• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Wat nu!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eflux

Gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2005
Beste mensen,

Met de formule.... =vandaag()-Datumstart+1 ...krijg ik keurig het aantal dagen tussen twee datums. Wil ik echter de formule "doortrekken"met de vulgreep dat krijg ik, wanneer in de kolom.... Datumstart ... geen datum is ingevuld in de cellen van betreffende kolom, 38888.ingevuld. De bedoeling is wel dat in cellen van de betreffende kolom niets komt te staan behalve wanneer ik de kolom.... Datumstart ...WEL een datum is ingevuld.
Wie weet hier de oplossing?

Alvast bedankt,
Eflux

Luc Heyndrickx zei:
=ALS(Datumstart="";"";vandaag()-Datumstart+1)

Succes,
Luc

Luc bedankt het werkt. Ik begrijp het eerste deel van de formule niet m.n. =als(datumstart="";"";. Deze formulering ben ik nog niet tegengekomen. Waarin deze combinatie van het eerste deel te gebruiken?
Nogmaals dank voor de snelle reactie,
Greetz Eflux

Oh... is echt een klassiek antwoord hoor.
In normale woorden staat er:
Als cel datumstart leeg is, laat de cel met deze formule dan ook leeg.
Is deze cel niet leeg, dan moet je de formule gebruiken.

Luc

Luc Heyndrickx zei:
Oh... is echt een klassiek antwoord hoor.
In normale woorden staat er:
Als cel datumstart leeg is, laat de cel met deze formule dan ook leeg.
Is deze cel niet leeg, dan moet je de formule gebruiken.

Luc
Hoi Luc,
Bedankt voor de snelle reactie.:thumb:
Ik ben 65 jaar en ik heb nooit de syntax ( ik hoop dat ik de goeie term gebruik) van de formules geleerd. Door veel vallen en evenzoveel opstaan kan ik wel wat formules maken.
Met jouw uitleg kan ik nu een aantal formules opnieuw bekijken in hoeverre deze vereenvoudigd kunnen worden, lees minder lang kan maken:D
Ik vind het erg leuk om in excel databases te maken en om kleine leuke dingetjs eraan toe te voegen. bv. om naast een kolom geboortedatum een kolom te plaatsen die automatisch de leeftijd aangeeft. Het is wel is niet noodzakelijk maar ik vind zo iets toch wel grappig Het is gewoon spelen met excel :D
Groetjes,
Eflux

Hoi... Excel is zeker leuk. Zelfs al bruikbaar zonder dat je moeilijke programmeertalen moet leren. Gewone formules volstaan soms al... en direct resultaat.

Ik raad je zeker aan de ALS functie goed te bestuderen.
Helaas moet ik er ook bij vermelden dat indien dit de enige functie is die je kent, je inderdaad ellenlange formules krijgt.

Met de ALS functie kan je veel oplossen. Vandaar ook dat een hoop gebruikers daar blijven steken.

=ALS(Voorwaarde; waarde als waar; Als(Voorwaarde; Waarde als waar; ALS(Voorwaarde; Waarde als waar, enz. enz.)))

resulteert in volstrekt onleesbare formules. Vaak te vervangen met functies zoals: VERT.ZOEKEN; HOR.ZOEKEN; ZOEKEN; INDEX; enz.

Maar doe gerust verder. bestudeer zeker de ALS functie. Altijd een mooi redmiddel in geval van nood.

Luc

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan