Wat is een goede oplossing als je geen randaarde in de buurt heb ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

frans.hofman

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2002
PC`s en aanverwante artikelen staan op kamer waar geen randaarde is. Wie kan adviseren wat er tussen te doen zodat toch enige beveiliging verkregen wordt bijv bij blikseminslag e.d.

'k heb de links niet bekeken, maar ik draai al 17 jaar op een niet geaarde omgeving en heb nog nooit problemen gehad...............

Ik zet de pc en randapparatuur wel uit als het onweert!

Met een goeie inslag in je huis helpt geen beveiliging of randaarde.
ik heb gehoord van een huis met 100% inslag, en er zat haast geen bedrading en waterleiding meer in.

Ik heb een stereo toren ter reparatie gekregen die tegen een buitenmuur van een flat stond.
Aan de andere kant van de muur liep een bliksem afleider.
Er waren onderdelen op de printplaat verdwenen en veel schade / zwart geblakerd.
Stereo exit.....

Randaarde is een veiligheid voor jezelf, voor als het misgaat met 230 volt.
In de pc is het een afleider voor statische elektriciteit.
Als de pc daar al geen last van heeft, kan het zonder, maar beter niet.

P.s., het is (voor mij als elektro monteur) niet veel werk om een randaarde draad bij te trekken in een wandcontactdoos.
Dit gaat meestal naar het lichtpunt.
Van daaruit naar de hal, douche, verdieping erboven of eronder, toilet. Of meterkast.
Ergens kom je dan de aarde draad tegen.
Ligt aan de bouw van het huis, en de leeftijd.

Laatst bewerkt:
Paul-RT.

Dus het is niet veel werk om een een geaarde draad door te trekken? Heb zelf op dit moment de pc ook aangesloten op een ongeaard stopcontact en zou dit willen veranderen.

aanvulling.

Heb in het verleden met iemand geprobeerd om een geaarde kabel door te trekken. Dit lukte dus niet omdat de buis (13mm volgens mij?) al volzat met kabels en de geaarde kabel steeds bleef haken met doortrekken. Toen werdt mij gezegd dat de electrobuis in diameter te klein was en dus niet mogelijk is om te aarden!!

'T kan wel 1 of 2 uurtjes werk zijn, maar 't is niet moeilijk.

Hou je van een nieuw kapsel? En durf je het aan?

Stuur mij een email als je in de buurt van Dordrecht woont en ik je moet komen helpen.

Geplaatst door Paul-RT
'T kan wel 1 of 2 uurtjes werk zijn, maar 't is niet moeilijk.

Hou je van een nieuw kapsel? En durf je het aan?

Stuur mij een email als je in de buurt van Dordrecht woont en ik je moet komen helpen.

No problem :) maar heb je wel nog mijn laatst post gezien?

mag je aarde ook weghalen van een verwarmingsbuis?
of de aarde doorkoppelen van een stopcontact uit de keuken

Ik ruk altijd de stekker eruit...

Ik weet niet of dat helpt.

Maar een randaarde is natuurlijk wel veiliger, volgens mij is een randaarde alleen voor als er kortsluiting is toch?

bij een blikseminslag in het huis kan zelfs schade aanbrengen aan het apperatuur wat niet op het lichtnet was/is aangesloten.

Er komt zo'n hoge spanningsveld vrij dat de vonken gewoon van de wandkontactdoos kan overslaan naar de bijgelegen stekker.
Ik heb zelf gezien dat complete wandcontactdozen uit de muur waren geslagen door een inslag

waar randaarde wel een bescherming voor bied is storing in de computer zelf.

Is er een lek in het systeem dan zal de randaarde ervoor zorgen dat de spanning wordt afgevoerd en evt ook de aardlekschakelaar uit zal springen.

ow :confused:

Ik wist niet dat een blikseminslag zo veel kracht had.

Naja toch weer wat geleerd:)

Maar wat ik me nu zit af te vragen,

Kan je je pc dan op geen enkele manier goed beschermen tegen een blikseminslag?

zorg voor een goed verzekering (brand inboedel)
zorg voor een regelmatige backup van je gegevens
bij een bliksem inslag zal dit worden vergoed door de verzekering maaatschappij.
Eigen data/gegevens is niet te vergoeden dus Backuppen die handel

Dus het veiligste is gewoon al je belangrijke troep van je computer op een paar cd-rommetjes of op een dvd branden en voorderest kan je er eigenlijk weinig tegen doen.

backup maken is altijd verstandig
mocht je pc crashen dan kan je iig een groot gedeelte van je eigen dat terug zetten.
Software kan je altijd opnieuw installeren, je eigen data is NIET te vervangen als je ze kwijt bent

Geplaatst door willempie
mag je aarde ook weghalen van een verwarmingsbuis?
of de aarde doorkoppelen van een stopcontact uit de keuken

Nee, beide gevallen absoluut niet!
De verwarming moet aan aarde liggen! Niet de verwarming als aarde gebruiken.
Als het ff tegenzit, zit heel de verwarmings installatie alleen aan aarde via het netsnoer van de ketel.
Maar officieel moet er aan de installatie / gasbuis en radiator in de badkamer / toilet een 6mm aardedraad naar de meterkast.
De NEN 1010 / 3140 regels zijn onlangs veranderd en iets soepeler geworden, maar daar veertel ik nu niet over.

Aarde uit een stopcontakt halen kan, als je de hele voeding daar weghaald.
Niet met een soepele draad zomaar aftappen, maar officieel met P25 (gootjes) of een lasdoos / uitbreidingsdoos.
Alleen de aarde van de ene groep, en de vodeding van de andere groep is levens gevaarlijk.
Zet je de ene groep uit, dan heb je nog spanning(s-verschil) van de andere groep.

Nooit doen dus.

Groet, Paul RT (elektromonteur....)

Geplaatst door l.slaats.

No problem :) maar heb je wel nog mijn laatst post gezien?

Nee, helaas, probeer nog eens.

Citaat L.Slaats:
Heb in het verleden met iemand geprobeerd om een geaarde kabel door te trekken. Dit lukte dus niet omdat de buis (13mm volgens mij?) al volzat met kabels en de geaarde kabel steeds bleef haken met doortrekken. Toen werdt mij gezegd dat de electrobuis in diameter te klein was en dus niet mogelijk is om te aarden!!

13 mm lijkt me stug, zal wel 16 zijn.
Ik weet wel dat er een 10 mm buisje bestaat, maar niet voor huis-installaties.
16 mm is voldoende, er kunnen makkelijk 5 draden door.

Als ik zo'n probleem tegenkom dan bind ik m'n stalen trekveer vast aan 1 van de draden (SPANNINGSLOOS) en haal ik eerst de andere draad uit de buis, om niet weer te gebruiken.
Daarna haal ik de eerste draad eruit, en trek daarmee meteen de veer in de buis.
Hierna gebruik je nieuwe draad (3 tegelijk) om terug in te voeren.

alle 3 draden 10 tot 15 strippen, en stevig een slag of 5 / 6 in elkaar draaien.
1 draad terug naar achteren vouwen, en de overige 2 in het oog van de trekveer.
Soepel platte lus maken met de koperdraad, en er zeker van zijn dat ie onderweg in de buis niet los kan schieten.

Dit is de beste en snelste manier.
Ik moet de eerste buis nog tegenkomen waar geen draad in wil.........

Succes, en stuur gerust nog een mail asl je problemen hebt....
Paul-RT@helpmij.nl

Laatst bewerkt:
Heb bij mijn huis, toen ik het kocht enkele jaren terug, een extra groep in de meterkast aangebracht speciaal voor mijn kantoor met daarop alleen het kantoor met alle apparatuur.
Alles dus met randaarde.
Ook heb ik toen direct extra kabels voor de telefoon- en ADSL naar dit kantoor getrokken.

Hiermee heb ik dus alles los van de rest van het huis en ook geen problemen.

Systeem bevalt me uitstekend en zal het in een volgende woning net zo doen.

Paul-RT.

Bedankt voor je reactie en uitleg hoe een kabel door te trekken :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan