Niet helemaal waar, of helemaal niet waar !
killermenace,
Even terug in de tijd:
DOS maakte gebruik van het 8/3 formaat (8 voor de naam, 3 voor de extensie)
Dat vaak geen extensie aan een directory word gegeven vloeit voort uit de aard van het beestje.
In een directory (map) kan van alles opgeslagen worden dus waarom zou je die een extensie geven.
Maar het niet doen wil niet zeggen dat het niet kan (het is een stilzwijgende afspraak)
Net zo als een file met de extensie .txt vaak een tekst file is en met .exe een executable.
Door deze afspraken is het is het snel te zien wat een file waarschijnlijk in zich heeft.
Maar je kunt een file ook wegschrijven zonder extensie.
Natuurlijk doet Word even moeilijk bij het wegschrijven ven een document want deze zet er zelf .doc achter.
Maar als je de extensie .doc verwijderd is de file (nu zonder extensie) gewoon in Word te openen.
Als je je in de DOS tijd aan de stilzwijgende afspraken gehouden had was het uit een mix van
files en directories makkelijk de directories te destilleren door DIR *. te geven.
En dit werkt nog steeds (ook onder XP in een DOS BOX)
Maar met de komst van de lange filenamen vraag ik me af of we het nog over extensies hebben.
Het is eigenlijk één hele lange string en mag nu gewoon filename.exe.doc.txt heten of dirname.van.mij
grtz gerrit