Wat gebruikt toch al mijn bytjes?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kanyarat

Verenigingslid
Lid geworden
24 sep 2004
Hallo,
Ik heb een Service pro 3 met daarop Windows 10. De HD is 238 GB groot en 1 C partitie. Nu kan ik deze C partitie maar verkleinen met 96.159MB. Ik heb Windows 8 geupgrade naar Windows 10, en verder staat er geen data op. Ik kan mij niet voorstellen dat windows de overige 142 GB in beslag neemt. Ik wilde gewoon de C partitie verkleinen naar 100 GB ofzo. Iemand een idee waarom windows zoveel ruimte in beslag neemt?
Mvrgr. Kanyarat.

P.S. Op C zie ik ook nog windows old staan van 21 GB. Kan die weg?

Bijlagen

• Schermopname (5).jpg
    Schermopname (5).jpg
    86,8 KB · Weergaven: 57
Laatst bewerkt:
Ja, die map Windows.old kan weg, dat is de map van de vroegere Win 8 en wordt nu niet meer gebruikt maar kost je alleen schijfruimte.
Met Treesize free kun je eens kijken in welke mappen zich de meeste data bevindt.
Schijfopruiming zou ook nog wel wat vrije ruimte op kunnen brengen..?

Dat scheelt al, maar dan snap ik nog steeds hoe windows 142 GB in beslag kan nemen.

Met Treesize gekeken..?
Bij Schijfopruiming ook een vinkjegezet bij "Systeembestanden" opruimen..?

Dit al gedaan uit post 2?

Met Treesize free kun je eens kijken in welke mappen zich de meeste data bevindt.

Met treesize krijg ik te zien dat windows op C in totaal maar 57 GB is (als ik het tenminste goed heb), en dat is nog windows old inbegrepen. Ik mis dus ergens een hoop GB's.

Bijlagen

• Schermopname (9).jpg
    Schermopname (9).jpg
    93,8 KB · Weergaven: 47
Ik kan mij niet voorstellen dat windows de overige 142 GB in beslag neemt.

Maar je doet het blijkbaar wel ?

Je postte een afbeelding van je schijfbeheer, maar heb je ook al eens de moeite gedaan om ze te bekijken ?

De C-partitie is 232,20GB groot. Van die 232,20GB is er nog 189,79GB vrij.

Eventjes rekenen nu : 232,20 - 189, 79 = 42,41.

Er wordt volgens je schijfbeheer 42,41GB van je C-partitie gebruikt ... geen 142GB dus.

De HD is 238GB groot met daarop alleen een C partitie. Windows neemt 42GB in beslag. De beschikbare verkleining voor C is 96.159. De totale grootte van C is na verkleinen 141.610. C gebruikt dus 42GB van de 141610. Dan blijft er op C toch ca. 100 GB over? Dan moet ik toch meer kunnen verkleinen dan 96Gb? Daar gaat het mij om. Ik moet C toch meer kunnen verkleinen. Op de vraag of ik wel de moeite heb genomen om ernaar te kijken: ik doe de hele dag niet anders maar kom er niet uit. We zijn niet allemaal zo wijs daarom vraag ik het hier.

Alles opgeruimd maar nu kan ik C nog minder verkleinen. Eerst kon ik C verkleinen met 96GB nu na het opruimen met 92. Ik snap gewoon niet waarom ik een schijf met 237GB waarvan maar ca. 25GB gebruikt wordt maar met 92 GB kan verkleinen en niet met 125GB ofzo. Kan bitlocker een oorzaak zijn?
Het is hier op het platteland 5 uur later dan in NL en meestal wordt het internet dan slecht.

Gaan we morgen proberen. Internet wordt nu te langzaam hier. In ieder geval bedankt alvast!

Gelukt! Na nog een paar uur met van alles geknoeid te hebben is het toch voor elkaar. Het bleek toch aan Bitlocker te liggen. Met de partition wizard kon ik ook niks doen met C en de partitie kleiner maken werkte ook niet. Toen maar met Bitlocker gaan knoeien. Via systeembeheer kon ik dat niet in- of uitschakelen totdat ik zag staan dat Bitlocker nog geactiveerd moest worden. Dat maar gedaan en toen kon ik het wel uitschakelen. Via schijfbeheer weer geprobeerd C kleiner te maken maar dat ging nog steeds maar met 92 GB terwijl er 200 beschikbaar was. Partitiemaker maar weer geprobeerd en nu ging alles zonder problemen!
Waarom ik via schijfbeheer C maar een klein beetje kleiner kon maken terwijl er voldoende ruimte was weet ik nog steeds niet, maar het is gelukt. Bij de geroutineerde gebruikers zullen mijn vragen niet al te snugger overkomen, maar je zal er maar mee zitten. Bedankt voor de moeite:thumb::thumb:

Fijn te lezen dat alles naar wens verlopen is, graag gedaan ! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan