wat is hier fout aan

Status
Niet open voor verdere reacties.

dinoshop

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Code:
Private Sub Bedrijf_Click()
 If fCheck(Bedrijf, tblAdressenlijst) Then
       MsgBox "Deze klant bestaat al"
    End If
End Sub

heb formulier met Bedrijf
als bedrijf zelfde is als Bedrijf in tblAdressenlijst moet hij dit melden
verder geen melding nodig

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is zo niet te zien omdat de functie fCheck kennelijk de controle moet doen en dan een Boolean terug moet geven.

Ik zou die functie ook wel willen zien, al was het maar omdat ik vermoed dat er een overbodige parameter in gebruikt wordt.

doen we het anders
in formulier kan je een bedrijfsnaam invullen Bedrijf genoemd.
De formulier in tblAdressenlijst
nu heb ik hem zo in gesteld dat er geen dubbelwaarde word opgenomen maar wil er dan wel een msgbox van zien.
en anders geen bericht
dan kan er ook gewoon een opslag gemakt worden van de gegevens die ik opsla
thats all

Dus msgbox kijkt naar de invoer van Bedrijf en vergelijkt dit, is dit een nieuwe naam geen msg is dit dubbelle naam msg bestaat al

nu heb ik hem zo in gesteld dat er geen dubbelwaarde word opgenomen maar wil er dan wel een msgbox van zien.
Dan heb je er ofwel een sleutelveld van gemaakt, ofwel een unieke index. Je krijgt dan een standaard foutmelding die je kunt 'omleiden' naar een eigen melding als je die niet wilt. Overigens is de melding al duidelijk genoeg in dat geval, maar dat terzijde. Overigens is een bedrijfsnaam in de wereld niet bepaald uniek, en ik zou daar dus ook deze check niet op willen hebben. Of dan toch tenminste in combinatie met een adresgegeven als postcode of zo.

nog een poging

dit heb ik nu maar loop vast op me.artikel

rivate Sub Form_BeforeUpdate(Cancel As Integer)

Dim rst As DAO.Recordset
Dim strStraat As String
Dim strnummer As String
Dim strFind As String

strStraat = Me.Straat 'aanpassen naar postcode
strnummer = Me.Nummer

If DCount("*", "Adressenlijst", "Straat = " & Me.Artikel & " AND Nummer = '" & Me.Nummer & "'") > 0 Then
MsgBox "Adres bestaat reeds"
Cancel = True
Me.Undo
Set rst = CurrentDb.OpenRecordset("Adressenlijst")
rst.MoveLast
rst.MoveFirst
strFind = "Straat= " & strStraat & " AND Nummer = '" & strHnummer & "'"
rst.FindFirst strFind
Me.Bookmark = rst.Bookmark
End If

rst.Close
Set rst = Nothing

End Sub

Kun je de code nog opmaken met de CODE knop? Dan is hij in ieder geval leesbaarder. Ik vind dit heel raar overigens:
Code:
If DCount("*", "Adressenlijst", "[B]Straat = " & Me.Artikel & " [/B]AND [B]Nummer = '" & Me.Nummer & "'"[/B]) > 0 Then
Straat (wat toch echt een tekststring zou moeten zijn) filter je als een getal, en nummer (de naam zegt het al: moet toch numeriek wezen?) filter je als een string!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan