Wat is goed/slecht voor harddisk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gkesler

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2000
Berichten
295
Ik heb nu al sinds 2,5 jaar voor de 2e keer mijn harddisk waarop de besturing draaide defekt gehad. Ieder keer gebeurde dit zonder aanwijsbare reden.
Graag had ik enkele tips wat goed/slecht is voor een harddisk zodat ik hier in de toekomst op kan letten.
Wel ben ik veranderd van merk: van Western Digital naar Maxtor. De 2 defekte schijven waren allebei van hetzelfde type van Western Digital.
Overigens wordt de pc als normale huispc gebruikt: hij staat geen 24 uren aan maar is wel bijna elke dag in gebruik. Ook wordt regelmatig gedefragmenteerd.
Ook is volgens mij de temp. van de pc binnenin niet te hoog. Ik heb ook nooit uitval of iets dergelijks gehad. Ook heeft schijfcontrole nooit onregelmatigheden opgeleverd.
Zijn er "harde" aanbevelingen hoe een schijf zolang mogelijk gezond te houden? Of heeft dit te maken met "domme" pech?
 
IMHO maakt defragmenteren van je HD niets uit,
je HD is immer fysiek naar de hemel gegaan.

De een zegt dat 24/24 draaien beter is dan aan/uit/aan.
Maar wat wel belangrijk is, is een nette airflow door je kast en dus een mooie temp.
Houd je voltage lijnen (of in je BIOS of met een tooltje als lavalys everest (http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en&pageid=1)) eens in de gaten die mogen niet teveel van de standaard afwijken.

Ja verder natuurlijk geen schokke/klappe maar dat lijkt me logisch.
En backups draaien van important sjit.
 
Zolang je niet tegen de kast stoot e.d kan er in pricipe weinig mis gaan , maar (en nu komt t...) ik hoef persoonlijk noooooit meer een western digital , laatst weer 2 van 80 gig heel snel kapot na zeer korte tijd, nu zal je zeggen dat kan toeval zijn , ja dat kan maar hoor steeds meer mensen over wd klagen.
maar ja ieder zn eigen merk...
Ik ben zeeeer tevreden over samsung...
Maar zoals ik al zei , hoe jij er mee omgaat gaat ie wel goed...
 
Denk dat het inderdaad domme pech is.
Zou nog wel voor garantie terug naar je leverancier gaan!
 
Deze schijf was al onder garantie vernieuwd en bovendien had ik maar een jaar garantie en daar zat ik nu alweer een half jaartje overheen....
Daarom hoop ik nu dat ik met deze Maxtor meer geluk heb...Nog een vraag: hebben de harddisk met de besturing erop meer te verduren als de tweede harddisk?
Ik vraag dit omdat allebei mijn defekte schijven de C-partitie met Windows hadden.
Natuurlijk nog iedereen bedankt voor de reakties!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan