wat is nodig voor een netwerk met 3 gebruikers?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kanyarat

Verenigingslid
Lid geworden
24 sep 2004
Hallo,
Wij willen, niet gehinderd door enige kennis, op ons kantoor een klein netwerk (laten) installeren. Het is de bedoeling dat wij met 3 werkstations aangesloten? willen zijn op een server waarop wij ook regelmatig backups willen maken. Nu is het de bedoeling dat wij morgen een pc gaan kopen die als server moet gaan dienen, maar wij hebben geen flauw idee aan welke eisen die moet voldoen. Het advies in de winkel heb ik niet al teveel vertrouwen in vandaar mijn vraag hier. Het is de bedoeling dat alles onder xp gaat draaien met een mogelijkheid om van buitenaf (bijv. thuis) te kunnen werken. Het gaat overigens alleen om administratieve werkzaamheden. Kan iemand ons een richting geven aan wat voor een pc als server wij moeten denken?? Ik neem aan dat de werkstations relatief eenvoudig kunnen zijn.
mvrgr. Martin.

Laatst bewerkt:
Dat is lastig te bepalen, want hoe betrouwbaar moet alles zijn, hoeveel data moet je bewaren/backuppen.

Maar ik denk dat je het wel redt met een redelijk normale pc, je hebt immers geen grafische power nodig. Zou alleen wel zorgen dat je minsten 1 GB ram geheugen hebt. En met een harde schijf configuratie in mirror (spiegeling). Zodat mocht er ooit 1 schijf stuk gaan, je toch nog je data hebt. Je hoeft daar tegenwoordig geen dure pc's meer voor te hebben, begint bijna standaard te worden dat soort mogelijkheden.
Gooi daar dan windows xp professional op, en je kan een heel eind komen. Backups kan je software voor kopen, of gewoon gaan werken met ntbackup, zit gratis bij windows ;)
En voor thuiswerken kan je remote desktop gebruiken. Hou er wel rekening mee dat je bij windows xp professional dat maar met 1 gebruiker kunt doen, terwijl er dan niemand anders kan werken op die pc. Maar als je maar met z'n drieen bent kan dat niet zo'n heel groot probleem zijn lijkt me, en anders kan je het ook nog zo maken dat iedereen z'n eigen pc vanaf thuis kan overnemen, heb je daarmee geen problemen.
Hou er wel rekening mee dat je als bedrijf wel netjes alle licenties enzo moet hebben. En zorg voor een goede virusscanner, ook op de server, dan weet je zeker dat je daar niet zoveel risico loopt.
Een handig extraatje kan bijvoorbeeld nog een dvd-brander zijn, kan je om de zoveel tijd een backup op dvd maken, en die dan buiten het pand bewaren, bij iemand thuis bijvoorbeeld. Dan heb je ook nog je data in geval van brand/diefstal.

Succes :) Mocht je nog vragen hebben gewoon stellen, weet vast wel iemand een antwoord op.

Bedankt voor de tips! Ja, er komt alleen maar originele software op. Nu weten wij een beetje waar we naar moeten kijken, dus op naar de toko:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan