Wat is het probleem met mijn internet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

JvK1995

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2010
Bij mij thuis is het internet heel langzaam en ik snap het probleem niet.
Het koste me al moeite om helpmij te laden zodat ik deze vraag kon stellen.
Daarom wil ik wat over mijn internet vertellen en dan hoop ik dat iemand het probleem (of de problemen) erin kan vinden.

De situatie:
We hebben Ziggo Internet met een downloadsnelheid van 15 mb/s.
Het internet komt binnen via de kabel in de meterkast. Deze gaat naar een
"Motorola SBV5120E Surfboard Cable Modem" die we kregen van Ziggo.
Via een korte kabel is deze verbonden met een router. Deze router is een "Sitecom Wireless Router 300N X3", type "WL-342". Deze heeft één interne antenne en staat compleet in de meterkast. Tussen de router en mijn laptop zit een deur, een kast, een muur, nog een kast en een ijzeren kachel. Mijn laptop heeft net zoals de router een 802.11n antenne. Omdat het internet zo langzaam is heb ik bijna elke internetbrowser gebruikt en ben nu gebleven bij google Chrome.
Bij mij thuis staan drie computers, maar ik ben vaak de enige die internet zit.

Vroeger:
Een jaar geleden hadden we nog één computer, deze stond op zolder en werd verbonden met een lange kabel direct aan het modem. Toen kon ik via utorrent 1.5 Gb in een half uur downloaden. Nu staat deze computer onder samen met twee laptops en zijn deze allemaal draadloos verbonden met de router, allemaal hebben ze lanzaam internet.

Wat ik geprobeerd heb:
1. Eerst legde ik altijd een kabel tussen de router en mijn laptop zodat ik gewoon snel kon downloaden. Dit werkt nu niet meer, waarschijnlijk omdat deze kabel versleten is. Ik kan een nieuwe kopen maar ik wil niet altijd een kabel door het huis laten lopen.
2.Dichter bij de router gaan zitten, maar dit werkte niet. Op 30 cm van de router af was de verbinding nog even slecht.
3. De router iets buiten de meterkast zetten, dit werkten een beetje, downloads werden niet sneller maar ik kon toen wel deze pagina openen, kan ook toeval zijn.

Snelheid:
Het is moeilijk om aan te geven hoe snel mijn internet nu is omdat overal iets anders staat aangegeven. Volgens speedtest heb ik een downloadsnelheid van 1 mb/sec, Google chrome downloads gaan met 4 Kb/sec en utorrent met 0,4 kb/sec. Mijn laptop geeft altijd 150 mb/sec aan.
Ik krijg veel snelheden maar nooit 15 mb/sec.

Ik geef best veel informatie maar ik hoop dat iemand het probleem weet en kan oplossen of gewoon weet hoe ik sneller internet kan hebben.
Zelf denk ik dat het probleem in de router zit aangezien deze op het internet niet heel goed staat aangeschreven.

Weet iemand wat ik moet doen om gewoon zonder frustratie te kunnen internetten en downloaden?

Ps. Als ik nog iets vergeten ben dan hoor ik het graag.

Hoi,

Als je dan met de kabel direct vanaf de modem naar je notebook gaat is het internet dan wel weer snel?

Zo ja, dan is inderdaad iets mis in de router.

Zoals Modag al zegt, moet er iets mis zijn met de instellingen in je router.
Of dat zo bij jou ook zo is weet ik niet, maar bij sommige routers kan je bij de basisinstellingen al aangeven of je modem via een adsl of kabelmodem is/wordt aangesloten. Dat er in de router iets niet goed staat is vrijwel zeker.

Als ik een kabel aanleg gaat mijn laptop een beetje sneller, maar dit is meestal niet merkbaar want pagina's zijn nog steeds moeilijk te laden en utorrent blijft even langzaam.
Maar ik wil ook niet altijd een kabel moeten leggen.

Waar kan ik de instellingen van mijn router aanpassen (ik heb windows 7)?

Is er bij routers een verschil in kwaliteit?

Ik weet nu waar ik mijn router instellingen kan veranderen maar volgens mij is alles in orde.
Maar mijn moeder zegt dat een router geen effect kan hebben op de snelheid van het internet (dat er geen goede of slechte routers zijn). Zij heeft deze router ook zonder over iets na te denken gekocht.
Ik zeg dat er wel een verschil tussen routers is, omdat je op internet goede of slechte router reviews hebt en ze zijn van verschillende prijs. Dus er moet toch een verschil in kwaliteit zijn.
Mijn zus zegt dat er geen verschil is ook al hebben routers verschillende prijzen, omdat een vriendin van haar goed internet heeft voor 40 euro.

Is er bij routers een verschil in kwaliteit?
Zo ja, moet ik dan een nieuwe router kopen en dan ook naar de beste zoeken (voor een goede prijs)?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan