wat moet ik vragen voor een website

• Onderwerp starter Onderwerp starter cc30
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

cc30

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2009
Hoi alle,

Volgende week wil ik mij laten inschrijven bij kamer van koophandel als freelance webdesigner.
Nu weet ik niet wat ik moet vragen voor een website en het updaten hiervan.
Er zijn freelancers die € 1500,- vragen maar er zijn er ook bij die € 500,- vragen. En dan heb je nog webdesigners die per uur vragen.
Ik heb al wat rondgekeken op internet, maar bij de meeste goede webdesigners vind je nergens prijzen.

Is er iemand die mij hier advies in kan geven?

Dat is ook heel lastig en niet zo 1 2 3 te beantwoorden.
Het verschilt namelijk per persoon en situatie. Wil je ervan leven of doe je het erbij bijvoorbeeld. Verder is het belangrijk om zelf heel goed te bepalen hoeveel werk je er aan hebt en of het een eenvoudige site is of ingewikkeld. Zelf ben ik geen voorstander van uurloon in zulke gevallen. Wel kan je voor jezelf uitrekenen hoe lang je bezig bent en aan de hand daarvan een all in prijs gaan opgeven. Mensen weten namelijk graag waar ze aan toe zijn en dan zal het mooi zijn als je een all in offerte kan aanbieden.
Het is logisch dat je bij veel webdesigners geen prijzen vind want die kijken ook eerst wat men aan werk aan zo'n opdracht heeft.

Laatst bewerkt:
Dat is ook heel lastig en niet zo 1 2 3 te beantwoorden.
Het verschilt namelijk per persoon en situatie. Wil je ervan leven of doe je het erbij bijvoorbeeld. Verder is het belangrijk om zelf heel goed te bepalen hoeveel werk je er aan hebt en of het een eenvoudige site is of ingewikkeld. Zelf ben ik geen voorstander van uurloon in zulke gevallen. Wel kan je voor jezelf uitrekenen hoe lang je bezig bent en aan de hand daarvan een all in prijs gaan opgeven. Mensen weten namelijk graag waar ze aan toe zijn en dan zal het mooi zijn als je een all in offerte kan aanbieden.
Het is logisch dat je bij veel webdesigners geen prijzen vind want die kijken ook eerst wat men aan werk aan zo'n opdracht heeft.

Inderdaad heel lastig, ik heb trouwens ook geen prijzen op mijn site vermeld.
Voor een uurprijs ben ik ook niet, dit komt ongeloofwaardig over naar de klant toe.
Ik heb het uitgerekend, ik werk gemiddeld 160 uur aan een website, dit kan uitlopen 300 uur.ik ben uitgekomen op € 1295,- aan een vast bedrag .Reëel gezien de kwalitatieve websites die ik maak. Maar ik wil wel realistisch zijn in deze crisis. Wat vind jij (jullie)?

Als je van 160 uur uitgaat kom je rond de € 8,- per uur (voor jezelf) uit!
Dat vind ik zeer redelijk hoor maar dan ga ik ervan uit dat je het als "erbij" doet en niet van moet leven.

Als je van 160 uur uitgaat kom je rond de € 8,- per uur (voor jezelf) uit!
Dat vind ik zeer redelijk hoor maar dan ga ik ervan uit dat je het als "erbij" doet en niet van moet leven.

wil ik uitkomen op € 35, per uur, dan komt het bedrag uit op 5600,- euro.
Dit is te veel voor de kleine ondenemer.
En werk ik freelance voor een webdesign bureau, dan krijg ik dit ook niet.
Wat raad jij mij aan?

Ik kan alleen voor mezelf spreken en dan zou ik toch minimaal € 20,- per uur willen.

dan kom je uit op ong. (als ik het goed heb) € 7000,-
Dit vind ik meer een vraagprijs voor de grote webdesignsbureau's met klanten als bijvoorbeeld kpn. Waarom vind jij dit realistisch, vooral in deze tijd en gezien de kleinere ondernemingen?

Laatst bewerkt:
Uh, ik kom voor 160 uur op € 3200,- uit hoor !!

Ik ontwerp zelf geen sites voor derden maar € 20,- per uur lijkt mij gewoon redelijk en zeker als je dit gewoon wit doet want dan gaat er nogal wat vanaf.

Uh, ik kom voor 160 uur op € 3200,- uit hoor !!

Ik ontwerp zelf geen sites voor derden maar € 20,- per uur lijkt mij gewoon redelijk en zeker als je dit gewoon wit doet want dan gaat er nogal wat vanaf.

Ik ga niet zwart werken dus hé,maar wit!
als ik dan volgens jouw maatstaven moet gaan berekenen komen we op nog veel meer uit.

Laatst bewerkt:
Ik ga er ook vanuit dat je wit gaat werken dus dan is € 20,- helemaal niet teveel inderdaad.
Je wil toch wat overhouden neem ik aan.

Ik ga er ook vanuit dat je wit gaat werken dus dan is € 20,- helemaal niet teveel inderdaad.
Je wil toch wat overhouden neem ik aan.

dan reken in toch anders, maakt verder niet uit. En yep,ik wil wat overhouden.
Ik probeer het ook in de grote lijnen te zien en niet te kijken naar wat ik uiteindelijk over houdt per uur.
Ondertussen doe ik onderzoek en kom ik hopelijk uit op een redelijk bedrag, zowel voor mij, als voor de klant.

Laatst bewerkt:
Wacht nog even wat reacties af.
Ben benieuwd waar je uiteindelijk zelf op uitkomt.

Wacht nog even wat reacties af.
Ben benieuwd waar je uiteindelijk zelf op uitkomt.

Doe ik ,en bedankt dat je zo meedenkt.
Ik vind het wel erg spannend want ik heb een opdracht binnen, het wordt nu zo officieel.
Dus die factuur moet er snel uit en die klant moet ik zien te houden.

Van 20 euro hou je in ieder geval niets over. Of je moet sneller werken, of een volwassener tarief gaan hanteren. Als je echt een goed product aflevert, moet je gewoon 50 euro per uur hanteren. Ik ken eigenlijk geen (professionele) designers die voor minder dan 50 euro per uur een site in elkaar knutselen.

Je zou eventueel kunnen zakken tot 40, maar lager dan dat moet je echt niet gaan.

goede info gevonden:

http://www.zdnet.be/itprofessional/37672/de-prijs-van-een-website/

http://www.adcon.nl/index.php?D=5
(zie: "Wat kost een website?")

het hangt af van een aantal factoren: is het grafisch design exclusief , is de gemaakte site van een techniscch hoog niveau? Is de site dynamisch of statisch?
Op grond hiervan kan ik een prijs maken en besef ik me dat € 1500,- erg weinig is.
Toch, en nu spreek ik in het algemeen, als je net begint als webdesigner moet er genoeg portfolio zijn en de nodige ervaring, ook hier pas je stapsgewijs je prijzen op aan.
Elke keer weer een stuk omhoog.

Bedankt voor het meedenken allemaal.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan