Wat is de extensie van een map

Status
Niet open voor verdere reacties.

HellupUandMe

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Hallo

Wat is de extensie van een map?
Toen windows nog dos was was dit *.dir.
Maar dat werkt nu niet meer.
Heeft iemand een idee?

Een map heeft geen extensie.
Bestanden hebben extensies... daarmee wordt aangegeven in welk formaat het bestand opgemaakt is.

De dir waar jij naar refereert is een commando binnen DOS om alles binnen een directory te laten zien.
Dus bijvoorbeeld dir c:\windows\
laat alles zien wat in de windows directory staat.

Niet helemaal waar, of helemaal niet waar !

killermenace,
Even terug in de tijd:
DOS maakte gebruik van het 8/3 formaat (8 voor de naam, 3 voor de extensie)
Dat vaak geen extensie aan een directory word gegeven vloeit voort uit de aard van het beestje.
In een directory (map) kan van alles opgeslagen worden dus waarom zou je die een extensie geven.
Maar het niet doen wil niet zeggen dat het niet kan (het is een stilzwijgende afspraak)
Net zo als een file met de extensie .txt vaak een tekst file is en met .exe een executable.
Door deze afspraken is het is het snel te zien wat een file waarschijnlijk in zich heeft.
Maar je kunt een file ook wegschrijven zonder extensie.
Natuurlijk doet Word even moeilijk bij het wegschrijven ven een document want deze zet er zelf .doc achter.
Maar als je de extensie .doc verwijderd is de file (nu zonder extensie) gewoon in Word te openen.

Als je je in de DOS tijd aan de stilzwijgende afspraken gehouden had was het uit een mix van
files en directories makkelijk de directories te destilleren door DIR *. te geven.
En dit werkt nog steeds (ook onder XP in een DOS BOX)

Maar met de komst van de lange filenamen vraag ik me af of we het nog over extensies hebben.
Het is eigenlijk één hele lange string en mag nu gewoon filename.exe.doc.txt heten of dirname.van.mij

grtz gerrit

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties.
Maar ik zweer het in de DOS tijd dat alles nog zwart met groen was hadden mappen een extensie. Ja en inderdaad ik ken ook het commando DIR maar dat is wat anders.
Omdat je vroeger vaker met bestanden werkte dan met mappen was de extensie
*.dir bedacht om aan te geven dat het een map was.

Dat mappen nu geen extensie meer hebben weet ik dankzij jullie nu wel.

En om alle mappen te bekijken heb je nog altij het commando tree.

Zo zie je ook alle mappen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan