Wat is het verschil?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dutchsoulboy

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 okt 2000
De AMD athlon64 3200+ Is er in twee uitvoeringen eentje die draait op 2,08 GHZ en met 1 MB L2 cache . En er is er een die draait op 2,2 GHZ en die heeft maar 512 Kb L2 cache. Er zit ook nogal verschil in prijs , die eerste is namelijk 50 euro goedkoper met notabene meer L2 cache. Ik heb aan de verkoper gevraagd hoe dat komt en die zegt dat de 1 MB versie er uit gaat !
Nou vind ik dat een vreemd verhaal omdat het toch juist goed is als er meer cache-geheugen opzit ? Of ben ik nou gek?
Weet iemand de echte reden van dit verhaal ?

als ik het zo zie is die duurdere wel meer GHZ dus wellicht dat het daardoor komt

Ik heb de klok horen luiden, maar weet niet zeker waar de klepel hangt.

Maar wat ik dacht gehoord te hebben, is dat de 1 mb cache processoren, (prescott van intel, en de athlon 64 van amd) eigenlijk een grote flop zijn, en dus waarschijnlijk weer gaan het toneel gaan verdwijnen.
Mischien dat dit een soort laatste poging is om die dingen alsnog aan de man te brengen, ze gewoon tegen dumpprijzen op de markt gooien?

Dan vraag ik het me nog steeds af van die cache. :rolleyes: Hoe hoger hoe beter toch ?

Theoretisch gezien wel ja.
Het schijnt alleen dat de processoren met 1 mb cache (die van Intel althans) nogal veel problemen hebben met de warmte die ze ontwikkelen.
Het plaatsen van een dikke koeler is hier niet de oplossing, omdat het om de warmteoverdracht binnenin de processor zelf gaat.
Ikzelf heb ook even getwijfeld bij de aanschaf van mijn P 4 3 GHz, maar heb uiteindelijk gewoon voor de Northwood gekozen, het zekere voor het onzekere.
Je kunt eventueel eens op zoek gaan naar tests en revieuws op internet.
Tweakers.net enzo. Ik denk dat je daar wel de nodige info zult vinden.

:thumb: Heb ik dus gedaan en gelijk de keuze gemaakt tussen de K8T NEO en de K8N Neo . Het wordt dus de eerste !:thumb:
Hieruit blijkt maar weer dat alle vernieuwing per definitie niet beter hoeft te zijn.

Volgens hun is de hoeveelheid aan extra cache verwaarloosbaar in vergelijk met de extra snelheid.
Ik heb ook begrepen dat AMD de snelheid drastisch wil gaan verhogen. In het verleden liep de snelheid niet meer zo op, maar daar schijnt nu verandering in te komen. Ik ben benieuwd en dat met 64 bits !!
Ik las ook dat AMD met het 754 platform zeker door zal gaan tot boven de 4 ECHTE gigaherzen, gezien het enorme succes van dat platform.

Dze constructie laat zelfs snelheden toe tot 5 GHz in de toekomst!
:8-0:

Ik ben blij dat ik die Platinum niet besteld heb. :)
Hij heeft dan wel de silver award bij hardware.info verdient, maar bij de testen op tweakers.net komt dat mobo er slecht af.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan