MrBurns,
Hierbij een beknopte uitleg van mij.
Wat is Visual Basic en wat is Visual Basic.Net? Is er een verschil tussen deze twee?
Visual Basic(zoals bijvoorbeeld Visual Basic 6.0) is een op zich zelf staand programma, het is een compiler. Met een compiler maak je executables, oftewel stand-alone uitvoerbare programma's waarvan de extensie .EXE zijn.
Visual Basic.Net is de opvolger van Visual Basic 6.0 en is (o.a.) meer bedoeld voor het ontwikklen van programmatuur die met het internet te maken heeft, zoals webdesign.
Is VB een op zich zelf staand programma of maakt het alleen onderdeel uit van Excel en Word en ...?
Ja, VB(Visual Basic, zojuist hierboven reeds beschreven) is een op zich zelf staand programma en is geen onderdeel van Excel, Word
en Access, voor deze 3 doeleinden gebruikt men
VBA(
Visual
Basic for
Application). VBA heette vroeger Word Basic.
Ik begrijp dat het begrip Visual Basic best verwarrend kan zijn, maar zie het zo: Het gebruik van Visual basic binnen de 3 hierboven genoemde applicaties van MicroSoft wordt VBA genoemd en kun je daarmee geen zelfstandige uitvoerbare programma's maken, het zijn dan gewoon macro's die je kunt maken en zijn die macro's afhankelijk van die 3 pakketten(applicaties), en dat is met de compiler Visual Basic niet het geval. Beide programmatuur zijn ook wat anders in het gebruik.
Als ik wil leren om Macro's e.d. te schrijven in met name Excel en Word met Visual Basic, kan ik dan beter een boek over Excel en Word kopen of over Visual Basic?
Ja.
Iemand een tip voor een goed boek? Liefst niet een "For Dummies" boek daar die altijd een beetje op de oppervlakte blijven. Liever een volledig naslagwerk van begin tot eind.
Begin bij het begin.
Dennis.