Wat levert betere prestaties?

• Onderwerp starter Onderwerp starter mr32
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

mr32

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2009
Hallo Helpmij'ers,

Ik ben voor m'n upgrade een nieuwe processor aan het uitzoeken. Ik ben al zover dat ik weet dat het een AMD processor wordt, en dan een Athlon II X3, X4 of Phenom X4.

Nu wist ik toevallig dat je de triplecores (en ik dacht zelfs ook de dualcores) uit de Athlon en Phenom serie over kon zetten naar een quadcore, door simpelweg de laatste core te unlocken vanuit de bios. Wat ik me nu afvroeg, zijn de prestaties van de A. X3 en X4 dan ongeveer gelijk? En wat is het verschil met de Phenom?

En dan nog een ervaringsvraag: Werken de geunlockte cores dan stabiel?

Alvast bedankt,

mr32 :cool:

Als je een mobo hebt dat Core Unlocking (UCC) ondersteunt, dan is het vrij makkelijk. Via bios kan je het dan makkelijk unlocken, en dan werken ze stabiel. Een athlon x3 3,0 gHz staat gelijk aan een athlon x4 2,5gHz. Anders moet je zoeken naar benchmarks op het internet. Het verschil met Phenom is dat dat een snellere processor is en (volgens mij) ook een grotere cache heeft.

De Athlons hebben geen L3 cache, wat de Phenom wel heeft, dus die Phenoms verwacht ik inderdaad sneller, maar ik kan nergens benchmarks vinden mét geunlockte cores.

Laatste core te unlocken zou ik niet wagen.
Vervalt uiteraard je garantie en heb er nogal negatieve verhalen over gelezen.

oja :o, garantie, die was ik vergeten :rolleyes:...

Maar welke processor zouden jullie dan aanraden?

Het zit zo inéén,

Ze maken een quad core, maar 1 van de 4 cores presteerd deels minder of is soms stuk, dan verkopen ze die nog steeds als tripple core. Die andere 3 cores zijn intact. Soms als je van een 3 core wil unlocken naar 4 core moe je gewoon geluk hebben. Ofwel heb je ééne die iets minder presteerd of wel heb je gewoon kapotte core en brengt het niets op in prestaties.

Juist over 'dat' gedeelte moet je is informatie opzoeken. Zoals ik het hier typ heb ik het ook vernomen vanop verschillende fora.

Qua prestaties gaat dat geen hemelsbreed verschil geven. Alleen als je de AMD six cores overclockt dan heeft het zijn nut om prestatie gericht te kijken, 'en dan nog' ...

Ik raad de 1055T aan kosten/prestatie is zeer betaalbaar of dat ietsje meer 1100T, nog betere prestaties, maar kleine 40 euro duurder. Of je wacht tot in september op de nieuwe AMD Bulldozers :d

Laatst bewerkt:
Ik heb ondertussen al iets uitgekozen waarvan ik dacht dat dat wel goed zou zijn. De Phenom 2 X4 955 Black Edition staat op mijn 'boodschappenlijstje'. Waarom geen hexacore? zullen jullie dan zeggen. Nou, de hexacores zijn ten eerste te duur (anders had ik wel de i5 2500K gekozen :P), en zoveel cores gebruik ik niet. De Phenom heeft 4 cores, en levert prima prestaties voor van alles en nog wat, wat de Athlons niet overal doen. Verder is er alsnog bij de Phenom wat ruimte om over te klokken... Het unlocken van cores is nu ook niet zo interessant meer, het prijs verschil is sowieso klein (tussen Athlons en Phenoms), en dan kun je het beter gelijk goed investeren ;)...

Iedereen bedankt!

mr32 :cool:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan