• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Wat is er mis met mijn =ALS formule??

Status
Niet open voor verdere reacties.

bibrozalo

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 nov 2007
Hallo allemaal, wie kan mij helpen?

Ik heb een spreadsheet gemaakt welk vol ziet met formules. (Office 2007)
Ik ben al een tijdje opzoek naar formule om een selectie matrix, middels een celverwijzing, in dezelfde kolom omhoog te laten gaan, Helaas heb ik 'm tot op heden niet kunnen vinden. Ook heb ik R1K1 al actief gehad maar dat mocht ook niet baten.

voorbeeld:

Cel A1 heeft bv waarde 40

=Als(H50="";30;gemiddelde(J30:J30 - xxA1xx; ) waar op xxxx een indirecte verwijzing naar A1 staat.

Hij moet dus het aantal regels terug secteren welk in A1 is gegeven.

Ik dacht, als het zo niet lukt dan maar met =ALS , een beetje simpel maar het is beter dan niets, hieronder staat de formule, weliswaar een beetje leesbaar gemaakt:

=ALS(L18=5;(GEMIDDELDE(J95:K101;
ALS(L18=10;(GEMIDDELDE(J90:K101;
ALS(L18=13;(GEMIDDELDE(J87:K101;
ALS(L18=15;(GEMIDDELDE(J85:K101;
ALS(L18=20;(GEMIDDELDE(J80:K101;
ALS(L18=22;(GEMIDDELDE(J78:K101;
ALS(L18=30;(GEMIDDELDE(J70:K101;
ALS(L18=33;(GEMIDDELDE(J67:K101;
ALS(L18=60;(GEMIDDELDE(J40:K101;
50)))))))))))))))))))))))))))

FFgenoeg ALS gezien maar dit werkt ook niet, ook niet achterstevoren. Als ik alleen de 60 selecteer, en er een haakje achter zet , dan werkt hij gewoon.

Excel geeft geen foutmeldin

Kunnen jullie me helpen?

Groetjes,
Henk

Beste HEnk,

In Excel 2003 en ouder mocht je maximaal 7 keer ALS nesten. In Excel 2007 weet ik het zo niet uit mijn hoofd.
In ieder geval werkt een voorbeeldbestandje verhelderend!

Richard

Een vb zou idd verhelderend zijn, maar ik denk dat jij iets zoekt met de Indirect functie ofwel door het &-teken te gebruiken in een functie.

Finch heeft gelijk.

Probeer eens:
Code:
=GEMIDDELDE(INDIRECT("J"&100-L18&":K101"))
en verander dan eens de waarden in L18. De functie INDIRECT plakt delen aan elkaar om er één argument van te maken voor de functie GEMIDDELDE.

Richard

=Als( ...) opgelost, dank jullie wel

De oploosing van Flinch en richard1970 was goed,

=GEMIDDELDE(INDIRECT("J"&100-L18&":K101"))

alleen was deze formule niet te kopieren. dat probleem heb ik opgelost door een kolom met regelnummers toe te voegen die dus wel gewoon meeloopt.

ik dank jullie wel, ik kan weer verder.

fijne kerst gewenst

groetjes,
henk

Laatst bewerkt:
Bedankt dat je de zoekfunctie voor jouw probleem hebt gebruikt :thumb:

Door zelf te proberen (lees: prutsen) leer je het meeste.

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan