Wat is een client?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Guus abc †

Meubilair
Lid geworden
12 feb 2004
In Zone Alarm staat op het tabblad Overview, Preferences onder General "Protect the ZoneAlarm client". Dit staat standaard niet aangevinkt.
In de helppagina's van ZA lees ik hierover:

Prevents Trojan horses from sending Keyboard and Mouse requests to Zone Labs security software.
Note: To ensure maximum security, only disable this feature if you are having problems with your keyboard or mouse while using remote access programs.

Heb dit dus aangevinkt.
Nu zie ik dat woord "client" wel vaker (Novell-client, client voor Microsoft netwerken), en ik begrijp dat het met netwerken te maken heeft, maar wat is een "client" nu precies? Ja, een "klant" uiteraard, maar waarvan? Of is dit een hele domme vraag?

Guus.

Client
1. Een computer die toegang heeft tot de gedeelde hulpbronnen van het netwerk die een andere computer beschikbaar stelt; deze laatste wordt een server genoemd.
2. Een softwareprogramma dat wordt gebruikt om contact te leggen met een server met het doel informatie te verkrijgen of een bepaalde dienst te vragen. De client vraagt datapakketjes op, de server geeft ze uit ('serveert ze'). Ieder client-programma is ontwikkeld om met één of meer specifieke servers te kunnen werken. Ieder type server heeft dan ook zijn eigen specifieke client-software nodig.

www.computerwoorden.nl

Dus mijn computer is een client van mijn Internet provider (1) en de ZoneAlarm client is een softwareprogramma dat gegevens opvraagt van de server(s) van ZA (2).
Dat snap ik, maar dan vraag ik me af waarom de optie "Protect the ZoneAlarm client" standaard niet aangevinkt staat. Wél aanvinken lijkt me toch weer een stukje veiliger.

Guus.

Bij mij staat "Protect the ZoneAlarm Pro with Web Filtering client" aangevinkt. Ik denk dat dit standaard zo stond, kan me althans niet herinneren het zelf veranderd te hebben.

Dan ga ik ervan uit dat ik dat het beste maar aangevinkt kan laten.
Bedankt voor je antwoord.
(En met dat www.computerwoorden.nl heb ik weer een handige site aan mijn Favorieten kunnen toevoegen.)

Guus.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan