• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Wat is er fout in mijn formule

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Reobijn123

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2023
Ik heb een excel bestand met vermoedelijk een fout in mijn formule ik weet alleen niet welke

in het bestand staan diensten en ik wil dat hij uitrekent welke uren er onder een nacht, dag, avond en weekend dienst vallen.
Maar bij het invullen van een avond nacht dienst in het weekend krijg ik allemaal hekjes.

Wie kan me helpen met mijn formule of wie weet moet ik het bestand anders in elkaar zetten

Bijlagen

Eind tijd (kolom F) heb je niet ingevuld (of op 0 gezet) dan krijg je een negatief getal als uitkomst en excel kan niet omgaan met negatieve tijden.

Inderdaad er staat nu een nul 0:00 -17:00 blijft negatief
Zet er een 1 in of 24:00

Hey Reobijn123,

Als je in excel met uren telt die na 24:00 gaan, dan moet je blijven optellen.
Dus 00:30 is dan 24:30, 01:00 s'morgens is dan 25:00.
Als ik dit invul in jouw sheet, dan werkt jouw formule wel.
dus als je tot 02:45 s'nachts werkt, dan vul je 26:45 in.

Groet,

Tech8

Bijlagen

dus als je tot 02:45 s'nachts werkt, dan vul je 26:45 in.

Deze uren worden ook al in kolom C genoteerd.

Deze uren worden ook al in kolom C genoteerd.
Excel rekent van af 00:00 uur tot 24:00 en dit op datum, dus als je door werkt tot op een andere datum, dan kan je op twee manieren werken. Stel je werkt van 22:00 s'avonds tot 04:00 s'nachts, dan kan je vandaag invullen van 22:00 tot 24:00 en dan morgen van 00:00 tot 04:00.
Als je deze methode gebruikt, dan rekend Excel dit niet bij vandaag, maar bij morgen.
De beste methode is om dan 28:00 uur in te vullen, dan telt excel dit wel bij vandaag.
Dit is handiger als je van zondag op maandagnacht werkt.
Kolom C is voor de ochtend uren, kolom F voor de nachturen.

Dat is prima die 28:00 maar dan moet je niets in kolom C invullen.
Dan blijft bij mij de vraag wanneer je dan wel wat in kolom C moet invullen.

Als je op vrijdag om 21:00 begint tot zaterdag 7:00
Worden de uren 0:00 tot 7:00 dan als vrijdag of zaterdag beschouwd/betaald.

Het gaat er mij dus om wat je ook doet alles goed.
Als je tenminste niet beide methoden tegelijk/door elkaar gaat gebruiken.
Maak dus voor jezelf duidelijk een definitie wat je als vrijdag zaterdag zondag of maandag beschouwd.
ik gaf dus eigenlijk alleen aan wat voor een problemen/tekortkomingen beide methoden hebben.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan