemand nog dit voorgesteld, en zelf heb je het ook niet gemeld: heb je het probleem ook als je in de Veilige modus opstart? Probeer dan dat eens een keer.

Is er niet iets in de monitor dat zichzelf bijstelt aan de hand van lichtintensiteit, of een blauwfilter of iets dergelijks?
Er zijn 8 instellings-mogelijkheden bij dit type monitor. Dus ik heb van allebei de monitoren een serie opnames gemaakt van de instellingen en die met elkaar vergeleken.
Er zit geen verschil in de instellingen van monitoren.
De Blue Light Rreducer staat in beide gevallen uit
Monitor2 screenshot2 (Copy).jpgIn allebei de monitoren staat de Blue Light Reducer op < Uit >
Dus dat zal het ook niet wezen.

Monitor2 screenshot2 (Copy).jpgMonitor2 screenshot2 (Copy).jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij heeft niemand nog dit voorgesteld, en zelf heb je het ook niet gemeld: heb je het probleem ook als je in de Veilige modus opstart? Probeer dan dat eens een keer.
Ik heb het geprobeerd in de Veilige Modus.
Maar dan heb je altijd een Zwarte achtergrond, en daar zitten geen gradaties in.

Kun je dan geen achtergrond instellen? Ik gebruik geen W11, maar als ik mijn W10 opstart in veilige modus krijg ik gewoon het standaard scherm.
Je zou overigens je monitor eens op de daglicht stand kunnen zetten: dat is de 6500K knop. Kijken of dat dan verschil maakt.

Resolutie staat die goed?
Volgens mij staat de reslolutie goed, staat op 1920x1080
Dat is dan ook het maximale waarop hij kan staan.
Monitor2 screenshot2 (Copy).jpg
Je bedoeld van Kleurtemperatuur deze knop 6500K (dus de meest rechtse)?
Heb ik tot nu toe nog niet geprobeerd, maar dat ga ik doen.

Kun je dan geen achtergrond instellen? Ik gebruik geen W11, maar als ik mijn W10 opstart in veilige modus krijg ik gewoon het standaard scherm.
Je zou overigens je monitor eens op de daglicht stand kunnen zetten: dat is de 6500K knop. Kijken of dat dan verschil maakt.
Dat komt nog wel, als het nog nodig is

Hallo @OctaFish, @femke98, @srpchulp en @Senso
Het ziet er naar uit dat met nieuwe Videokaart (GainWard GeForce GTX 1050 Ti 4GB) het kleurverschil-probleem bij mij is opgelost. Ik heb de PC nu 3x een Reboot gegeven, en het kleurverschil is niet meer opgetreden.
Dus toch één of meedere Drivers van de GigaByte videokaart.
Graag zou ik alle medewerkers die hieraan meegewerkt hebben heel hartelijk bedanken, voor alle moeite die juliie zich hiervoor getroost hebben, en natuurlijk ook voor het geduld met deze lastige man.
Nogmaals mijn welgemeende dank.
Met vriendelijke groet
Dukkel

Zie Bericht#48

Laatst bewerkt:
Andere Videokaarten installeren is toch geeen gekke dingen doen.
Maar ik ben inderdaad zo blij als een kind dat dit probleem getackeld is.
En nogmaals hartelijk bedankt, want de def. oplossing van die Witte iconen op mijn Bureaublad heb ik van jou, perfect. 👍

Top, nu alleen de vraag nog status "Opgelost" geven

O ja, doe ik meteen.

Terug
Bovenaan Onderaan