wat is het verschil (jip & janneke taal)

Status
Niet open voor verdere reacties.

scarab3905

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2007
Ik zou graag willen weten wat nou precies het verschil is tussen een modem en een router.
En dan het liefst in Jip en Janneke taal aangezien ik niet al te veel hoge computer termen ken.

Als dit zelfs nog mogelijk is met plaatjes erbij aangezien dit nog makkelijker te begrijpen is. :o

(Ik zou dit graag willen weten i.v.m. werk en het me daar niet al te goed wordt uitgelegd door de drukte)

Hoi,

Een router heeft een ingebouwde switch dus klaar voor gebruik van meerdere pc's en een modem over het algemeen voor 1 pc ,

Hoi

Nee dat is niet helemaal waar een router kan achter een modem maar een router is eigenlijk een modem en switch ineen

Een modem zorgt alleen voor de internetverbinding met je provider.
Een router is nodig als je met meerdere apparaten tegelijkertijd die verbinding wilt gebruiken. Deze kun je dan zien als een soort verkeersagent. Hij zorgt dat ieder apparaat een uniek (intern) IP nummer krijgt via de DHCP (Dynamic Host Configuration Program) en zorgt ervoor dat al het verkeer van de apparaten naar het internet, van het internet naar de apparaten en de apparaten onderling in juiste banen wordt geleid. Een router wordt altijd na het modem aangesloten maar tegenwoordig zijn router en modem veelal 1 apparaat.

Daarnaast heb je ook nog de switch. Met dit apparaat kun je het aantal aansluitpoorten van de router uitbreiden. Heb je dus een router met 4 poorten en wil je 6 apparaten bedraad aansluiten, dan sluit je een switch op 1 routerpoort aan. Switches zijn er met een verschillend aantal poorten. Van 5 tot een stuk of 40.

De gecombineerde apparaten waar ik het eerder over had hebben dus meerdere functies: Modem, router, switch en daarnaast ook nog Access Point voor draadloze communicatie waar de router zich ook weer mee bemoeid om al het verkeer in goede banen te leiden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan