• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Wat kan ik het beste doen ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Theknurt

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2006
Hallo mede Excelisten,

Ik ben bezig met bestanden aan het maken alvast voor volgend jaar voor mijn werk. Vroeg beginnen, vroeg klaar..........

Nu heb ik 2 aparte bestanden, waarvan ik een tabblad in bestand 1 terug wil laten komen in bestand 2. Het betreft gegevens van ruim 150 kolommen breed en 500 regels lang....

De gegevens terug te laten komen in bestand 2, deed ik altijd met "=bestand1.xls....bla bla...".

Nu wil ik het dit keer eens proberen met vert.zoeken functie.... Echter dan moeten beide bestanden geopend zijn om de gegevens van bestand 1 terug te zien in bestand 2. Is bestand 1 niet geopend, dan krijg je foutmeldingen......
Ook viel me op dat met de vert.zoeken functie het bestand GIGA groot word....... 15 MB minimaal...... en het systeem is al traag.........

Hoe zouden jullie dit aanpakken ?? Is dit misschien simpel op te lossen met de fomule's in een macro te zetten ?? En hoe zou je dat dan doen ?? misschien een voorbeeld ??

Txs

Waarom wil je je methode aanpassen? Vert.zoeken is idd zwaar, dus wat is er mis met =bestand1....xls?

In principe is er niks mis met de "=bestand.xls" functie, maar ik dacht dat er misschien snellere, betere oplossingen zouden zijn....

Mochten die er niet zijn, ga ik inderdaad met de oude manier verder.

Je kunt ook even een macro maken (of opnemen) die in het 2e bestand staat en die het volgende doet:

• Vanuit het tweede bestand het eerste bestand openen
  • het juiste tabblad selecteren
  • dit tabblad kopieren
  • teruggaan naar je tweede bestand en het tabblad op de juiste plek inkopiëren

Dat gaat snel en kun je eventueel kopellen aan een Workbook_Open event. Dan ben je al die formules kwijt en heb je toch de meest recente gegevens.

Laatst bewerkt:
Wat is nu het verschil tussen die 2 bestanden
Zoals ik het hier lees zit er weinig of geen verschil in.
Waarom herbenoem je het 1e bestand niet dan heb je 2 identieke bestanden en dat wil je dus hebben.
Zitten er toch nog verschillen in dan pas je het 2e bestand iets aan.
Of als het in invul bestand is dat je dus elk jaar weer moet invullen maak dan een origineel (template) dan kun je die elk jaar weer gebruiken.

Er zit wel degelijk een verschil in beide bestanden. Alleen 2 tabbladen moeten overéén komen.

Bestand één is een bestand dat dagelijks bijgewerkt kan worden.

Bestand twee is een bestand dat maandelijks bijgewerkt wordt. Echter aan de hand van de geimporteerde bladen, in bestand twee, worden er weer andere formules en berekeningen op los gelaten......

Maar ik heb al begrepen dat het makkelijkste is, op de huidige weg door te gaan (=bestand.xls......bla bla).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan