wat is via raid

Status
Niet open voor verdere reacties.

compres

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2000
Ik heb net een nieuwe computer gekocht en daar is een programma tje meegelevert dat heet via raid. Ik heb even gezocht op internet en ook in het programma zelf
(read me). Maar mijn engels is niet goed genoeg om te achterhalen wat het programma gaat doen.
Wie kan me meer vertellen over dit programma.

Erik

Dank je Crash. Als ik het goed begrijp kan ik via raid gebruiken als ik meerdere harde schijven in mijn computer gebruik.
op dit moment zit er een harde schijf van 200gb in de comp maar daarbij heb ik raid niet nodig om efficienter te werken.

Erik

Je hebt inderdaad meerdere schijven nodig om Raid te kunnen gebruiken. Het is daarbij aan te raden om schijven van dezelfde grote te gebruiken. Het liefst ook hetzelfde merk. Daarbij is voor de thuis gebruiker eigenlijk alleen Raid 0 intressant, omdat dit wat snelheidswinst opleverd.

Een groot nadeel is wel met Raid 0, dat als 1 schijf uitvalt je meteen alle data kwijt bent. Dit omdat de data verdeeld wordt weggeschreven op de twee schijven.

Met je huidig enkele schijf van 200GB, haal je geen voordeel uit de Raid-controller of deze moet een snellere doorvoer hebben, dan je "Standaard" IDE-controller.
(Mits het niet een SATA-schijf betreft)

bedankt voor de uitleg. De comp is me nu snel genoeg dus maak ik eerst geen gebruik van VIA RAID.

Erik

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan